• AnnieHall

Varför extra ul vid ivf-grav?

Vi går på Ekens mvc (S-malm, Sthlm) och ska få ett extra UL pga ivf-graviditet om drygt en vecka då jag är i v 32. Men varför får man det egentligen? Vi tackar och tar emot - möjligen med den inskränkningen att jag är mer tveksam till att få reda på könet i förväg, medans sambon gärna vill "förbereda sig" på vad det blir. Ser man alltid könet vid så sent ul?
    Berätta gärna ni som fått/beställt sent ul antingen ni haft ivf-grav eller inte.

• Svar på tråden Varför extra ul vid ivf-grav?
  • Mussebus

Inom landstinget får dom inte ens nämna vilket kön det är. Dessutom undvuker dom att dra med "staven" däröver just för att man inte ska se. Jag har gjort många sena UL. Och det är mycket svårare att se något över huvudtaget när bebisen är så stor. Antingen är huvude på hela bilden eller något annat organ.

• AnnieHall

Åhå, tack för den upplysningen! Vet inte varför jag tagit för givet att könet automatiskt skulle synas. Känner mig nästan lite lättad av att det nog fortsätter vara en överraskning.

Någon mer med erfarenhet av sent ul?

• Therese6699

Vi var på sena tillväxt UL och jag lovar att det är svårare att se då vilket kön det är än i typ vecka 20. Dock så får man reda på om man vill vid Sundsvalls sjukhus vilket kön det är.

TEss

• Mael

Att man i sthlm gör tillväxt UL (som detta extra UL faktiskt är) på IVF-graviditeter beror på att man för några år sedan misstänkte att det fanns ett samband mellan små (tillväxthämmade) barn och IVF. I och med mer forskning och studier upptöckte man på att sambandet bara hade att göra med att fler ivf-grav än vanliga grav var tvilling grav (innan soc styrelsen kom med sina hårdare regler för tvåäggsåterföring) och därför var fler ivf-barn små när de föddes precis som många andra tvillingar är små. Oj lät rörigare än jag tänkt - hoppas du förstår.

Så egentligen finns inget skäl till detta extra UL längre, men det hänger kvar och precis som du tackar jag och tar emot. Jag har några veckor dit dock...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • allaminaliv

Jag gjorde tillväxt-UL i onsdags efter 32 v av IVF-grav. Det är samma på min MVC att vi IVF-are får ett i vecka 32 och sedan vecka 40. Det var ingen tvekan om att könet syntes. Jag fick reda på könet vid det ordinarie UL, så jag sa det ganska på en gång, så att jag kunde få det säkerställt även denna gång. Då sa hon: "Puh, då kan jag sluta hasta förbi det, för det är väldigt tydligt". Så zoomade hon in det från alla håll och jag fick ett tjusigt foto på det.

Jag fick även fina bilder på en fosing och en jättesöt ansiktsprofil.

. Min lilla bebis

• Hanah
    Mussebus skrev 2007-09-09 21:38:58 följande:
    Inom landstinget får dom inte ens nämna vilket kön det är. Dessutom undvuker dom att dra med "staven" däröver just för att man inte ska se. Jag har gjort många sena UL. Och det är mycket svårare att se något över huvudtaget när bebisen är så stor. Antingen är huvude på hela bilden eller något annat organ.
    Det måste väl vara olika från landsting till landsting? Hos oss berättar de i alla fall om man vill veta!
    *äntligen äntligen*
  • Anne69

Jag gjorde 8 eller 9 UL under min graviditet och inte ens när de visade på skärmen hur jag skulle se att det var en flicka jag väntade så kunde jag se det.....så jag tror inte att du behöver oroa dig. Om ni inte vill veta könet så säger ni det när ni kommer in, så slipper ni.

UL i v.32 är ett tillväxt-UL just för att säkra att barnet växer som det ska. Tidigare har vissa IVF-barn växt lite långsamt nämligen, men det är inte vanligt. Dessutom erbjuds du ytterligare ett tillväxt-UL i v. 40 om inte barnet är fött då. Jag tyckte våra UL var toppen - ett sätt att kolla barnet lite närmare! Men du måste inte alls gå dit om du inte vill - det är ett erbjudande, inget annat.

• Rapunzella

Jag gick också på Eken och gjorde det extra IVF-ultraljudet. Varför det är så har jag dock ingen koll på, har för mig att jag frågade men kommer inte ihåg svaret...

Säg till innan om du inte vill veta könet. Som någon skriver innan så är bebisen så stor så det syns bara olika delar åt gången på skärmen. Vi fick också en fantastisk profilbild som jag nu i efterhand faktiskt kan säga att jag känner igen henne på!

• AnnieHall

Tack för alla svar! Då får jag och sambon ta ställning i kväll om hur vi ska göra med könsbestämningen på UL:et imorrn... Puh, svårt.

Svar på tråden Varför extra ul vid ivf-grav?