• Anonym (suck)

Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?

Jag har förmodligen fått missfall idag (ganska säker) och försöker att inte gräva ner mig genom att tänka positivt. Har hört att efter man har fått missfall är kroppen väldigt mottaglig för graviditet och att det därför är "lätt" att bli gravid relativt snabbt efter ett missfall. Stämmer det? Vad tror ni?

Hur länge ska man vänta med sex efter missfall?

Hurlång tid tar det innan mensen sätter igång igen?

• Svar på tråden Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?
  • Me o Mike

Njae detta stämmer väl inte riktigt! Anledningen till att man ska vänta är mer för att få lite mer koll på äl.

Blå Flygare skrev 2007-08-21 10:25:45 följande:
    Rekommendationen är att vänta en hel menscykel innan man försöker bli gravid igen, detta för att missfallsrisken är större om man försöker igen direkt. Lycka till!
  • Anonym (längtar)
    Blå Flygare skrev 2007-08-21 10:25:45 följande:
    Rekommendationen är att vänta en hel menscykel innan man försöker bli gravid igen, detta för att missfallsrisken är större om man försöker igen direkt. Lycka till!
    Myran : Är du säker??
  • Annaloo

Till mig har de sagt att de rekommenderar att man väntar en cykel så att man mentalt hänger med på att det är en ny graviditet det handlar om. Om man blir gravid igen så betyder det att kroppen är redo.
    Det finns vissa forskare som hävdar att mf-risken är högre direkt efter, medans andra hävdar att det är nys

Gör det som känns bäst för dig!

Vilket år som helst nu...
  • Anonym (suck)

Puffar upp tråden efter några dagars stiltje...Vill höra fler erfarenheter.

• allakantralla

har precis fått ett konstaterat mf, och läkaren sa: inget sex förrän blödningen slutat och du har vanliga flytningar igen. Det är allt! sedan kan det ta olika lång tid för mensen och ägglossningen att komma igång. anledningen till att man inte ska ha sex under blödningarna är att det ökar infektionsrisken, och en infektion i livmodern ökar risken för graviditet. NEJ mitt dumhuvud, ökar risken för missfall, menar jag naturligtvis.

• ce22

Det verkar som att de flesta säger att det är ok att försöka med en gång efter att blödningarna slutat. Viktigt är nog som Annaloo säger att man hämtat sig mentalt. Man måste vara mentalt redo att klara ett nytt mf om oturen är framme.

• Kaxmaja

Jag fick missfall 9 juni. Var hos en gyn speciallist. Hon sa att så länge huvudet håanger med och man mår bra igen så är de fritt fram att försöka efter att blödningarna slutat. De rekomenderar att man väntar en mens men de är BARA för att man lättare ska ha koll på hur långt man e gången. Men de kan man ju ta reda på med bla VUL. Jag blev gravid direkt 4 juli fick vi nytt plus Var super orolig för nytt mf. Var på VUL i v 8 då dick vi se de lilla hjärtat slå.

Lycka till

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Anonym (08-bebis?)

Jag fick bekräftat MA i fredags Blöder ungefär som en vanlig mens nu... räknas detta som en mens då eller?
    Kommer jag ha ÄL om ca 14 dagar nu då? Och då kan vi ha sex (om blödningen försvunnit) alltså?

Jag känner mig 110% säker på att jag vill bli gravid direkt NU igen!

*förvirrad*

• Anonym (08-bebis?)

När ni säger 'vi blev gravida direkt efter mf', vad menar ni?

Hade ni sex dagen efter sista blödningsdagen eller när?

• Kaxmaja
    Anonym (08-bebis?) skrev 2007-08-26 11:19:53 följande:
    När ni säger 'vi blev gravida direkt efter mf', vad menar ni?Hade ni sex dagen efter sista blödningsdagen eller när?
    vi testade med ältest. Började testa direkt efter att blödningen slutat och efterkontrollen visade okej. MF 9juni äl 26 juni + 4 juli. När man säger att man blivit gravid direkt efter missfall menar man att man ej hunnit få någon mens mellan
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Anonym

fick ett missfall i v8 blev gravid direkt efter igen och fick missfall åter igen iv5 min läkare sa att man skall alltid vänta 3 mens innan man försöker igen för man är direkt efter ett missfall mer mottaglig för att bli gravid på grund av att slemhinnan oftast är mindre tjock efter missfallet och ägget fäster bättre då, men sen är inte livmodern redo för en ny graviditet och stöter oftast bort det igen.

