• bripoint

Vi höll på att ryka ihop riktigt i dag

I dag fick jag höra det igen...och så här gick samtalet

-du kan inte älska dina familjehemsbarn lika mycket som du älskar din egen

-jo

-men det är skillnad

-ja det är skillnad...man ser ju likheter av mig själv och pappan

och vi har längtat så länge efter honom...tretton år du vet...

men vi älskar alla barnen lika mycket

-Ja men han är ju din egen

-Nej han är inte min egen!

-?

-Jag delar honom med min man

-Det är inte samma sak

-Varför inte...jag delar fosterhemsbarnene med deras mamma

(deras pappor har jag inte direkt någon kontakt med)

-Jamen du har ju burit din egen...eller er egen om du nu ska märka ord

-Ja och det måste ju vara så svårt för alla fäder att älska sina barn

för de har ju inte burit dem!? Eller?

-Vad dum du är...du fattar väl vad jag menar

-Nej...

-Det ÄR skillnad på "mina barn och andras ungar" :)

- Tycker du det där var kul eller särskilt smart sagt till mig? Det tycker inte jag!

Jag delar vår son med min man och jag delar familjehemsbarnen med deras mamma.

Min man delar vår son med mig och delar familjehemsbarnen med deras mamma.

Skillnaden är väl att jag älskar min man men inte familjehemsbarnens mamma,

men om det handlar om det så kan ju inte skilda föräldrar älska sina barn heller i så fall!?

-Men de älskade varandra när barnen blev till.

-Inte säkert...en kille jag känner blev pappa i fyllan och villan

och han har aldrig älskat mamman till deras gemensamma barn

men han avgudar sin dotter ändå.

-Dig kan man ju inte prata med, du vrider och vänder på allt.

-Ja men det är ju så det ÄR

- Näh

En stunds tystnad - och det är jag som bryter tystnaden

- De barn som bor under vårt tak är våra barn och vi älskar dem...ALLA lika mycket!

punkt slut!

Och du, när vi fick våra första två familjehmsbarn så fanns det inget biologiskt barn

hos oss och vi trodde aldrig det skulle bli något heller men så kom vår lille bonus

och vi var så glada åt det obs. GLADA inte GLADARE!

Man behöver inte vara en mamma och en pappa

som älskar varandra och som har ett biologiskt barn för att kunna älska.

-Okej, okej...du behöver väl inte ta i så. Ska vi dricka det där kaffet nu.

Jag måste snart hem.

Vad jag tänkte nu ska jag kanske inte skriva...

men det börjar på Sk och slutar på önt ;)

Skriv gärna om era erfarenheter. Är vi verkligen så annorlundra jag och min man?

För jag vet ju att det finns massor där ute som inte lever i just

en familj som består av endast mamma och pappa med biologiska barn.

• Svar på tråden Vi höll på att ryka ihop riktigt i dag
  • trollmammsis

ne men det är väl självklart.... samma sak som att föräldrar som adopterar, skulle inte dom älska sina barn?? måste allt vara biologiskt jämt??  kärlek är ett slags band man kopplar samman med en speciell människa, spelar ingen roll om det e samma kött o blod...

• bripoint
    trollmammsis skrev 2007-08-30 17:43:18 följande:
    ne men det är väl självklart.... samma sak som att föräldrar som adopterar, skulle inte dom älska sina barn?? måste allt vara biologiskt jämt??  kärlek är ett slags band man kopplar samman med en speciell människa, spelar ingen roll om det e samma kött o blod...
    Bra skrivet.
    För oss var det kärlek vid första ögonkastet
    både med familjehmsbarnen och vårt biologiska barn
    Jag blir arg och lessen när folk inte vill tro att vi älskar dem lika mycket.

När min granne körde ihjäl sig 18 år (han var adopterad) så tröstade en kvinna
    hans mamma med att säga -det var väl ändå tur att han inte var din egen!?
    Hur tänker man då?
  • trollmammsis

men fy f*n...... att kläcka ur sig nå sånt... ja vissa männskor är verkligen korkade...

• nasselina

Jag vill bara säga att jag är så glad och blir så rörd av att det finns människor som ni!

• LindaJo

Du och din man har fint hjärta låt inte ytliga människor knäcka det!!!

• trollmammsis

har själv haft tankar att bli stödfamilj, var riktigt nära för några år sen till en liten tjej som dottern gick på dagis med men vi hade så fullt upp med våra skolor..TYVÄRR... nu har vi bytt stad men jag är inte främmande för det iaf...!!!

