Stå på dig, ni har rätt ha honom på dagis efter vårdnadshavarnes arbetstider. Då du inte är värdnadshavare så ska ni inte behöva ändra dagistiderna om ni inte vill det. Ni ska göra det som känns bäst för alla i er familj och inte det dagis eller kommunen vill.
Kommunerna har ingen rätt att själva bestämma utan ska följa skollagen, sök på bonusbarn och föräldraledighet så finns det massa trådar i ämnet. Där finns även delar av den lagtext som reglerar detta.
Vi har haft tur och bonusens dagis har inte ens kommenterat hans tider. Självklart får han komma hem tidigare vissa dagar eller vara hemma helt, han var hemma med mig våra veckor hela sommaren. Men lika mycket som jag älskar honom behöver jag få vara förstagångsmamma också eftersom jag aldrig haft bebis förrut.
I vår kommun får föräldralediga annars ha 9-14 varje dag. Men i det fallet skulle hampus pappa inte ha någon kontakt med dagis eftersom han varken kan lämna eller hämta dom tiderna. och att han inte ska vara i kontakt med dagis känns för oss jättedåligt då han redan missar så mycket av hans liv i och med att han bara bor hos oss varannan vecka.
Lycka till med bebisen