Hej! Jag fick första barnet i v.30+4, jag fick HF och blev snittad. Han var ganska illa där an, toraxdrän, sondmatning, solning, klarade inte av att amma. Han var 9 dagar innan han fick komma i min famn första gången, slapp kuvösen när han var 11 dagar gammal. Vi var på Neo i ca 6 veckor.
Efter den tiden på Neo ältade jag händelsen väldigt mycket. Jag hade ju inte direkt orsakat min HF själv men det var många känslor inblandade. Främst att jag blev snuvad på en förlossning och att jag inte fått gå tiden ut. Jag ville verkligen bli evinnerligt trött på att vara höggravid med allt vad det innebar. Det dröjde länge innan jag kände att jag var beredd att skaffa syskon.
När jag väntade C. var tankarna om HF och ännu ett snitt ganska stora men jag blev totalt överraskad när vattnet gick i v. 35+?. Så var det ju inte som det skulle bli, jag hade ororat mig för HF hela tiden och så blev det vattenvagång istället! Det blev infektion och igångsättning och C. föddes i v.35+5.
Då var det "Hej alla på Neo, nu är vi tillbaka" Tiden där från förra gången hade bleknat och vi mindes nästan bara det som var bra, att man fick sova på nätterna, personal som man verkligen beundrade och kunde lita på totalt. Att C. bara behövde sola lite och lära sig att amma gjorde att man inte tog så hårt på vistelsen där, vi stannande i 5-6 dagar.
Nu dennna gången var det ju tvillingar och ingen läkare trodde att jag skulle gå längre än till v. 30, jag hade komplikationer och att det var tvillingar gjorde att man slog på stora truman, jag var på väg att få dom redan i v.25 men klarade av det. Men tiden gick förbi v. 30 och mer där till. Men i v. 35+4 gick vattnet och det blev ännu en resa till Neo, denna gången var nästan som man hade lust att fråga om det fanns klippkort på Neo.
Det var samma denna gången, de behövde sola och lära sig att amma. Vi stannade i 10 dagar på Neo.
Jag ser tillbaka på tiden på Neo som en bra tid, där man lär känna sitt barn under lugna förhållanden, man har all hjälp man kan få om man vill. Nu är jag i grunden en "glaset är halvfullt-person" (inte halv-tomt) så det har säkert påverkat också. Och visst, det finns ju dagar när man tänker på när hans lilla nersövda kropp som låg och skaka i kuvösen och man inte visste om han skulle överleva. Men jag ser Neo som min BB-avdelning mer än som en vårdavdelning. Både med C. och nu med Meya och Milton fick vi flera gånger frågan av personalen om hur vi tyckte det känndes med att vara tbx på Neo men det kändes bara bra.
Det bäst hade ju givetvis varit om jag inte fått HF och ingen för tidig vattenavgång men jag har försökt gjort det bästa av situationen. Jag önskar att FL hade funnits när jag fick Zander för då hade jag verkligen behövt er alla.
Nu är det matdags för alla här så jag kanske skriver mer en annan gång.
Ha en bra kväll alla.