• Thotis90

Få barn mitt i studierna ?

Ni som fick barn när ni studerade, hur löste ni det efter graviditeten och mammaledigheten? Började ni att studera igen eller började ni jobba?

Ni som gick på gymnasiet när ni fick barn, återgick ni till skolan igen eller hoppade ni av och började läsa på komvux?

Behöver lite tips och vill höra hur ni löste det med allt.

• Svar på tråden Få barn mitt i studierna ?
  • cid

Första gången tog jag studieuppehåll i nästan ett år. Andra barnet fortsatte jag studierna, tog "ledigt" i 2 veckor just innan och efter förlossningen.
    Läser på högskolan.

• Jumsan83

jag vart gravid när jag gick sista året på gymnasiet och jag valde att hoppa av eftersom jag kände att jag inte orkade hade inte lång tid kvar men kände ändå att jag skulle inte orka med barn och studier jag villa ägna mig åt mitt barn och skulle jag ha pluggat så skulle jag inte kunna ha pojken hos nån heller så jag studerade på komvux och i dah jobbar jag som spring vikarie..

• SaramedM

Jag fick M mitt i universitetsstuiderna.
    I efterhand önskar jag att jag varit klar för det var tufft att plugga det sista med henne.

Gymnasiet hade jag verkligen försökt slutföra innan jag ens funderade på att planera barn.
    Man måste kunna försörja sig också, och det är inte lätt då.

• cid

Om jag skulle vara dig så hade jag nog läst färdigt. Hellre då hoppa upp en klass som du var erbjuden och vara ett år närmare bebis. För hur du än gör så får du ju byta klass och då inte vara i samma klass som din kompis. Hur eller hur kommer ni ju att ses! Näe, jag skulle ha hoppat upp en klass och satsat på att få bebis precis när du går ut.

• Jumsan83

tanken var att jag inte skulle skaffa barn under tiden när jag gick i gymnasiet villa plugga klart men det blev som det blev å jag fixar det ekonomiskit endå och för min del så kvittar det om jag gick färdigt eller inte jag gick barn och fritid är barn skötare men nu vill dom inte ha barnskötare bara dom som har förskole utbildningen så jag måste fortsätta att plugga till förskolelärare

• citronsaft

jag var gravid när jag började andra året på gymnasiet, jag gick till den dagen han föddes, gick till 14 februari och han är född 15 feb. Innan dess hade jag ordnat allt med skolan hade fått läsa in alla kurser så var klar när jag fick min son. Nu är han 6,5 månad och skolan har börjat igen så nu har jag börjat skola och min sambo är pappa-ledig :)

• Elvis Mamma

Hej!

Jag blev gravid när jag precis hade gått ur nian så jag började aldrig gymnasiet.
    Jag hade kommit in på tre olika linjer men jag valde att inte börja alls.

Nu är min son 17 månader å jag är fortfarande hemma med honom. Jag ska jobba lite kvällar å helger medans min sambo är hemma, annars jobbar han heltid.

Jag har inte bestämt hur jag ska göra med pluggandet men jag ska inte gå gymnasiet iaf.
    Eventuellt blir de komvux men då ska man ha fyllt 20 så de blir om två år.
    Plugga hinner jag göra så ja stressar inte upp mej över de.

Just nu går min son först!
    Jag tycker att de viktiga är att man har gått ur 9:an iaf. innan man skaffar barn

Stolt ung mamma till Elvis 060409
  • sladden1

Ludde föddes på höstlovet i 3:an på gymnasiet. Han var 9 dagar när han var med mig första gången och sen löste vi det så att jag var hemma och pluggade mkt hemifrån samtidigt som pappan var hemma på dagarna och jobbade på kvällstid, så jag tog studenten i juni när Ludde var 7 månader, precis som planerat.

• SaramedM

Jag tycker det är rätt stor skillnad på om man blir med barn eller om man planerar barn faktiskt.
    Missförstå mig inte nu snälla men att planera barn när man inte är myndig är i mina ögon oansvarigt.

• SandvikenMamma

Jag tog studieuppehåll, och återupptog studierna på gymnasiet sen efter mammaledigheten. Jag fortsatte på gymnasiet, och det gick toppen!

• zandra79

Jag fick min pojke mitt i universitetsstudierna, sedan flyttade vi dessutom ifrån pappan när pojken var 2 år, så nu är jag ensamstående studerande mamma. Jag jobbar även lite vid sidan av studierna för att få det att gå ihop ekonomiskt. Jag tycker att det går rätt bra, klart det kan bli jobbigt ibland om pojken är sjuk eller om man har mycket i skolan, men överlag går det bra.
    Jag tog ledigt ett år från studierna ( i slutet av graviditeten) och återupptog dem sedan då pojken var 9 månader.
    Jag känner oxå andra som fått barn medan de studerade och det har gått bra
    Kram på dej och lycka till!

• IHateYourFace

Jag va föräldraledig i ett år sen började ja studera igen där ja slutade.

Hon är den sötaste bebisen ja någonsin sett. Men ja trodde hon skulle ha rosa hår, som du.
  • Thotis90
    SaramedM skrev 2007-08-29 21:32:28 följande:
    Jag tycker det är rätt stor skillnad på om man blir med barn eller om man planerar barn faktiskt.Missförstå mig inte nu snälla men att planera barn när man inte är myndig är i mina ögon oansvarigt.
    Ja, absolut. Jag förstår hur du tänker och tar absolut inte illa upp Vi har sagt att om vi ska planera att skaffa barn, så blir det EFTER att jag fyllt 18, vilket bara är 5 månader. Vi har inte planerat att vi ska skaffa barn, vi vill det, men måste göra lite reserch först. Om ekonomi, skola osv. Vi vill ju att barnet ska få ett så bra liv som möjligt. eller hur
  • TyraPaloma

Hejsan! Jag fick barn under gymnasiet. Ja eller 2 till och med

Jag fick barn första terminen på första året samt sommarlovet mellan tvåan och trean. Jag var hemma en termin med första men läste en del kurser hemifrån elöler delvis hemfrån. Med andra barnet var pappan föräldraledig från att sonen var 2 månader. Jag tog igen det lilla jag missade i ettan under tredje året och tog studenten samtidigt.

Nu läser jag på högskolan och får barn i dec/jan. Sambons ak vara föräldraledig 50% och jag ska försöka klara av studierna ändå. Jag sänker dock ribban. Klarar jag 50% av kurserna eller "bara" får G på dem under vårterminen så är jag nöjd. Jag har kommit framåt iaf.

Jag tror det är lättast att kröa på direkt efter ev. föräldraledighet. Annars är det så lätt att skjuta upp det. Jag grät när jag tog min student för att jag var så glad. Att jag klarade det. Det största problemet med gymnasiet var pengarna men för mig var det värt mindre pengar bara för att få det gjort.

Nu har jag ju studiemedel så det går galant.

Kramar och lycka till.

Svar på tråden Få barn mitt i studierna ?