• Lalune2

Ok barnmat i Spanien?

Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå!

Vi ska åka till Alicante om en vecka och jag känner mig lite tveksam till barnmaten därnere pga stor socker- och salthalt. Mer salthalten än sockret.

Kan barnen äta maten utan problem eller att få men? De är ju ändå vana vid mindre socker och salthalt från här hemma.

Någon som vet?
  • Svar på tråden Ok barnmat i Spanien?
  • bebben Elias mamma

Men de har ju mindre salt i deras barnmat också, mina har ätit utan att få några men, men jag tycker efterrättsburkarna är hemskt söta, dock brukar de flesta göra egen barnmat där. Jättelätt, man kokar massa grönsaker, kött, ris/potatis och sen kör med en stavmixer och fryser in i småportioner.
    Likadant gjorde jag med frukten, skalade och mixade.
    Då blir det garanterat salt och sockerfritt.

• lottizm

några men lär dom säkerligen inte få.

av dom två stora märkena (Hero och Nestlé) så har iaf Hero gjort om all sin barnmat så det ska vara mindre salt i maten och inget socker i fruktpuréerna.

jag tycker inte det finns så stort utbud men ska ni inte vara borta så länge så behöver det verkligen inte vara några problem.

• Nina Kanin II

Om det bara gäller en vecka eller tva sa är det nog ingen fara. Det är ju värre för oss som bor här nere.

• mamma i malaga

Vi köper tyska märket märket HIPP ( som också finns i sverige ) det är ekologisk mat och många burkar är både salt och sockerfria. de har massa matvarianter, fruktmos, mjölk, juice, gröt etc. Finns bla på El Corte Ingles, Consum, Eroski och supersol. Åtminstonde i Alicante och Malaga får jag väl säga för säkerhetsskull.... Jag gillar inte heller varken Hero eller Nestle som är dom vanligaste märkena här, men som flera andra sagt så får ditt barn inga men av dom heller

• Cinnalinna

Det är inget fel pa spansk barnmat. Är du orolig kan du köpa HIPPs barnmat, det ár exakt samma burkar som hemma i Sverige. Eller Nestle.

Det enda jag inte gillar är att de har socker i vällingen och gröten.

• Lalune2

Tack för svar! Nu har vi kommit hem och vi gjorde som så att vi gav en barnmat hemifrån om dagen och en köpt därnere. Men som sagt, utbudet var litet och såg inte heller så roligt ut, men dottern åt det glatt och det är ju det viktigaste.

Bruce Springsteen 10 december!! *Längtar*
  • siesus

ja, några grövre men lär det ju inte bli, de spanska ungarna ser ut att ha överlevt ;D

Svar på tråden Ok barnmat i Spanien?