• Lakrits

Måste tjata HELA tiden....

Har en bonusson som bor med oss heltid.. Han är 13 år gammal, och som alla tonåringar Ego och helt i sin egen lilla värld. Han är den enda av våra barn sen tidigare som bor med oss jämt.. Dom andra barnen är vv. Vi har även en gemensam son på 3,5 månader.
    Min man jobbar eftermiddag och kväll, det innebär alltså att jag och bonusen + lillkillen är ensamma när killen kommer från skolan.
    Jag kommer bra överens med bonusen och vi har bra kontakt.
    Men problemet är att jag alltid måste tjata på honom att sänka musik, och att inte smällar i dörrar osv när lillebror ligger och sover, vilket han gör ganska ofta då han fortfarande är liten..
    Är så less på att behöva tjata hela tiden, han vet ju mycket väl om vad som gäller.. men det verkar som han glömmer det från en minut till en annan.
    Någon som har tips om hur man lär en tonåring att ta hänsyn utan tjat??
    Tack för tips

• Svar på tråden Måste tjata HELA tiden....
  • ims67

Det enda tipset som jag har är att fortsätta att tjata.Jag har själv tre tonåringar i familjen.Två egna och en bonus och jag får oxå tjata hela tiden,lika mycket på alla så det är igen skillnad om det är bonus eller bio barn anser jag iallafall.Tonåringar är tonåringar och dom lever som bekant i en annan värld.

• 1malle

Oj vad jag känner igen mig....
    Har 3 stora barn o 2 små....
    mellan åldrarna 4 månader och 15 år...
    Här är det liv o rörelse jämt...
    Vi försöker alla att leva ihop o respektera varandra, de stora ska respektera att de små inte för samma liv som de men vi som vuxna ska även respektera att de stora vill vara ifred för de små.
    Inte lätt alla gånger och att tjata löser inte alltid problemen.
    Att sitta ner o tala om dem, ofta o tillsammans allihopa kan vara en lösning.....

Alla goda ting är 3
  • Lakrits
    1malle skrev 2007-09-06 16:17:02 följande:
    Oj vad jag känner igen mig....Har 3 stora barn o 2 små....mellan åldrarna 4 månader och 15 år...Här är det liv o rörelse jämt...Vi försöker alla att leva ihop o respektera varandra, de stora ska respektera att de små inte för samma liv som de men vi som vuxna ska även respektera att de stora vill vara ifred för de små.Inte lätt alla gånger och att tjata löser inte alltid problemen.Att sitta ner o tala om dem, ofta o tillsammans allihopa kan vara en lösning.....
    Nä, det är inte så enkelt, men att sitta ner och prata kan nog vara en god ide.. Då jag blir så less ibland på att höra mitt eget tjat. Ibland tror jag det är därför det verkar gå in genom det ena örat och ut genom det andra, då det blir för mycket av den varan.
    Tack för tipset
  • ims67

Vi har suttit ner och pratat många gånger men sen är allting glömt i samma sekund som dom reser på sig.Det är väl bara att vänta och tjata vidare.

• 1malle

Bara att försöka minnas hur ma nsjälv var.
    BET tjat på dig?
    Många, skulle vilja påstå i stort sett alla barn/ungdomar stänger av när det tjatas.
    Bara jobbigt för den som tjatar.

Att nonchalera, prata lugnt o med lägre röst(tonläge) får deras uppmärksamhet.
    Då undrar de ofta istället vad som är så hemligt/viktigt....
    hör de vad man säger... sen om det funkar varje gång... det är  tveksamt

Alla goda ting är 3
  • Strutzen

Hej Lakrits!

Samma sak här. Har en bonusson på 17 år som bor med heltid och en gemensam liten krabat på 1 1/2 år. Här hemma är det konstant tjat om att hänga upp handuken, släcka lampor, stänga fönster, plocka undan saker han tagit fram, se till att han inte har småsker som lillkillen kan stoppa i halsen. Jag kan göra listan lång.....

Jag är så trött att höra att så är dagens ungdomar. Det är som Ims67 säger, man pratar med dom och i nästa sekund är allt bara glömt.
    Vi har suttit och förklarat många gånger att det är fler än han som bor i huset, och att man måste visa hänsyn och inte bara tänka på sig själv, vilket han gör.
    Nu är detta visserligen "små" problem, tack och lov, men ibland blir jag GALEN på honom och då är det dags för ett nytt samtal...

• jannej

ta bort hans stereo sedan lyfter du bort dörren, förutsatt att det inte är ytterdörren förståss,

• venture
    jannej skrev 2007-09-07 11:54:29 följande:
    ta bort hans stereo sedan lyfter du bort dörren, förutsatt att det inte är ytterdörren förståss,
    Ha, ha.
    det bästa förslaget hitills.
  • Lakrits
    jannej skrev 2007-09-07 11:54:29 följande:
    *asg*.. väldigt tänkvärt förslag helt klart
  • Lakrits
    Strutzen skrev 2007-09-07 11:52:49 följande:
    Hej Lakrits!Samma sak här. Har en bonusson på 17 år som bor med heltid och en gemensam liten krabat på 1 1/2 år. Här hemma är det konstant tjat om att hänga upp handuken, släcka lampor, stänga fönster, plocka undan saker han tagit fram, se till att han inte har småsker som lillkillen kan stoppa i halsen. Jag kan göra listan lång.....Jag är så trött att höra att så är dagens ungdomar. Det är som Ims67 säger, man pratar med dom och i nästa sekund är allt bara glömt. Vi har suttit och förklarat många gånger att det är fler än han som bor i huset, och att man måste visa hänsyn och inte bara tänka på sig själv, vilket han gör. Nu är detta visserligen "små" problem, tack och lov, men ibland blir jag GALEN på honom och då är det dags för ett nytt samtal...
    Ja, dom är ganska mycket EGO i den åldern.. Världen kretsar bara kring dom!! galen blir jag också många gånger och funderar, vd sjutton tänker han med! Men inser snabbt att det är en tonåring man pratar om och att dessa varelser INTE tänker*suck*...
  • Uca

Själv har jag upptäkt att det funkar att bete sig likadant tillbaka. Om stereon är på högt så sätt på den högt lördag morgon när du går och handlar, om man smäller i dörrarna så gör du det söndag morgon...
    Tonåringar gillar ju att sova på helgen.

Är inte tvätten i tvättkorgen så blir den heller inte tvättad osv, snart märker nog tonåringen att det är något som inte stämmer. Dom är ju smarta varelser. Ni minns väl hur vi fungerade *ler*

Lycka till!

Svar på tråden Måste tjata HELA tiden....