Florida Disney world eller Universal studios?
Vilket ska man besöka? Disney world/land/place (vad det nu heter som ligger där) eller universal studios?
Vilket ska man besöka? Disney world/land/place (vad det nu heter som ligger där) eller universal studios?
Jag har för mig att det fanns massa olika parker. Var där för ca 12 år sedan.
När vi var i florida besökte vi disneyworld, magic kingdom. Det var super bra!! Men man behövde nog haft två dagar där, parken är stor!!
Det roliga med denna är att det finns lite häftiga åkattraktioner oxå, typ den häftigaste vattenrutchbana jag nåmsin åkt.
Hej! Jag har varit på Universal studios + Seaworld. 1 dag på varje park. Du måste ha en dag på varje park. När det gäller disney world fick jag uppfattningen att det var riktat mot barn och eftersom vi inte hade några valde vi bort det. Seaworld var kul, men men det var mest späckhuggaren och delfinerna som var coola. Universal studios kan jag verkligen rekomendera. De visar lite om coola effekter vid filminspelningar och man får känna på hur det känns när tornadon och regnet kommer. Det var mycket upplevelser på så sätt att man var "med" i filmen och roligt med uppbyggda miljöer som en hel stad osv. säkert har det ändrat sig jättemycket sedan jag var där år 2000, men jag rekomenderar det starkt! Besök även Kennedy Spacecenter om du ändå är i Orlando. Det är väl värt ett besök utan att vara någon rymdexpert.
Ni ska inte missa att besöka Universal Studios systerpark Island of Adventures. Skitkul! Hade vi vetat hur bra det var (och hur ganska tråkigt Universal var) så hade vi nog satsat hela dagen där. Nu blev det halva dagen på vardera och det kändes tråkigt att vi var tvungna att åka.
Det som är så bra med dessa parker är att de har superbra arrangemang för barnfamiljer. Är man en familj med små barn som inte kan åka t.ex så kan man stå i kön tillsammans med barnet och sedan när man kommer fram får den ena föräldern gå till ett speciellt rum och sitta med det lilla barnet och så fort den förälder som åkt är klar byts de av och man slipper stå i kö två gånger. Hysteriskt smart! Det här gjorde att vi hann med många fler rides än vi annars gjort och vi slapp vänta oss fördärvade.
Haha, ett kul minne från Universal är att när jag fick åka alldeles ensam i Tillbaka till Framtiden-grejen (det var inga andra som ville åka just då) så erbjöd sig personalen att åka tillsammans med mig för att jag skulle slippa åka själv. Det kan man kalla service (men jag tackade nej, hade inget emot at åka själv)
Låter som att universal studios är populärast, kan tillägga att vi är två vuxna som ska åka, så barnvänligt behöver det inte vara
Jag säger också Universal Island of Adventure.
Vi var där hela familjen. Vi köpte expresskort vilket gjorde att vi slapp köa så länge. Dyrt men värt pengarna. Tack vare detta så hann vi med Universal studios i slutet av dagen på samma biljett. Det var ju varmt också så då var det skönt att det gick lite fortare. Priset på expressbiljetten var ca 140-150 dollar styck. Dyrt men vi räknar med att det var enda gången vi kommer dit!
Universal Studios har också några tuffa saker så det är värt ett besök. (om man nu gillar det)
Barnen 7,11 och 13 år tyckte Universal var bättre än Magic Kingdom. Universal har många riktigt häftiga attraktioner.
Vi var i Florida på bröllopsresa för 2 år sen, utan barn.
Disney World består av 4 nöjesparker (varav en är med djur) och 2 vattenparker. Vi hade 3 dagar när vi bodde på området, vi hann väl med det mesta men jag hade kunnat vara där fler dagar! Visst är det inriktad på barn, men har man bara lite barnasinne har man otroligt roligt! Sen finns det underbara resturanger där. Om ni åker dit måste ni gå på "Coral Reef Resturant" på Epcot Center. Man sitter bredvid ett gigantiskt akvarium med havssköldpaddor och hajar och äter enormt god mat!
Universal Studios består av 2 parker. de är lika härliga båda två! Vi hade en dag i varje park, men stannade inte hela dagarna utan åkte det roligaste och sen åkte vi hem och slappade.
Jag skulle säga Disney World före Universal Studios, men de är roliga på olika sätt!
(Sen är jag lite Disney fantast också...)
Vi gick inte på Sea World eftersom vi var i Miami senare under resan och gick på Miami Seaquarium istället. Däremot bokade vi en buss som gick från Sea World till Busch Gardens som ligger i Tampa. De har otroligt häfta berg-och-dal-banor! Rekommenderas!
