• TanjaS

förlossningsrädsla av sjukhuset

Tittade på sjukhuset nu ikväll och då var de en tjej som hade verkliga smärtor i och med sin förlossning. Jag kan tänka mig att hon försökte inte låta så mycket heller då hon var med i tv...
    Kommer ju att skämmas ihjäl ju inför karl och personal om de ska göra så ont... Är ju förstföderska så.. (bf 4/12)

• Svar på tråden förlossningsrädsla av sjukhuset
  • Nyfiken gul

herregud du ska föda barn o inte gå på nån vernissage!!

varför är det så pinsamt att låta? varför är det så pinsamt att ha ont?
    Du ska FÖDA BARN... Sånt GÖR ont...  precis så ont som du såg tjejen i tv ha... precis så ser ALLA ut när dom ska föda...

har du sett Förlossningskliniken på tv4 fakta nångång? Amerikansk sjukhusserie från olika förlossningar i USA.. där vrålas det på hög nivå kan jag lugnt säga.... o där har dom hela rummet fullt av mamma, blivande pappan, svärmor, syskon till den som ska föda, förlossningsläkare o barnmorskor o fan o gud vet vem...

vem bryr sig liksom....

lägg inte så mycket prestige bakom det...

du blir svettig,blodig, kladdig, du kanske gråter, du brölar, du tjuter, ber maken fara åt helvete, kastar kudden på läkaren, blir arg, svär o lever rövare.... fullt normalt när man ska föda barn!!

• trollmammsis

fast just då du skriker så tänker du inte på det...kanske emmelanåt men det är ingen som tar illa upp eller skrattar eller så...och vissa skriker inte ens   personligen tycker jag det är SÅ skönt att få skrika ut min smärta utan att nån säger åt mig

• FruSascha

Jag tänkte också så när jag var på besök på förlossningen och det var en tjej som skrek som värsta tortyroffret.

men när jag själv låg där på britsen och skulle föda så var det sista man brydde sig om hur mycket man lät. Jag skrek som en galning, och brydde mig inte om ifall någon skulle höra, man tänker inte på att vara pryd i en sån situation helt enkelt. Och jag skämdes inte det minsta för det. Så var lugn, de är vana vid skrik på förlossningen

• TanjaS

Nyfiken gul skrev 2007-09-05 22:52:25 följande:

herregud du ska föda barn o inte gå på nån vernissage!! varför är det så pinsamt att låta? varför är det så pinsamt att ha ont? Du ska FÖDA BARN... Sånt GÖR ont...  precis så ont som du såg tjejen i tv ha... precis så ser ALLA ut när dom ska föda... har du sett Förlossningskliniken på tv4 fakta nångång? Amerikansk sjukhusserie från olika förlossningar i USA.. där vrålas det på hög nivå kan jag lugnt säga.... o där har dom hela rummet fullt av mamma, blivande pappan, svärmor, syskon till den som ska föda, förlossningsläkare o barnmorskor o fan o gud vet vem... vem bryr sig liksom.... lägg inte så mycket prestige bakom det... du blir svettig,blodig, kladdig, du kanske gråter, du brölar, du tjuter, ber maken fara åt helvete, kastar kudden på läkaren, blir arg, svär o lever rövare.... fullt normalt när man ska föda barn!!
    Va elak du låter!!!!!!!! Vem har sagt att jag ska gå på vernisage... Nu är du helt ute och cyklar med fel brud!!! Jag tycker inte om att visa att jag har ont... Är de någe fel med de att man är en självständig kvinna och har alltid varit?
    Jag har ALDRIG fött barn och jag vet inte hur de kommer att upplevas och ledsen att tala om de jag tycker inte om smärta...
    Fy fasen va du var uppmuntrande då människa!!!!!
  • TanjaS

Tack ni andra två för uppmuntrande ord att man inte tänker på hur man låter... Kommer säkert sjunga de gör jag i samband med att man tar sprutor och inför operationer. Kanske idol juryn är där :0)

• awesome

Jag upplevde samma som du innan jag födde min son. Jag såg och hörde bara smärtan på dem som födde på tv eller film. När jag väl låg där lät jag också men till min stora förvåning upptäckte jag att de mesta ljuden/skriken var pga ansträngningen. Precis som när man måste lyfta något riktigt tungt och då låter för att få kraft. Visst det kommer göra ont, men det är urkrafter vi besitter då vi föder barn. Det är helt fantastiskt .

