• Carony

Timmar på dagis?

Hej på er!
    Jag har en liten undran... Jag ska föda mitt första barn i slutet av oktober, min sambo har en son på 4 är sedan innan. När jag är hemma och är mamma ladig och sambon jobbar 100% får jag bara lämna 15h i veckan på dagis eller gäller det annat för mej eftersom jag inte är biologisk förälder?

Väldigt tacksam för svar, vill gärna veta vad lagen säger om detta...

//Caroline

• Svar på tråden Timmar på dagis?
  • Yohanna85

kolla med eran kommun! men du är igentligen inte skyldig att ha de hemma, eller 15 tim /v. Du har rätt till mer om du vill... men kommunerna kan vara pissiga. Men gå och se i skolverket där står det. Eller ring!

Men för mig hjälpte det inte, så det gäller 15tim/v för våran del.

• temple of love

Stå på dig, ni har rätt ha honom på dagis efter vårdnadshavarnes arbetstider. Då du inte är värdnadshavare så ska ni inte behöva ändra dagistiderna om ni inte vill det. Ni ska göra det som känns bäst för alla i er familj och inte det dagis eller kommunen vill.

Kommunerna har ingen rätt att själva bestämma utan ska följa skollagen, sök på bonusbarn och föräldraledighet så finns det massa trådar i ämnet. Där finns även delar av den lagtext som reglerar detta.

Vi har haft tur och bonusens dagis har inte ens kommenterat hans tider. Självklart får han komma hem tidigare vissa dagar eller vara hemma helt, han var hemma med mig våra veckor hela sommaren. Men lika mycket som jag älskar honom behöver jag få vara förstagångsmamma också eftersom jag aldrig haft bebis förrut.

I vår kommun får föräldralediga annars ha 9-14 varje dag. Men i det fallet skulle hampus pappa inte ha någon kontakt med dagis eftersom han varken kan lämna eller hämta dom tiderna. och att han inte ska vara i kontakt med dagis känns för oss jättedåligt då han redan missar så mycket av hans liv i och med att han bara bor hos oss varannan vecka.

Lycka till med bebisen

• violis

Ni har rätt att ha honom där de tider hans pappa jobbar att DU är hemma har ingen betydelse det är inte ditt barn (lagligt sätt)du är inte vårdnadshavare!!!

MEN många kommuner försöker köra med f-lediglagar även för bonusmammor.
    Det finns dommar på detta tror jag.
    Sedan om du vill hämta/lämna tidigare så är det upp till DIG/ER!

Du är förstagångsmamma med allt vad det innebär och du har RÄTT att vara det i lugn och ro oavsett om din man har barn innan eller inte!!!!!!!!!

• Teschty

Jag har en bonus på 3 år o väntar mitt första barn i dec. Vi ringde o kollade med våran kommun om det här med 15 timmar o dom sa att vi fick ha honom på dagis dom timmarna min sambo jobbade. Vilket va skönt för jag hade varit fången i mitt hem annars så jag vet ifs inte om dom e "snällare" mot oss då biomamman e efter oss var vi än går. Jag kan inte gå ut själv med bonusen, samt jag min sambo o bonus kan aldrig gå på stan lr åka o handla ihop för då blir det ett sjuhelsike liv....

Svar på tråden Timmar på dagis?