• Kaxmaja

De verkar som att alla läkare säger helt olika. Gör de som känns bäst för er själva.
    Lycka till

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • FrökenFreja

Jag fick missfall i februari. Vi hade sex när jag hade slutat blöda helt och jag blev gravid direkt igen, och är nu gravid i vecka 29. Inga problem alltså! Dessutom sa min läkare att det är ganska vanligt att man blir gravid fort igen efter missfall. Den enda nackdelen var att det var svårt att veta exakt hur långt gången jag var, men det kan man ju leva med!

• Anonym (suck)

Alltså...jag är lite förvirrad.

Ska man gå på efterkontroll efter ett missfall? Jag blev skrapad samma dag som jag märkte missfallet eftersom jag blödde så mycket. Läkaren sa att han var ganska säker på att han "fick ut allt". Det är nu 5 dagar sen mitt missfall och jag har slutat blöda, har inte ont och mår bra i både kropp och knopp. Min logiska slutledningsförmåga säger mig då att jag INTE behöver någon efterkontroll. Och läkaren sa inget om det. Han sa bara att om jag blöder långvarigt, har feber eller får ont ska jag komma tillbaka.

• Anonym (08-bebis?)
    Kaxmaja skrev 2007-08-26 11:30:27 följande:
    vi testade med ältest. Började testa direkt efter att blödningen slutat och efterkontrollen visade okej. MF 9juni äl 26 juni + 4 juli. När man säger att man blivit gravid direkt efter missfall menar man att man ej hunnit få någon mens mellan
    Tack för infon, trodde det var så ja... då räknas missfallet som en mens typ....
  • Kaxmaja
    Anonym (suck) skrev 2007-08-26 13:44:41 följande:
    Alltså...jag är lite förvirrad.Ska man gå på efterkontroll efter ett missfall? Jag blev skrapad samma dag som jag märkte missfallet eftersom jag blödde så mycket. Läkaren sa att han var ganska säker på att han "fick ut allt". Det är nu 5 dagar sen mitt missfall och jag har slutat blöda, har inte ont och mår bra i både kropp och knopp. Min logiska slutledningsförmåga säger mig då att jag INTE behöver någon efterkontroll. Och läkaren sa inget om det. Han sa bara att om jag blöder långvarigt, har feber eller får ont ska jag komma tillbaka.
    Jag blev aldrig skrapad. Gick på flera gyn kontroller där de gjorde vul varje gång för att kolla så allt såg bra ut. De är nog lite olika hur man gör de. Jag fick även ta blodprover med jämna mellanrum så läkarn såg att alla gravhormoner gick ur kroppen.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Anonym

Jag skrapades. Vid en skrapning krävs ingen efterkontroll, det är mer om du blödit ut det själv - för att se så att allt kommit ut. Jag blev gravid direkt igen, alltså UTAN mens emellan. Skrapades i vecka 11. Jag är nu i vecka 6, och håller tummarna. Tror som det sagts förr här, är kroppen inte redo så blir den inte gravid. Och att vänta tre till sex månader har jag inte hört av någon av de läkare jag rådfrågade, låter hur konstigt som helst!?

• snurrigsomfan

Jag fick MA i vecka 8. Skrapades 11/10 och slutade blöda 18/10. Tror jag kände ÄL en vecka efter. Testade för första gången med ÄL test mest för nyfikenheten om det verkligen var så och den visade lika starkt som kontrollstrecket den 24/10. Tog även ett grav test som visade neg 26/10. Har känt spänningar i tjejmagen som om mensen är på ingång när som helst. Men ingenting ännu.. känner mig inte gravid alls förutom att jag är tröttare de senaste dagarna än vad jag vart under missfallet. Testade 7/11 och den visade neg. Man blir ju tokig av alla ?tänk om?.. man vill ju så gärna att plusset ska komma fram, man har ju fått känna på det innan.

Vad ska man tro?

Svar på tråden Kan man bli gravid snabbt igen efter missfall, samt flera frågor?