• Linda366

Från utredning till barn, tid?

Hejsan!

Jag och min sambo ska om 2 veckor börja en utredning.
    Jag har inte haft ägglossning på 2 år...har fått Pergotime i 3 omgångar men det ger inget utslag så jag ska inte äta det ngt mera tycker läkaren...enligt prov som har tagits har jag lite lågt östrogen annars ser det normalt ut.
    Vad sker på en utredning, och hur lång tid från första utredningen tills det blivit ett litet barn har det tagit för er som har lyckats?!

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-31 10:02:50:
    Hej allihopa!

När jag började ana att ngt inte var som det skulle...blundar för det ett tag...kändes det som om man var helt ensam i hela världen med detta men så är ju inte fallet, och det är skönt att bara få byta ngr ord med andra som tagit sig igenom detta....tack allesammans...nu är jag mer peppad inför vårat besök på tisdag redan...skönt att det rullar på... kram och trevlig helg!

• Svar på tråden Från utredning till barn, tid?
  • Snirkel

Vi började utredningen i augusti -05. Mina hormonivåer kollades med blodprov och sambon fick lämna blodprov och spermaprov. Det visade sig att min ägglossning hade "hakat upp sig" efter att jag använt p-sprutan i flera år och sambon saknade spermier. I augusti -07 fick jag en kur pergotime för att få ordning på ägglossningen och i slutet av den månaden inseminerades jag med donatorsperma. I maj i år föddes vår dotter. Vi gick i  Umeå och där finns inga köer.

• EHel

Från utredningen tog det 2,5 år till vårt efterlängtade barn kom. Vägen gick via mängder av hormoner, 4 inseminationer, 2 IVF varav ett missfall.

EHel

• Brydis

september 2005 började vår utredning, det blev 10 pergotime-kurer, och 3 IVF, nu sitter jag här i 12:e veckan med en liten i magen *överlycklig*

• Peki

Ja du, det går inte att säga!

Det är helt individuellt. Vissa får barn spontant under utredningen, andra blir aldrig någonsin gravida ens efter ett antal IVF-behandlingar.

Man måste se till vilket problem respektive par har. Det man kan tro är att om ert _enda_ problem är din ÄL så har du stor chans att bli gravid bara du får igång din ÄL. Om inte Pergo funkar så finns det sprutor, Gonal-F, som man ofta kan få igång ÄL med i stället.

Att ta östrogenprover ingår normalt i utredningen och det har du redan gjort. Det som framför allt tillkommer är dels att de kontrollerar att du har passage i dina äggledare mha spolning med kontrastvätska. Det andra är att de kontrollerar hur din mans spermier ser ut.

Svar på tråden Från utredning till barn, tid?