Barn utomlands med utländsk pappa
Hej! Jag skulle jättegärna vilja höra om det finns någon därute som är i en liknande situation som jag (i mitt fall handlar det om Spanien men jag är framför allt intresserad av kombinationen svensk tjej -utländsk kille - barn utomlands i hans hemland..)
Jag har varit tillsammans med min pojkvän/till-och-från sambo i 7 år, men aldrig varit redo att helhjärtat flytta till hans hemstad Barcelona. Jag har bott där i perioder och pluggat/ströjobbat, men när jag blev sugen på att hitta mer stimulerande och bättre betalda jobb tog det stopp.. Så det blev hem igen och distansförhållande de senaste 3 åren, jag är alltså anställd i Sverige men jobbar mycket på distans och kan ibland vara i Barcelona 2-3 månader i följd så det funkar utmärkt. Han är också ofta i Sverige men kan inte tänka sig att flytta dit på riktigt, mer än 3-4 månader när barnet föds som jag förhandlat mig till.. (Han är rädd att han skulle få ta skitjobb - han har ett jättebra jobb i Barcelona- klarar inte kylan osv.)
Dvs, allt har funkat jättebra så länge det bara varit oss två att tänka på, men nu är jag plötsligt gravid i 10:e veckan.. Det var iofs mer eller mindre planerat, jag är 31 och min pojkvän 39 och vi är väldigt sugna på att bli föräldrar, men samtidigt bubblar alla frågor redan upp - var ska barnet växa upp, osv.. Kommer det att funka med "vintrar i Spanien och somrar i Sverige".. har lite svårt att tänka mig att flytta hit helt och hållet eftersom jag är extremt hemmakär och har massor av vänner och familj i Sverige som jag älskar för mycket för att bara träffa någon gång om året..och så verkar det ju mycket enklare att vara småbarnsförälder i Sverige, och så grönskan och parkerna förstås..
Barcelona är en helt underbar stad men kanske inte så barnvänlig, eller vad säger ni (om ni läser detta) som bor här och har barn? Sen vill jag gärna ha min familj nära, så att barnet får en nära kontakt med sin mormor och morfar. Vore jättekul att höra mer av er svenska mammor med utländska partners som bor utomlands! Hur pusslar ni ihop livet? Särskilt kul vore det att höra av er som har en utländsk partner/pappa till barnet och inte är 100 på att ni vill stanna utomlands för alltid men heller inte säkra på om han skulle acceptera en Sverigeflytt..
Ser fram emot att höra av er, hoppas på att bli peppad och inte känna att barnet betyder att jag blir "fast" här för alltid, hur mycket jag än trivs i Spanien är ju Sverige alltid hemma.. (Sen är det sånt som skolsystem osv., men det är ju en senare fråga!)