• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • em84

Hej!
    Undrar vad dessa produkter kostar? Finns dem att köpa på nätet? (Mineralsmink)

• Kaffemums

I.d. är rätt dyrt, men drygt. Jag har för mig att jag betalade 600 typ när jag köpte puder+borste. Det shoppade jag i januari i år och den är inte slut än!

• Deni80

Jag älskar oxå mineralsmink, använder Everyday Minerals och ID.
    Kan dock inte använda IDs foundation eftersom den innehåller bismuth (en mineral som gör att den "skimrar" lite) och det börjar klia på mig när jag blir varm i ansiktet. Men deras Mineral Veil är toppen!
    Jag handlar allt mitt på nätet, så mycket billigare. På Tradera finns det två säljare som har mängder med Id produkter.Sök bara på "bare escentuals".
    Everyday Minerals hittar man på www.everydayminerals.com och där kan man beställa gratisprover för att hitta rätt nyans. Det är oxå mkt billigare än ID och precis lika bra! (Deras foundation innehåller inte bismuth)

Trevlig helg, tjejer!

• Momento

Här var det tyst

Hur är det med er???

Har snart använt apiforce 30 dagar och jag är fortfarande nöjd, inga större blemmor och de som kommer håller sig små.. Är så glad att jag vågade prova. Sedan får vi väl se om det håller i sig men jag käkar på iaf, så får vi se vad som sker

• lumpa

Jag har ätit tetralysal i två omgånger nu, men den sista behandlingen har verkligen inte varit bra. Fick stora blemmor(visst det kan bli så i början av behandling) och det kliades och stack i ansiktet.

Fick sluta med dom, och hoppas nu på nya p-piller.

Någon som har fått bra resultat på tetralysal? Man blir så besviken när det inte fungerar för ens hy.

• Stargirl
    lumpa skrev 2007-11-16 21:41:48 följande:
    Jag har ätit tetralysal i två omgånger nu, men den sista behandlingen har verkligen inte varit bra. Fick stora blemmor(visst det kan bli så i början av behandling) och det kliades och stack i ansiktet. Fick sluta med dom, och hoppas nu på nya p-piller. Någon som har fått bra resultat på tetralysal? Man blir så besviken när det inte fungerar för ens hy.
    Nope. Inga antibiotika behandlignar fungerade för mig. Inte heller P piller. Äter nu Roaccutan och hoppas på resultat.
  • em84

Hej!
    Jag har nu börjat med duac-gel och redan nu syns det resultat, efter ett par dagar. Hoppas att det håller i sig.
    Min hy blev också mycket värre av tetracykliner, hela ryggen, svanke, halsen och ansiktet! Det blev bättre när jag slutade med dem!

• Fridapida

Jag har nu slutat med lösning i ansiktet. Varför? Jo, flaskan är slut och jag har slarvat bort receptet... men jag är i vilket fall tvungen at ha et uppehåll nu (tre månaders regeln) så det gör inte så mkt. Nu är jag lite nervös...

• Kaffemums

Någon här som provat B5-vitamin? jag har surfat runt lite och läst en hel del om det. Uppenbarligen finns flera som blivit hjälpta av att äta massa (och då menar jag massa) B5-vitamin varje dag. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det verkligen kan funka.

Låter märkligt och det finns i princip bara en studie gjord på området vilket är lite förstås. Det finns heller inga studier som visar om det är OK att äta B5 under graviditet och amning, så det ska man nog undvika.

Vore intressant att höra era åsikter om det här. Prova att googla på B5 om ni är nyfikna. Eller kolla in t ex www.clearlygone.com/ eller www.vitaminb5.se.

