Fast, huruvida snitt är aktuellt eller ej beror ju till största delen på varför det blev snitt första förlossningen.
Blev det snitt pga något som man inte kan påverka, tex trångt bäcken, så kommer det bli snitt igen med största sannolikhet.
Blev det snitt pga faktorer kring förlossningen, som att man var väldigt överburen och barnet var jättestort, att man hade dåliga värkar eller vad som, så finns det ju inget som säger att det blir så igen.
Vid min andra graviditet (första avslutades med akutsnitt i vecka 35 pga tillväxthämmat foster) så var det egentligen aldrig ens fråga om att jag per automatik skulle snittas igen.
Anledningen till mitt första snitt berodde ju liksom inte på mig.
Hade det blivit snitt första graviditeten pga stort barn så kan man ju med UL följa barnets tillväxt och ev göra en tidigare igångsättning. Berodde snittet på tex svaga värkar så finns det ju värkstimulerande dropp att sätta in tidigt.
Osv.
Nu blev det så att min andra förlossning inleddes som en vaginal förlossning men avslutades med katastrofsnitt iallafall, och nu får jag inte föda vaginalt oavsett.
Om du vill föda vaginalt så ska du prata med din BM om dina funderingar. Kanske kan ni skriva ner lite punkter till förlossningspersonalen så att dom vet vad som hänt och hur du tänker?
Men minns att ingen förlossning är den andra lik.