• magis

Asherman's Syndrom (tråden för oss med..)

Hej!
    Vill starta en tråd för de som har eller har haft Asherman's Syndrom. Jag har nyligen blivit diagnotiserad med Asherman's och skulle uppskatta att ventlilera detta med andra i samma/liknade situation.

Min historia i korthet:
    Feb 2006 - blir gravid (på 2:a försöket!)
    April 2006 - får MA i v.11, blir skrapad
    Maj 2006 - får normal menstruation 5 veckor efter skrapning = normalt.
    Juni 2006 - Blir gravid igen (på 1:a försöket!)
    Augusti 2006 - får MA i v.10, blir skrapad
    fr.o.m Augusti 2006 - ingen menstruation (bara mensvärk). har ägglossning men blir inte gravid. Försöker bli utredd av ordinarie gyn men får endast väldigt basal utredning.
    Efter ett år (Aug-07) tröttnar jag och går till privatklinik.
    Läkaren konstaterar Asherman's Syndrom och jag väntar nu på titthålsoperation (ca 3 mån väntetid) och remiss till ny specialicerad gyn.

Asherman's Syndrom är sällsynt men drabbar oftast dem som haft flera MA och två eller fler skrapningar. Asherman's inträffar när skrapningen orsakar ärrbildning och/eller sammanväxningar (synekier, adherens) och i de svåraste fallen har man under skrapningen tagit bort för mycket av livmoderslemhinnan och ingen cellåterväxt kan ske.

Skriv gärna om era erfarenheter med Asherman's.

*Kram* // Magis

- www.ashermans.org -

• Svar på tråden Asherman's Syndrom (tråden för oss med..)
  • Tualisa

Hej! jag har också haft den diagnosen. Efter att inte haft mens på flera år, utan bara lite stänkblödningar så uppsökte jag en klinik när jag flyttade till stockholm från umeå. Har gjort en ofrivillig abort när jag var 20 år, pga att killen inte ville ha barnet och sen dess började kroppen strula. När dom upptäckte detta här vid en spolning så var det ganska grava sammanväxningar. Fick tid för op. på huddinge och genomförde en op. som inte trodde skulle fungera.. men det gick bra sen fick jag genomgå ett till op. tre månader senare och ta bort ytterligare lite ärrbildningar som kommit tillbaks. Nu står jag här med en jätte fin livmoder och äggledare men har tyvärr ingen ÄL nu!!! den har fungerat i alla år, men nu verkar det som att äggstockarna har lagt av.. så typiskt när allt ser fint ut och jag äntligen skulle kunna bli gravid. Nu väntar ytterligare behandlingar, ska göra privat ivf nu i höst och se om det går att stimulera fram ägg.

Har du någon op. planerad?

• magis

Hej Tualisa!

Tack för ditt svar! Jag lider med dig! Fantastiskt att operationerna gav så bra resultat men fy vad frustrerande med ägglossningsproblem! Men, jag (och säkert din läkare också) är positiv - du kommer att få igång din ägglossning - garanterat! Jag vill gärna följa dig under dina IVF-behandligar under hösten, jag känner på mig att det kommer gå jättebra!

Jag har ännu inte fått ngn tid för op eller hört ngt alls, remissen har gått till Södertälje Sjukhus (jag jobbar på Huddinge Sjukhus men remitterande läkare trodde det skulle gå ngt fortare att få komma till Södertälje) Visst är jag otålig som 17 men jag vill ju heller inte bli opererad av vem som helst. Läser man om Asherman's så står det ofta att det är tekniskt svårt och att man ska kolla upp ordentligt att kirurgen är erfaren inom området...men hur ska jag göra det?

Ver du vad din kirurg hette?

• Tualisa

Tack gumman! jag hoppas att det kommer att gå vägen. Jag hade fått höra att huddinge var bäst på dessa operationer. Min läkare hetter Miriam Mintz, jätte duktigt. Första op. jag gjorde  var under ett seminarium, med 7 andra gynokologer från hela sverige som skulle se på op. eftersom det var väldigt ovanligt med mina sammanväxningar. Jobbar du på huddinge så kanske du inte gärna vill op. dig där eller? beror kanske på var du jobbar. Vad jobbar du som, om man får fråga

magis skrev 2007-08-31 11:06:54 följande:
    Hej Tualisa!Tack för ditt svar! Jag lider med dig! Fantastiskt att operationerna gav så bra resultat men fy vad frustrerande med ägglossningsproblem! Men, jag (och säkert din läkare också) är positiv - du kommer att få igång din ägglossning - garanterat! Jag vill gärna följa dig under dina IVF-behandligar under hösten, jag känner på mig att det kommer gå jättebra!Jag har ännu inte fått ngn tid för op eller hört ngt alls, remissen har gått till Södertälje Sjukhus (jag jobbar på Huddinge Sjukhus men remitterande läkare trodde det skulle gå ngt fortare att få komma till Södertälje) Visst är jag otålig som 17 men jag vill ju heller inte bli opererad av vem som helst. Läser man om Asherman's så står det ofta att det är tekniskt svårt och att man ska kolla upp ordentligt att kirurgen är erfaren inom området...men hur ska jag göra det?Ver du vad din kirurg hette?
  • magis

Tualisa, Intressant att höra om din operation, jag kanske försöker kolla upp din duktiga kirurg...Jag jobbar inte på Huddinges Gyn eller KK utan som administratör på annan avdelning.
    /Magis

• Tualisa

Dom jag har pratat med utanför jobbet och även min fertilitetsklinik ohc här på FL har bara gott att säga om henne. Så jag tycker att du ska höra dig för lite om det finns möjlighet. I mitt fall trodde dom att det skulle vara näst intill omöjligt, för jag hade sammanväxningar från livmodersöppningen och upp till äggledaren, helt tätt. Hon var jätte skicklig. Är jätte nöjd med det.. men tyvärr är detandra problem nu. Men dom ska vi ta tag i nu och försöka arbeta oss vidare. Lycka till!

Svar på tråden Asherman's Syndrom (tråden för oss med..)