• mam78

    vad är rimligt att ta betalt?

    Det kan ev bli så att min 20 åriga lillebror o hans flickvän behöver bo hos oss några veckor...sitter o klurar på hur mkt betalt ja ska ta av dom per vecka...han har haft ett välbetalt sommarjobb, fått ut 4 ggr va jag har i fp, så ja har inte råd att vara generös. Det kommer bli jobbigt det vet ja, men kan inte neka för det är i kris fall som dom kommer hit.

  • Svar på tråden vad är rimligt att ta betalt?
  • Majsan70

    Hade det vart min bror hade han fått vara med o dela på matpengarna. I övrigt hade jag inte tagit betalt.

  • Sofis

    Min man var tvungen att flytta hem till mig och min familj innan vi var gifta. Han var då 21 och betalade 1500 per månad för mat och boende. Det tycker jag var oerhört generöst av mina föräldrar, så jag skulle lätt kunna tänka mig det dubbla!

  • mam78

    ja hade det bara varit lillebror som kom hit så hade det mest varit tal om en symbolisk summa, men nu följer ju hans tjej med, o inte är jag på något sätt skyldig att försörja henne tycker jag...men hade ändå inte tänk ta betalt för mer än maten ;-P Tak över huvudena får dom gratis

  • Terryleene

    Beror lite på hur ni bor tycker jag. Får de sova på golvet i klädkammaren kanske man inte ska ta ut så mycket. Har de eget rum hos er kan det bli dyrare. Sen naturligtvis betala för sin egen mat+hygiensaker.


  • jacklin

    När mitt ex flyttade till oss innan vi fick egen lägenhet, så betalade han 2500:- i månaden för rubb och stubb.

    Men då hade jag redan 2 rok i det huset som mamma och pappa ägde. Fast vi laga ingen mat själva då. Köket var inte igång.

  • Hannah76

    Oj jag vet inte. Jag skulle ha skitsvårt att ta betalt av min lillebror..*S* Men och andra sidan så skulle han nog erbjuda sig att betala vare sig jag ville det eller inte. Kan du inte prata med dem och komma fram gemensamt till en summa som alla tycker är ok?

  • Im Fabulous
    mam78 skrev 2007-08-26 14:33:02 följande:
    Det kan ev bli så att min 20 åriga lillebror o hans flickvän behöver bo hos oss några veckor...sitter o klurar på hur mkt betalt ja ska ta av dom per vecka...han har haft ett välbetalt sommarjobb, fått ut 4 ggr va jag har i fp, så ja har inte råd att vara generös. Det kommer bli jobbigt det vet ja, men kan inte neka för det är i kris fall som dom kommer hit.
    En tjugoårig man äter för ca 1500.- i månaden, och en kvinna i samma ålder för ca 1200.-
    Räkna sedan ut hur mycket mer el och vatten som kan gå åt per månad och räkna sedan ut det per vecka.

    Att ta betalt för "hyra" tycker jag känns väldigt snålt emot sina egna. Men mat och driftskostnader bör de självklart stå för själva. De är ju faktiskt vuxna.
  • AnnamedAochJ

    råd och rön har en bra bilaga som heter Koll på pengarna, den finns att ladda ner på deras hemsida och där kan man läsa vilka kostnader uppdelat i olika åldergrupper, både mat kostnader och annat. prova att kika där så kan du även visa för dem på papperet vad det är normalt att det kostar.


    Alex, Alex världens bästa Alex
  • Sarah Wikström

    Hade aldrig tagit betalt av mina syskon, de enda krav ja mökligtvis skulle kunna ha e att de hjälper till me & betala mat, men inget annat..

  • mam78

    Dom får ett eget rum o ja kommer väl antagligen serva dom med att laga mat, men resten får dom sköta själva (det är inget hotell som mamma brukar säga till honom)

  • mam78

    Att ta betalt föll mig först inte in. Men det var min mamma som sa att ja inte skulle vara för snäll för det rör ju sig om boende o inte "komma o hälsa på" (vilket jag har en tendens att vara) o som sagt hade det bara varit min lillebror som kom så hade ja bjussat på det, men hans flickvän nja...ok hon tillhör väl familjen, men ja vet inte, dom har inte varit tillsammns så länge o jag har inte träffat henne många gånger...SOm sagt endast matkostnad jag vill att dom ska vara med på. Im fabulous tack för den konkreta summan nu har ja något att gå efter

  • stjernfall

    Jag o min pojkvän bor hemma hos hans föräldrar för tillfället, vi betalar ca fyra tusen varje månad, för oss båda. Men då får vi sova på golvet i vardagsrummet. Så pengarna täcker typ maten o hygienartiklar.

  • Neko

    Jag och min sambo bodde hos hans pappa när vi var kring 20 i ett halvår. Vi sov på madrass i vardagsrummet och betalade all vår mat själva. Vi betalde också 500 kr var i hyra, dvs 1000 kr tillsammans.

    Vi hade ingen inkomst just då utan fick minsta möjliga av soc.

    Jag tycker detta var ganska snålt.. helt okej att jag får betala hyra men jag tycker inte min sambo borde ha behövt göra det med tanke på att hans 2 år yngre bror bodde där också, hade eget rum och fick mat och allt gratis... (och fortsatte göra det tills han blev 25!)

  • princess of hearts

    Om det varit min bror hade jag nog tagit runt 1000 i månaden, men det skulle bara vara för maten och det andra som blir dyrare när man är en extra person.

Svar på tråden vad är rimligt att ta betalt?