• Edvinsmamma77

När jag födde min kille lät jag ingenting...Lite småljud i lustgasmasken kanske..Hade stora diskussioner ang detta innan det var dags för jag är en person som håller inne smärta o hade SÅ svårt att tänka mig att jag skulle ligga där o vråla rakt ut. O så blev det inte heller.Man känner ju sig själv bäst o alla fisk lång näsa.. Lycka till med allt o känner du att du måste låta lite så gör det!

• foxzy

minns hur jag låg på förlossningen under natten och hörde en kvinna vråla jättehögt. "sådär kommer jag då minsann INTE låta" sa jag ståndaktigt till min man. när det väl var min tur sen var det knappt att tavlorna satt kvar på väggarna det viktiga är att man får hjälp att använda kraften i vrålet "neråt" så att bebben får en extra puff ut annars vrålar man ut all styrka och ork. förstår att folk är rädda för förlossningar men ta er själva på allvar istället och gå profylaxkurs och gå i aurorasamtal. förlossningen är ju inget man kan undvika så gör er själva en tjänst och förbered er mentalt och skaffa det stöd ni behöver tjejer så är ni rustade att föda era barn och kanske rent av njuta av det. har själv gått profylaxkurs och är laddad till tänderna med redskap för både mig och maken att få en drömförlossning. sen om det slutar med att tavlorna rasar från väggarna så har jag i alla fall tagit mig själv på allvar. lycka till!!!!

• foxzy

glömde tillägga att detta är mitt andra barn och nu ska jag ha revansch!! på min första katastrofförlossning.

• linedja

Fast jag tyckte det var en fin förlossning hon hade! Storgrät när bebisen kom ut.. Det är ju så det är.. Det GÖR ont, men det går ju över snabbt! Man glömmer desutom jättefort när bebisen väl är ute. Om det skulle vara sååå hemskt att ha så ont och skrika som en stucken gris så skulle väl ingen skaffa fler barn. Men det gör man ju!

Jag hade några mycket konstiga läten för mig när jag hade krystvärkar. Nu i efterhand kan jag tänka att det måste ju ha låtit jätteskumt, men då hade jag inte en tanke på det. jag kunde lixom inte kontrollera vilka läten som kom ut. Sambon sa att det inte alls lät som jag.. Mer som något monster eller nåt

Du ska se att det kommer att gå bra. När du ligger där bryr su sig inte om att du skriker, eller om du bajsar på dig, eller vad du nu gör. Tro mig...

Lycka till!

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • NinaBosna

TanjaS

Såg också det avsnittet på doms hemsida för en stund sen. Satt i tårar efteråt. Man såg verkligen hur ont hon hade. Fattar inte ens varför jag kollar på sånt, men kunde inte låta bli. Nu sitter jag här livrädd för förlossningen och smärtan, men visst va det innan också, har bara 7 dagar kvar till bf. Hur ska det gå???

• FruSascha

sen vill jag säga för att lugna er.

man skriker oftast i slutskedet under krystningen. och det behöver inte vara för det gör så himla ont egentligen.

man vrålar för att få kraft att krysta, samt att ljudet kommer av sig självt som en reflex. så i mitt fall var det inte smärta som gjorde att jag skrek. typ som när man tränar på gym så vrålar ju en del för att kunna lyfta tyngder liksom.

• livsenergi

Jag såg också sjukhuset i går och min tanke blev att den här gången ska jag ta i med rösten när jag föder. Första gången höll jag inne med ljud och stönade bara i lustgasmasken, jag tror att man kan få mer kraft av att "släppa loss".

• Burmakatten

Jag känner igen mig i dig också TS. Är normalt en väldigt sansad och lugn person och tänkte innan att, herregud jag kommer då inte att skrika sådär grottmänniskeliknande och göra bort mig. Jag kan säga att jag var hes efter min förlossning av allt läte jag fick ur mig men det som är bra är att jag var fullständigt omedveten om att jag lät så mycket...eller så sket jag i det, kommer inte ihåg riktigt! När jag fött och gick på toa efteråt hörde jag minst två andra som låg och brölade och då garvade jag lite för mig själv och tänkte att det ju fullkomligt naturligt.

Hoppas det går bra för dig och att du inte bryr dig när du väl ligger där!

