• linper

Goda vita viner?

Kan ni tipsa om några goda vita viner?
    Mina föräldrar fyller 50 och vi ska ge dom lite vin.
    Skriv gärna namn och pris om ni vet. Vi har ca 1000 kr att handla för.

• Svar på tråden Goda vita viner?
  • Söderböna

Det beror ju på vad de gillar...

Varför inte satsa på en liten samling med "typiska" viner? En vit Muga kan vara ett exempel på en vit Rioja (fantastiskt gott vin), något från Trimbach kan vara ett exempel på vin från Alsace, en beerenauslese kan vara ett exempel från Österrike.

• linper
    Söderböna skrev 2007-08-28 13:21:12 följande:
    Det beror ju på vad de gillar...Varför inte satsa på en liten samling med "typiska" viner? En vit Muga kan vara ett exempel på en vit Rioja (fantastiskt gott vin), något från Trimbach kan vara ett exempel på vin från Alsace, en beerenauslese kan vara ett exempel från Österrike.
    Själv har jag noll koll på viner... så tyvärr behöver jag nog exakta namn
    Men tack ändå!!
  • Cheera

Ååhhh, jag vet två viner som är görgoda.
    Ett vitt som är från tyskland. Riesling-spätelse heter den. En brun flaska med beige etikett och blå text tror jag den har?? undra om det inte är en flagga på flaskan??

Den andra vet jag tyvärr inte vad den heter eller så. Jag dricker inte så ofta och försöker testa olika men är sååå kräsen så det blir oftast en och samma vin (spätelse). Testade dock detta vin som jag inte kommer på vad det heter helgen innan jag fick reda på att jag var gravid så jag har aldrig testat det igen. Men även den flaskan såg "alldaglig" ut. Halvtorrt tror jag det var.

Gå inte så mycket efter flaskans utseende för oftast så är det då flaskan som kostar....

• Pumpkin

Australiensiska och sydafrikanska viner är gudomligt goda! Lindemans och KWV är två av mina favoriter

• Cheera

Black tower-vitt är också gott..lite billigare vin. Väldigt sött dock. (tycker jag).

• Dudden

Jag är egentligen en älskare av rött vin, men några vita viner som är okej är: Guntrum, Paradise, Black Tower, Jp Jenet!

• Mithera

Jag är dålig på att komma ihåg vad viner heter, men efter en titt på systembolaget.se så fick jag bättre minne .

Dessa tycker jag är goda:

Bonterra (chardonnay), 129kr
    Lindemans Bin 65 (chardonnay), 69kr
    Inycon (chardonnay), 68kr
    Fetzer (chardonnay), 87kr
    Jacob´s Creek (reserve riesling), 135kr

Kolla in på systemets hemsida och läs om vinerna och se om det är något som kan passa.
    Eftersom det är födelsedagspresent kanske ni vill satsa på lite dyrare (finare?) vinder än de jag föreslagit. Ta systembolagets personal till hjälp, dom brukar vara duktiga .

• Ad Infinitum

Lindemans som rekommenderas i inlägget ovan mitt - det är LJUVLIGT!!!! Kan även tipsa om McPherson Chardonnay... MUMS!!!!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Goda vita viner?