• Vujka

Provtagning för ivf-are?

Hej!
    Vi lyckades bli gravida efter vårt tredje ivf-försök.

Nu vill bm på mvc att vi ska ta om alla prover vi tagit innan ivf, dvs. röda hund, hiv, mm.
    Jag ser det som helt onödigt, tycker att det kan lösas på annat sätt, har inte vi ivf-are fått gå igenom ganska mycket ändå?
    Mina provsvar finns i min journal, en kopia på det borde lösa ?problemet? eller?

Jag undrar bara om det finns flera som gjort ivf och hur har ni gjort ang. provtagningen? Har ni också tvingats ta om alla prover?

• Svar på tråden Provtagning för ivf-are?
  • Lilly74

Det är klart att en kopia av journalen borde duga! Dels har Ni gått igenom så pass mkt för egen del samtidigt som dessa prover faktiskt kostar en hel del för Landstinget.
    Om Du lämnar samtycke till Bm, borde hon kunna inhämta denna själv från kliniken, så att det inte är "någon annans journal" du kommer med. Stå på Dig vännen!

• Vujka

Tack för ditt svar Lilly74!

Jag ringde faktiskt till ferten och fick förklarat av bm K att jag INTE skulle ta om alla prover. Jag behövde inte beställa några kopior på provsvar heller utan det är den bm som jag har på mvc som ska se till och ta reda på dessa prover.
    Det är hon som ska ta kontakt med kliniken och be dem skicka provsvar till henne.

Det är så man gör sa hon och jag blev så lättad.
    Men eftersom jag ringde så sa hon att hon kunde lika gärna skicka det hem till mig så jag kan ta med till bm. Fast egentligen var det fel, vi borde inte göra min bm:as jobb. Sen ville hon rekommendera mig att byta bm för det har man rätt till, och hon känner att min bm har inte handlat rätt.

Sen vid nästa besök på mvc så hann jag knappt berätta det när min bm erkände att hon hade fel. Hon hade hört lite med andra och fått förklarat att jag inte behövde ta om alla prover.

Så det löste sig till slut. Jag tänker bara på alla ivf-are som hon haft tidigare som tvingats ta om allt och hur mycket det har kostat Landstinget helt i onödan. För jag frågade tidigare om hon hade några tjejer som gjorde ivf och det hade hon och alla har tagit om alla prover.

Ha det så gott!

Svar på tråden Provtagning för ivf-are?