• Stargirl
    Kaffemums skrev 2007-12-05 13:34:29 följande:
    Någon här som provat B5-vitamin? jag har surfat runt lite och läst en hel del om det. Uppenbarligen finns flera som blivit hjälpta av att äta massa (och då menar jag massa) B5-vitamin varje dag. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det verkligen kan funka. Låter märkligt och det finns i princip bara en studie gjord på området vilket är lite förstås. Det finns heller inga studier som visar om det är OK att äta B5 under graviditet och amning, så det ska man nog undvika. Vore intressant att höra era åsikter om det här. Prova att googla på B5 om ni är nyfikna. Eller kolla in t ex www.clearlygone.com/ eller www.vitaminb5.se.
    Jag har testat. Inget resultat alls.
     Äter nu roaccutan och nu efter 2 månader så är huden som den var när jag var barn. Några finnar runt munnen som inte är borta men snart så
  • Fridapida
    Stargirl skrev 2007-12-05 14:14:52 följande:
    Jag har testat. Inget resultat alls. Äter nu roaccutan och nu efter 2 månader så är huden som den var när jag var barn. Några finnar runt munnen som inte är borta men snart så
    Hur länge testade du? Jag har hört från vissa som äter vitaminer (minns ej vad nu) att det inte visade resultat förrän efter över ett halvår. Men då märktes det ordentligt. Det jag vet var att det var för hud/hår/naglar. Tror att det är B-vitamin av något slag...
  • Stargirl
    Fridapida skrev 2007-12-05 15:13:38 följande:
    Hur länge testade du? Jag har hört från vissa som äter vitaminer (minns ej vad nu) att det inte visade resultat förrän efter över ett halvår. Men då märktes det ordentligt. Det jag vet var att det var för hud/hår/naglar. Tror att det är B-vitamin av något slag...
    Jag åt i ca 5 månader utan ens minsta lilla resultat. Hade dte blivit minsta bättre hade jag fortsatt. Med Roaccutan så sägs det oxå att vissa inte blir bättre förr än efter 6 månader det tog drygt 4 veckor innan jag började s lite resultat och nu 8 veckor efter starten så är jag nästan nöjd. Lite kvar men det stör inte mig så mycket.
  • Fridapida
    Stargirl skrev 2007-12-05 15:24:23 följande:
    Jag åt i ca 5 månader utan ens minsta lilla resultat. Hade dte blivit minsta bättre hade jag fortsatt. Med Roaccutan så sägs det oxå att vissa inte blir bättre förr än efter 6 månader det tog drygt 4 veckor innan jag började s lite resultat och nu 8 veckor efter starten så är jag nästan nöjd. Lite kvar men det stör inte mig så mycket.
    Vad bra att du fick bra resultat av Roaccutan! Det är så tröttsamt med dessa j***a finnar!
  • anesi

Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för acne (endast en konsultation nätet )   www.bestrx.net

• Cipro

Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd, men har ni problem med akne är det bästa alternativet att gå till din vårdcentral och be om hjälp.

Vanligen börjar behandlingen med Bensoylperoxid (Basiron) eller Adapalen (Differin) beroende på vilken typ av akne patienten har. Det finns också kombinationspreparat som innehåller båda substanser (Epiduo), för att slippa hålla på med flera krämer/geler om behandlingen skall täcka akne av flera typer. 

Nästa steg kan vara att pröva krämer innehållande dessa substanser med tillägg av Tetracyklin, vilket är ett antibiotika. Fungerar inte detta går man vidare med Tetracyklin i tablettform. 

Om ingen av ovanstående prövade behandlingsregimer fungerar kan man få remiss till hudläkare som får ta ställning till om behandling med isotretinoin (ex Roaccutan) kan vara aktuell. Denna behandling skiljer sig avsevärt mot tidigare gällande biverkningsprofil, varför enbart hudläkare tar ställning till detta. Preparatet är exempelvis mycket fosterskadligt och får ej användas i samband med alkoholintag. Å andra sida är preparatet mycket potent och har mycket bra effekt på svårbehandlad akne. 

Isotretinoin är med andra ord inget som sätts in som förstahandspreparat utan först när andra behandlingsmetoder har prövats. Man rek bla att 2 Tetralysal (Tetracyklin) kurer skall ha prövats innan insättning. 

Slutligen är det inte enbart Isotretinoin som är effektivt mot akne, vilket många tror. De första behandlingsalternativen är både snällare och effektiva mot sjukdomen. 

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??