• bripoint
    nasselina skrev 2007-08-30 18:42:50 följande:
    Jag vill bara säga att jag är så glad och blir så rörd av att det finns människor som ni!
    Oh tack vad gulligt...men att vara familjehem ger oss mer än det tar :)
  • bripoint
    LindaJo skrev 2007-08-30 18:47:10 följande:
    Du och din man har fint hjärta låt inte ytliga människor knäcka det!!!
    Tack! Men ingen fara, här knäcks inga hjärtan som finns till för våra barn.
    Men det finns kanske risk att bekantskapskretsen minskar ;)  
    Ytliga! Tack för att du satt ett namn på de här personerna.
    Ytliga är ju just vad de måste vara...stackars dem :( Nu tycker jag synd om dem också :)
  • LindaJo

Låter bra det, men egentligen så är det väl bara "bekanta" som försvinner då och inga VÄNNER för vänner försvinner väl inte för att man är en fin människa.Skulle bara vara glad om de försvann för vem F** vill ha sådana bekanta?

• Baby Ru

Får jag fråga varför du ö h t gav dig in i en sån diskussion med den här personen? Vill du bevisa något?

• LindaJo

Baby Ru: Vad F** menar du med det????

• Baby Ru

LindaJo: Svär du åt mig? Varför det? Har du tappat koncepterna helt eller...???

Frågan var riktad till TS och vad jag menar är precis vad jag skriver, varför? Jag menar inte att vara oförskämd, jag undrar verkligen, för det låter ju som om man haft den här diskussionen förut... Det verkar ju inte finnas nån förståelse från den andra parten alls, så jag undrar om det fanns någon poäng med att driva diskussionen så långt.

• LindaJo

Baby Ru :Jag svär i meningen ta åt dig om du vill.Tråden är väl skriven för oss som är intresserade av att lyssna och har åsikter.Du verkar ju knappast vilja ge eller höra åsikter så varför ens komentera. Att jag svär beror på min frustration till människor som bara tillför massa negativitet, är trött på sånt.

bripoint: Du vet min åsikt i alla fall så you go girl!

• Cs mamma

Tyvärr är det ett rätt svenskt sätt att se på en familj tycker jag. Min mamma är från Tjeckien och där är familj inget som består av blodsband utan av känslor.

Min biopappa ser inte jag som morfar till min dotter utan det är styvfar. Min biopappa ingår inte i vår familj!

• Baby Ru

LindaJo: Du själv ger ju ett oerhört positivt intryck och sprider massor av positiv energi omkring dig i ditt inlägg till mig.

Jag ställde en ärligt menad fråga till Ts, se ovan.

• Panter tanten

Föreslog fosterbarn för min sambo när det inte verkade bli mer barn än ett här, men han sa tvärt nej 
    vågar inte ta in ett fosterbar av den anledning att han inte skulle klara om dom tog h+n ifrån oss så starka känslor vet han att han skulle få

ÄLSKAR MIN PRINSESSA
  • bripoint
    Baby Ru skrev 2007-08-30 19:38:04 följande:
    LindaJo: Svär du åt mig? Varför det? Har du tappat koncepterna helt eller...???Frågan var riktad till TS och vad jag menar är precis vad jag skriver, varför? Jag menar inte att vara oförskämd, jag undrar verkligen, för det låter ju som om man haft den här diskussionen förut... Det verkar ju inte finnas nån förståelse från den andra parten alls, så jag undrar om det fanns någon poäng med att driva diskussionen så långt.
    Det var den här personen som fick bägaren att rinna över. Vi har under alla år hört det mesta och värsta. ex. då min man varit ledig från jobbet på grund av att vi haft en sjuk bebis h emma. då fick vi höra -Vara hemma och tan hand om andras barn!
    Eller när min man säger att hans familj går före allt annat i livet. Och då får han höra -Ja jag älskar också barn...men mina barn. Nu i dag kände jag att jag ville höra andra prata om det här. både ont och gott. Tack för att du tagit dig tid att läsa och skriva. Idag var jag nog lite på hugget på grund av annat strul och då blev det så här när vi pratade i dag.
  • bripoint
    Baby Ru skrev 2007-08-30 19:32:20 följande:
    Får jag fråga varför du ö h t gav dig in i en sån diskussion med den här personen? Vill du bevisa något?
    Ja visst ville jag ville bevisa något... och försöka förklara att jag kan i alla fall verkligen älska dessa barn vad hon än tror. Men tydligen finns det så mycket egoism i folk i dag att de inte tror mig.
  • bripoint
    Panter tanten skrev 2007-08-30 19:49:45 följande:
    Föreslog fosterbarn för min sambo när det inte verkade bli mer barn än ett här, men han sa tvärt nej vågar inte ta in ett fosterbar av den anledning att han inte skulle klara om dom tog h+n ifrån oss så starka känslor vet han att han skulle få
    Mer bevis på att man kan älska än din text behövs nog inte. Tack!
Svar på tråden Vi höll på att ryka ihop riktigt i dag