• Karpet

Jag vill skaffa en bakåtvänd bilbarnstol åt min dotter men...

...här finns vara framåtvända efter att de har växt ur babyskyddet. Har någon utav er andra utlandsföräldrar inom europa beställt en bakåtvänd från något bra ställe? I så fall vilket?

• Svar på tråden Jag vill skaffa en bakåtvänd bilbarnstol åt min dotter men...
  • Karpet

Det har jag iofs ingen aning om, men i värsta fall får jag väl låtsas vara turist och säga att i mitt hemland så åker alla barn bakåtvända. Jag tar betalar hellre böter än att åka med min 9-månader framåtvänd.

Misery skrev 2007-08-26 22:30:31 följande:
    är d godkänt att åka med bakåtvänt i landet där ni bor...annars kan ni ju ha otur att få böter ....
  • Misery

det är väl egentligen sverige som kommit längst när d gäller bakåtvänt åkande....många länder inser inte hur farligt d e att faktiskt vända framåt för tidigt....

• Karpet

Tack så hemskt mycket för ditt tips, jag har redan varit och beställt en stol samt en lära gå vagn från dem nu. Hittade en på rea t o m och frakten låg bara på omkring 350:-

Vad skulle jag göra utan familjeliv?

Mizzz skrev 2007-08-26 22:00:31 följande:
    Hmm.. läste i en annan tråd att det gick att beställa från www.babyland.se (inom EU)
  • Karpet

Nej precis, det är skrämmande att man inte har en susning om det i andra länder. Jag ska göra mitt bästa för att starta en ny bakåtvänd trend här

Misery skrev 2007-08-26 22:37:14 följande:
    det är väl egentligen sverige som kommit längst när d gäller bakåtvänt åkande....många länder inser inte hur farligt d e att faktiskt vända framåt för tidigt....
  • Mizzz
    Karpet skrev 2007-08-26 22:38:50 följande:
    Nej precis, det är skrämmande att man inte har en susning om det i andra länder. Jag ska göra mitt bästa för att starta en ny bakåtvänd trend här
    Visa diagramet på denna sida
  • miniGrynet
    Karpet skrev 2007-08-26 22:37:19 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt tips, jag har redan varit och beställt en stol samt en lära gå vagn från dem nu. Hittade en på rea t o m och frakten låg bara på omkring 350:- Vad skulle jag göra utan familjeliv?
    Vad bra!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • siamusen
    Karpet skrev 2007-08-26 22:37:19 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt tips, jag har redan varit och beställt en stol samt en lära gå vagn från dem nu. Hittade en på rea t o m och frakten låg bara på omkring 350:- Vad skulle jag göra utan familjeliv?
    Annars sa har volvo ocksa fick vi reda pa nâr vi letade stolar
  • jsmfb

Jag bor på Irland och ringde till Britax huvudkontor i England, tjejen jag pratade med sade att de inte hade något med Britax Sverige att göra. Korkat. Sedan mailade jag och fick ett något bättre svar, det finns en specialhandlare som säljer de nordiska stolarna som s.k. special needs stolar, incarsafetycentre.co.uk

• Rutiga Rutan

Jag hade en Britax stol - "First Class". Den gick att ha baklänges utan problem. Den är designad att först vara bakåtvänd och sedan framåtvänd. Jag bor i England.

• jsmfb

First Class skall ju dock användas bakåtvänd upp till 13 kg så har man ett större barn räcker den ju inte så länge som bakåtvänd.

• katinka1

ADAC (Tyskland) testar även bakåtvända stolar och de bör tydligen finnas att köpa här - vet bara inte vart. Annars skulle jag prata med nån hemifrån. Tydligen finns Akta på marknaden.

Troligen (kan ju givetvis inte garantera) är det inte förbjudet att åka baklänges för det är EU-norm på stolarna och om det är en grön markering på barnstolen....eller är den blå(?) så måste stolen stå baklvänt. Rött = framvänt.

Skulle ringa till bilförsäkringen för det handlar inte om att du skulle behöva ta några böter om du har barnet "felvänt". Det handlar om att ditt barn möjligen inte är försäkrat om det är illegalt att åka baklänges!

Själva köpte vi en i Sverige och tog ner den med bil för att inte riskera att få den runtkastad per DPD.

• JeaW

Vi köpte en i Sverige och skickade den till Tyskland. Det kostade ca 700 kr men det tyckte vi det var värt.
    Lycka till!

• Nina Kanin II

Hade precis samma problem. Var runt pa alla affärer och letade en bakatvänd stol och jag hittade tva som man kunde ha bakatvänd men bara upp till 13 kg. Bade Britax och Akta är ju internationellt men det är olika modeller i olika länder.
    Vi köpte en Britax Secura när vi var hemma i Sverige pa semester i somras och sa tog vi med oss den pa flyget i orginalkartong. Vi slapp betala fast paketet vägde 13 kg.
    Blir jag stoppad och bötfälld sa tänker jag skriva och klaga till Spanske Kungen...........

Svar på tråden Jag vill skaffa en bakåtvänd bilbarnstol åt min dotter men...