• Mamasnest

    Vad gör man åt torr luft i sovrummet?

    Höst, vinter och vår har vi så torr luft i sovrummet att jag hostar mig igenom varje natt. Detta driver mig snart till vansinne och jag undrar om någon har något bra tips på vad man kan göra?!
    Luftfuktare låter så mycket och jag har en bebis som sover där med så det går bort. JAg brukar blöta handdukar och hänga på elementen, men det är lite omständigt att behöva göra det varje kväll...

    Någon som vet något bra?


    Trebarnsmamma på heltid
  • Svar på tråden Vad gör man åt torr luft i sovrummet?
  • W W

    en kompis till mig har en luftfuktare i form av typ ett "vattenfall" med stenar i.. den låter inte så mkt, bara som rinnande vatten..

  • Jewell

    Köp en luftfuktare eller häng tvätt i sovrummet före ni går och sover.

  • LindaV

    Några tips:
    * vädra ordentligt i 5 minuter innan ni lägger er.
    * många gröna växter ökar luftfuktigheten.
    * kolla så att ventilerna inte är stängda.
    * sänk temperaturen i rummet.

  • Hallonröd

    Förr fanns det ju behållare i keramik som man kunde fylla med vatten och hänga på elementen för att öka luftfuktigheten. Kanske sådan finns fortfarande?
    De var diskreta för att passa in och inte synas så mycket Flört


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Mamasnest

    Hallonröd: Jag har också tänkt på dem, men de funkar ju bara när elementen är varma så att vattnet dunstar. Eller har jag fel?


    Trebarnsmamma på heltid
  • Hallonröd
    Mamasnest skrev 2007-09-03 11:46:16 följande:
    Hallonröd: Jag har också tänkt på dem, men de funkar ju bara när elementen är varma så att vattnet dunstar. Eller har jag fel?
    Nej du har inte fel men elementen har man ju på  på hösten och vintern iallafall Flört
    Annars så dunstar ju vattnet även om inte värmen är på. Fast då blir det inte lika stor effekt kanske...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Freddeh19

    Hallå och tack för ett fint forum. Ramlade in här när jag sökte på hur jag skulle fixa upp luftfuktigheten i mitt hus och ville bara dela (vad jag läst är det mest effektiva). 1. Det enklaste/billigaste sättet är nog att skaffa element luftfuktare (kolla här t ex luftfuktare.se/luftfuktare-for-element/). Mer praktiskt än att ställa ut skålar eller liknande (man fyller bara på det när man vattnar blommorna). 2. Köpa en elektrisk luftfuktare som man inte behöver underhålla lika mycket, och som är mer "exakt" vad gäller luftfuktigheten. :) Särskilt bra att tänka på det här nu under vintern när fuktigheten är nere på 10-15%! Lycka till!

Svar på tråden Vad gör man åt torr luft i sovrummet?