• Sydra

Låga PAPP-A värden under CUB-test

fick under CUB-testet veta att totalresultatet drogs ned av blodproverna. Tydligen är PAPP-A värdet lågt (0.25), men vad innebär detta?

Är det något som har "forskat" kring detta så får ni gärna dela med er. Värdet var 0.25 vilket är under gränsvärdet på 0.5 men vad är normalt?

Vad fick ni andra för värde på PAPP-A?

Ifall nån skulle vara hemma på detta så listar jag nedan ett gäng frågor:

1. Vilken sannolikhetsrisk skulle man fått endast utifrån blodprovet, med ett PAPP-A på 0.25. Vad hade resultatet (risken) blivit om man bara tittat på PAPP-A värdet. Troligtvis ger ju detta en högre risk eftersom NUPP-testet nu "drar upp".

2. Vad är ett normalt PAPP-A värde, vad brukar de sprida sig kring?

3. Kan PAPP-A värdet variera under graviditeten, eller är detta ett konstant värde.? Skulle det kunna ha mätts annorlunda om vi gjorde om testet?

4. Hänger PAPP-A värdet ihop med fostret eller med modern? dvs varierar detta värde mellan olika graviditeter eller värdet alltid samma, även vi nästa graviditet?

5. Varför är PAPP-A värdet lågt? Vad kan ha påverkat PAPP-A-värdet? Helt enkelt, vet man vad det beror på?

6. Vad är vanligaste skadan som vållas pga just lågt PAPP-A värde? Vilka skador har kopplats till lågt värde?

7. Kan man föda ett helt friskt barn trots ett lågt PAPP-A värde? Hur vanligt är detta?

8. Hur vanligt är det att NUPP/Ultraljud ser bra ut men att fostret ändå har en kromosomstörning?

Om någon har några länkar till mer detaljerad information om PAPP-A som är begriplig så vore jag tacksam. Normalt är informationen väldigt tunn (typ. Ett lågt PAPP-värdet ger en högre risk men ingen mer förklaring/siffror) eller för avancerad på forskarnivå..

• Svar på tråden Låga PAPP-A värden under CUB-test
  • Colisa

Är inte hemma på detta, men frågan om vad vi andra hade kan jag i alla fall svara på, så får ni/du en bump också.
    "2,780 IU/l, motsvarar 1,358 MoM" står det i mina papper.

Svar på tråden Låga PAPP-A värden under CUB-test