• Familjen G

Börjar bli orolig för det ska gå den här gången...

Jag är gravid med barn nr 2 och är i v27 nu, snart v28. Jag har sen tidigare en son som föddes i v.30 utan någon speciell anledning vad vi vet. Allt har gått bra med honom och han är en stor frisk och stark 1,5 åring nu

MEN

trots att allt har gått bra med storebror så börjar veckan för hans födelse att närma sig och det känns jättejobbigt!
    Trodde länge att jag skulle vara ganska lugn för från början kändes det bra men ju närmare det blir desto värre blir mina känslor. Har inga tecken på att det kommer hända igen, och alla säger att det är nog lugnt den här gången, men vem vet det? Jag är så trött på alla som försöker få en att tänka på att det INTE kommer hända igen, då jag inte vill  sitta i en situation där jag går och ljuger för mig själv att det är lugnt och sen kanske det händer igen. Jag vill ha det i åtanke i alla fall men så fort jag försöker att ens nämna det för någon så får jag bara till svar att "tänk inte så, nu ska det gå vägen" och " man ska tänka positivt"...

Jag försöker men jag BEHÖVER prata med någon om det, att jag faktiskt är rädd och orolig och att jag behöver stöd, inte en massa folk som bara säger åt en att inte tänka på det... Det går inte att inte tänka på det, det finns där hela tiden i bakhuvudet på en... Jag går inte runt och tror att det är kört den här gången också, jag ser positivt på det och vill verkligen gå tiden ut den här gången, men behöver prata när känslorna dyker upp...

Har pratat lite med omgivningen om detta, men de vill inte riktigt förstå hur jag känner...

Hur var det för er andra när ni väntade barn 2 efter att ha fött ett barn för tidigt? Kom nr 2 också för tidigt och hur löste ni allt med det första barnet och sjukhusvistelse och dyl?

*Linus ska bli storebror till bebis i magen, BF 21 November!*
  • Svar på tråden Börjar bli orolig för det ska gå den här gången...
  • Julmust

Jag har ju ungefär fram till nu inbillat mig att jag kommer att tycka att det är helt ok att gå tre veckor över, bara för att jag missade tre månader förra gången. Men Familjen G du vill alltså mena att man blir less ändå? Jag börjar nämligen misstänka att det kan komma att hända för mig med.

• Familjen G

Julmust: Man blir så sjukt less så man kan inte ana i förväg... Det blir tungt, man får ont och magen är i vägen överallt! Så här i efterhand var det ganska praktiskt ur gravidperspektiv att bara vara grvid i 30 veckor för man hann aldrig få alla dessa krämpor som kommer efter det... Mne som sagt, hellre 2 veckor över än en till prematur. Fast nu ångrar jag att jag nånsin sagt så, för risken finns att det är precis så det blir för mig nu!

• emmasa

Jag är kvar och bebis också

Är i v 26 nu och har också 6 veckor kvar till nästa milstolpe.
    Sammandragningarna blev så mycket bättre efter pencillin kuren som tur är. Ska till Mvc på måndag på uppföljning. Är hemma och sover hela dagarna och är ändå så trött.

Önskar också två veckor över tiden hellre än prematur igen, men förstår om man inte säger det då

• emmasa

Det som inte får hända verkar vara på väg att ske. Är hemma några timmar från Huddinge sjukhus där jag varit inlagd sen i måndags efter en rutinkontroll. Det visade sig då att jag är på väg att öppna mig och det verkar inte som om de har några som helst förhoppningar om att lilltjejen ska stanna kvar. Har genomlidit de värsta dygnen i mitt liv och saknade efter sonen har varit så stor att jag i går bröt ihop totalt och fick lugnande och kurator stöd. Fick komma hem några timmar men ska tillbaka i morgon för nya undersökningar. Vet inte hur jag ska ta mig igenom detta. Är i dag i v 27+1 och finner ingen kraft eller tröst någonstans.

• Trolltrio

emmasa: Men stackare! Finns inte ord för hur jag lider med dg. Måste kännas jättejobbigt. Skönt att du får någon att prata med iaf, och att du trots allt är såpass långt gången som du är, Visst är det tidigt, men det beror lite på hur man ser det.

För mig skulle det vara en seger att komma så långt, avvaktar just nu en ev operation på huddinge för ttts i hopp om att rädda åtminstone en av tvillingarna. Är i v 22+3, så de får bara inte komma nu. Får en massa sd av oron oxå, men än är iaf tappen opåverkad.

Har de satt in hela artilleriet nu för att försöka på bebisen kvar i magen? Håller alla tummar jag har att ni får så länge det bara går innan det är dags. Öppnar du dig i smyg eller har du värkar oxå?
    Många kramar att dte går så bra det bara kan för er!

• Julmust

Nämen vad trist Emmasa! 27+1 är ju lite på rätt sida, men långt ifrån så länge som man skulle vilja. Varför tror man inte att det ska gå att stoppa, misstänker man infektionsproblematik också? Är det strikt sängläge som gäller?

Hoppsan: Vad är det man ska operera? Är det problem med flödet så den ena får mer än den andra? Jag hoppas verkligen att det går bra för er alla tre.

För oss är det lugnt nu, har inte haft några fler turer med täta sd. Imorgon blir förmodligen sista vändan på spec-mvc. Så jag fokuserar på att hålla tummarna för er, emmasa och hoppsan.

• Bebbabus

Emmsan här finns en till som ska hålla tummarna att din lilla stannar lite till! Jag fick min dotter förra hösten i v 29+1 och hon höll på att komma redan v 27. Hon mår jättebra idag och har inga men av sin tidiga födsel.
    Hoppsan - ska hålla tummarna för dig också!
    Jag är i en liknande situation som er, men för mig är läget inte akut ännu. Jag är gravid i v 21 och sjukskriven för sd. Håller tummarna att min bebis ska stanna länge till i magen och att jag ska hinna förbi v28 med lite marginal iallafall!

• Familjen G

Ville bara tala om att jag fått min lilla son nu i v. 39+1 och att allt gick bra. Håller alla tummar för resten av er nu!

• Simben

Grattis Familjen G

Och jag håller tummarna för dig Emmasa att dom lyckas stoppa upp det ett bra tag...Stor kram till dig!!!!

• Julmust

Familjen G: grattis! Skönt att det gick bra för er den här gången.

Jag var på viktskattning i fredags och de tror att bebisen vägde 1,5 kg, dubbelt så mycket som Stina vägde. Nu har jag inga fler besök inplanerade på spec:en. Det känns riktigt bra. Läste på förlossningens hemsida idag för vi har missat föräldrakursen den här gången också. Började oväntat gråta när de visade vårdplatser från neo.

Bebbabus: Hur mycket sammandragningar har du? Hoppas det går bra.

Emmasa o Hoppsan: tänker på er.

Svar på tråden Börjar bli orolig för det ska gå den här gången...