Vi var i Florida i 4 veckor, Orlando, Miami, Fort Lauderdale, Key West och en Bahamskryssning. Hör gärna av dig om du vill ha info. Jag är planeringsfreak så jag hade mycket planerat inför vår resa och den blev superbra!
Just det! Vi åkte 29 augusti och började i Orlando, det var INGA köer över huvudtaget! Skolorna hade börjat så det var relativt glest i parkerna. Absolut bästa tiden att åka! (man får se upp lite för orkaner bara... den dagen vi satt på flygplatsen drog Katrina över och senare i Miami var vi fast på hotellet en dag när Rita drog förbi i Key West... men det var det värt!)
Smurfan 81 skrev 2007-08-31 22:52:58 följande:
[citat]
Jag skulle säga Disney World före Universal Studios, men de är roliga på olika sätt!(Sen är jag lite Disney fantast också...)
Lätt Disney World före Universal Studios - det är ju lite av en grej också, det är rätt så mäktigt på Disney World sitt sätt. En fantastisk saga, som är rolig även för vuxna! Jag skulle gärna åka dit igen.
Svårt att välja!
Men det kanske blir disney ändå, min man är lite sur på universal studios... (pga att de vill ha hutlösa priser på sitt material som ska säljas via iTunes, jag är gift med en nörd )
Den där restaurangen med akvariet som nån nämnde lät ju intressant, ska vi definitivt kolla upp närmare!
Universal har "häftigare" attraktioner än Disney - men Disney är alltid Disney. Shoppa runt efter biljetter innan du åker hemifrån - det blir definitivt billigare.
Vi har varit 4 gånger i Orlando - två gånger med sonen och två gånger utan.
Missa inte heller:
- Downtown Disney med affärer etc
- Disney Quest, flera våningar med interaktiva spel. Ligger i Downtown Disney.
- Pleasure Island (Disney) eller Boardwalk (Universal) med barer, disco, restauranger på kvällstid
- Gillar du shoppa? Orlando Premium Outlet är oslagbart - ligger på International Drive - den södra delen (det finns en annan outlet på norra delen men den är inte lika bra). Om du kollar deras hemsida innan du åker kan du skriva ut en kupong som du kan hämta ett kuponghäfte i informationen med. Ger extra rabatter.
- Disney's vattenparker är också värda ett besök ifall det är varmt när ni åker.
När har ni tänkt åka? Vi har mest varit slutet av november, början av december - efter Thanksgiving (då är det MASSOR av folk så se till att undvika Thanksgiving). Efter Thanksgiving börjar det dessutom reor. Innan jul är det också massa jul-jippon på parkerna.
Oj vad långt det blev.... men jag har säkert missat nåt ändå !
Hej! Jag har varit på Universal studios + Seaworld. 1 dag på varje park. Du måste ha en dag på varje park. När det gäller disney world fick jag uppfattningen att det var riktat mot barn och eftersom vi inte hade några valde vi bort det. Seaworld var kul, men men det var mest späckhuggaren och delfinerna som var coola. Universal studios kan jag verkligen rekomendera. De visar lite om coola effekter vid filminspelningar och man får känna på hur det känns när tornadon och regnet kommer. Det var mycket upplevelser på så sätt att man var "med" i filmen och roligt med uppbyggda miljöer som en hel stad osv. säkert har det ändrat sig jättemycket sedan jag var där år 2000, men jag rekomenderar det starkt! Besök även Kennedy Spacecenter om du ändå är i Orlando. Det är väl värt ett besök utan att vara någon rymdexpert.
Ni ska inte missa att besöka Universal Studios systerpark Island of Adventures. Skitkul! Hade vi vetat hur bra det var (och hur ganska tråkigt Universal var) så hade vi nog satsat hela dagen där. Nu blev det halva dagen på vardera och det kändes tråkigt att vi var tvungna att åka.
Det som är så bra med dessa parker är att de har superbra arrangemang för barnfamiljer. Är man en familj med små barn som inte kan åka t.ex så kan man stå i kön tillsammans med barnet och sedan när man kommer fram får den ena föräldern gå till ett speciellt rum och sitta med det lilla barnet och så fort den förälder som åkt är klar byts de av och man slipper stå i kö två gånger. Hysteriskt smart! Det här gjorde att vi hann med många fler rides än vi annars gjort och vi slapp vänta oss fördärvade.
Haha, ett kul minne från Universal är att när jag fick åka alldeles ensam i Tillbaka till Framtiden-grejen (det var inga andra som ville åka just då) så erbjöd sig personalen att åka tillsammans med mig för att jag skulle slippa åka själv. Det kan man kalla service (men jag tackade nej, hade inget emot at åka själv)