Vi som bor utomlands och har kort mammaledighet
Hoppas det finns fler som jag... bor på Irland och har tagit ut maximalt med ledighet (22 veckor betalt, 16 v obetalt, helgdagar, semester) så sonen kommer att vara hela 8.5 månader när han börjar på creche. En månad kvar att vara hemma och mysa och uppleva allt som händer med honom, sedan är det heltidsjobb för mig och mer därtill för maken, vi har båda ca. 45 min med bil till jobbet. Pappaledighet finns inte här.
Vår dag kommer att se ut såhär tror jag:
6.00 vakna och amma
7.15 pappa skjutsar till dagis (kanske lite senare)
17.15 mamma hämtar från dagis
I bästa fall kommer pappa hem 18.00 men det är ovanligt, snarare 19-20.
Jag känner mig trygg i mitt val av dagis eftersom jag vet någon som har haft två barn där i flera år och varit nöjd, personalen har jobbat länge och det är ett familjeföretag som driver två dagis i samma område. Maten är hemlagad och nyttig, det är tre barn per personal i spädbarnsgruppen och på övervåningen finns spjälsängar så barnen får sova enligt schema hemifrån.
Men ändå! Nu precis när han börjar krypa och babbla skall jag tillbaka och jobba, det känns tungt. Långa dagar blir det också för oss båda även om jag kommer att ta ut lite semester och sluta tidigare första veckorna. Vi kommer att ha städhjälp en gång i veckan och skall försöka vara mer effektiva med matplanering o.s.v.
Det vore kul att höra från andra som har börjat jobba innan barnet var ett år och få lite tips om hur ni gör för att få allt att fungera.