• Turboplingen
    TanjaS skrev 2007-09-05 22:48:03 följande:
    Tittade på sjukhuset nu ikväll och då var de en tjej som hade verkliga smärtor i och med sin förlossning. Jag kan tänka mig att hon försökte inte låta så mycket heller då hon var med i tv...Kommer ju att skämmas ihjäl ju inför karl och personal om de ska göra så ont... Är ju förstföderska så.. (bf 4/12)
    Jag hade inte planerat att skrika, och tänkte också att va kommer folk tro när de hör mig vråla..
    Men jag lovar dig, du kommer inte bry dig när du väl är där..
    Då har du andra grejer att tänka på..
  • Dessie

TS: ditt svar till Nyfiken gul (inlägg 4) - hur var hon elak?
    Även om du är självständig så är det väl inget fel med att känna smärta?
    Smärta & självständighet - hur hänger de 2 sakerna ihop? Kan du förklara det för en inkompetent idiot som mig?

• decemberflicka
    TanjaS - menar du att alla som skriker under sin förlossning INTE är självständiga?

Jag förstår att du blev rädd efter att ha sett det avsnittet!
    Jag tittade faktiskt på det på webb-tv i förmiddags och trots att jag fött barn en gång tidigare så blev jag LIVRÄDD just för att alla minnen från den mest smärtsamma delen av förlossningen blossade upp framför ögonen på mig.
    Men samtidigt - SÅG du hur lycklig hon var när hon fick upp sin flicka på magen?
    Jag började lipa floder!

Det kommer göra ont! Du kommer BEHÖVA skrika för att få igång verksamheten lite, men som min barnmorska sa - du sparar en helsikes massa energi på att INTE skrika, utan vid varje krystvärk stänga munnen och koncentrera dig på själva krysten istället.
    Så, du FÅR vara tyst som en mus under din förlossning - om du VILL!
    Hannah 19/6-2005, bebis på väg BF 18/1-2008! **Vecka 21 **
  • Nyfiken gul
    TanjaS skrev 2007-09-06 09:36:39 följande:
    Nyfiken gul skrev 2007-09-05 22:52:25 följande: Va elak du låter!!!!!!!! Vem har sagt att jag ska gå på vernisage... Nu är du helt ute och cyklar med fel brud!!! Jag tycker inte om att visa att jag har ont... Är de någe fel med de att man är en självständig kvinna och har alltid varit?Jag har ALDRIG fött barn och jag vet inte hur de kommer att upplevas och ledsen att tala om de jag tycker inte om smärta...Fy fasen va du var uppmuntrande då människa!!!!!
    Jag undrar också vart jag var elak någonstans..

jag reagerade på din sista kommentar om att du skulle skämmas ihjäl av att låta o se ut som kvinnan i tv-serien...

Det är naturligt att föda barn - visst är det en skräckupplevelse för många när man inte vet vad som väntar en.. Men vart är det pinsamt att visa att man har ont? Varför är det pinsamt att föda barn över huvud taget? JAG kan inte förstå det helt enkelt..

Det var min frågeställning...

Uppfattade du det som elakt så hoppar du på fel tjej kan jag ju säga...

O vad har självständighet att göra med smärta o förlossning?

Är du en svag o vek kvinna om du är förkyld o har ont i huvudet?... eller hur tänker du angående självständighet?
  • TanjaS

Klart man är SJÄLVSTÄNDIG fast man skriker under förlossning. "Fattar inte varför folk vänder och vrider på de man skriver här på Familjeliv..." Men saken är den att jag VILL INTE att andra ska lida med min smärta. Har gjort OÄNDLIGT många operationer under årens lopp och FY F*N va ont man haft men jag vill inte att folk ska tycka synd om mig... JAG ÄR INGEN SOM GRÅTER OFENTLIGT!

• Dessie

TanjaS: kan du förklara var nånstans jag & Nyfiken gul har vänt & vridit på det du skrev?
    I din TS skriver du att du kommer att skämmas ihjäl inför din karl + personal - herregud säger jag bara!!
    Förlossningspersonalen är väldigt vana med kvinnor som har ont och din man/sambo - det är väl han som är pappa till barnet? Isf bryr han nog sig inte så speciellt mkt över att du har ont.

I inlägg 4 skriver du "Jag tycker inte om att visa att jag har ont..................Är de någe fel med de att man är en självständig kvinna och alltid har varit?"

I inlägg 19 skriver du att du inte vill att andra ska lida med din smärta och att du inte vill att nån ska tycka synd om dig.
    Som jag uppfattar det så tvingar du folk ifrån dig = "Jag behöver ingen annan än mig själv".

Jag har varit med om en del hemska saker i samband med att vår dotter föddes för 4 år sedan - de flesta tyckte synd om mig men jag brydde mig INTE om det!
    Varför? Jo, jag är självständig!!

Svar på tråden förlossningsrädsla av sjukhuset