• Vardagspoesi

Ibland tänker jag mer...

... på min biologiska mamma.

Jag är adopterad från Vietnam, var då 2 månader och är idag fortfarande ung med mina 14 år. Har aldrig i hela mitt liv funderat så mycket över min adoption, det är mest mina klasskamrater som frågat kring det. Tar allt så självklart här hemma att jag bor här och är svensk. Glad Dock vissa stunder kan jag tänka mer på min biologiska mamma och pappa.

Jag vet ingenting om dem, det enda jag har är fullständigt namn på min bio-mamma, har ingenting på min bio-pappa. Undrar vilka dem är och varför de valde att adoptera bort mig.

Jag vet att jag kan försöka söka upp min bio-mamma med namnen vi fått(man kan ju inte ens veta säkert om dessa uppgifter är äkta) men jag vet inte om jag vågar göra det. Vill så gärna göra en återresa till Vietnam om några år, men inte än, jag känner mig inte riktigt redo. Glad

Undrar vad mina bio-föräldrar göra nu, hoppas dem tänker på mig, likaså som jag gör på dem. Jag hoppas dem har det bra! :)

Måste bara skriva av mig lite...

Livet är så jävla orättvist vissa stunder
  • Svar på tråden Ibland tänker jag mer...
  • Vardagspoesi
    mariasthlm skrev 2007-09-11 14:32:07 följande:
    ... på min biologiska mamma.Jag är adopterad från Vietnam, var då 2 månader och är idag fortfarande ung med mina 14 år. Har aldrig i hela mitt liv funderat så mycket över min adoption, det är mest mina klasskamrater som frågat kring det. Tar allt så självklart här hemma att jag bor här och är svensk.  Dock vissa stunder kan jag tänka mer på min biologiska mamma och pappa.Jag vet ingenting om dem, det enda jag har är fullständigt namn på min bio-mamma, har ingenting på min bio-pappa. Undrar vilka dem är och varför de valde att adoptera bort mig. Jag vet att jag kan försöka söka upp min bio-mamma med namnen vi fått(man kan ju inte ens veta säkert om dessa uppgifter är äkta) men jag vet inte om jag vågar göra det. Vill så gärna göra en återresa till Vietnam om några år, men inte än, jag känner mig inte riktigt redo. Undrar vad mina bio-föräldrar göra nu, hoppas dem tänker på mig, likaså som jag gör på dem. Jag hoppas dem har det bra! :)Måste bara skriva av mig lite...
    GÖR* skulle det såklart stå
  • Vardagspoesi

Jag adopterades från Thai Binh, Vietnam och var då dryga två månader.

Allt började den 18 maj 1993, då det efterlängtade telefonsamtalet kom, Agneta från Adoptionscentrumet ringde och berättade och gratulerade till mig, jag var då mera känd som Nguyen Thi Kieu Anh, en liten flicka i Thai Binh på ett barnhem. Senare den 2 oktober 1993 närmare bestämt blev jag döpt till Maria Anh.  Men innan dess, närmare den 21 juni 1993 var de på plats i Vietnam, efter mellanlandning i Bankok. Mamma och pappas blev jag först den 29 juni 1993, både rent "verkligt" och på papper, och hemgången gick först av stapeln i juli 1993.
    Väl hemma möttes jag, mamma och pappa av släkt och vänner på Arlanda. Där fick jag givetvis ganska mycket uppmärksamhet. Så var jag då "hemma" i Sverige. Här började mitt "riktiga" liv. Livet som Maria...

Många saker har hänt sedan dess. Jag har inte bara växt som person, både fysiskt och psykiskt, utan också av livet fördelar, nackdelar och livets alla "händelser". Som adopterad får man gå igenom så mycket mer, vid skolstarten och även andra delar i livet än ett vanligt biologiskt barn. Man är annorlunda. Utseendet är annorlunda, man kan lätt därför bli behandlad annorlunda.

Men jag vill egentligen tacka livet för att jag aldrig blivit det. Alla har behandlat mig för den jag är. Maria, adopterad från Vietnam, men vilken människa som helst ändå. Jag är bara lite mer mörk hyad med bruna, lite snea ögon och har ett asiatiskt utseende. Många har alltid accepterat mig för det. Skolstarten och skoltiden var aldrig något större problem för mig. Jag hade vänner som alla andra, lekte, busade och skrattade som vilken annan unge som helst.

Först nu, 14 år senare, när jag börjat högstadiet har mer tankar dykt upp. Jag har nästan aldrig förut funderat några större stunder kring, hur mina biologiska föräldrar är och ser ut, hur livet skulle se ut om jag inte var adopterad, etc...
    För mig ser allt så självklart ut, klart att jag bor och lever här, att jag har de föräldrar jag har och lever som jag gör. Mina vänner har funderat och frågat mycket mer om min adoption än vad jag har. Dem har haft mer tankar och frågor än mig, verkligen.

Jag har alltid upplevt min adoption så positivt och bra, har aldrig som sagt funderat över det "stora hela" av adoptionen. Allt är så självklart för mig att jag är adopterad och bor här. För mig kan livet inte vara bättre! Jag är så lycklig över att jag har fått chansen att få leva som jag gör.

Ni som funderar på att adoptera; gör det! Ingen annan kan få en sån chans som att bli adopterad, växa upp i trygghet och kärlek. Det är fantastiskt! Vi adopterade är lika mycket barn, som biologiska barn, bara med lita annorlunda utseende. Vi är ju inte direkt "hittekatter"! ;)

Min lillebror, som nu är 11 år är adopterad från Sydkorea och har upplevt sin adoption lika positivt som mig. Det är underbart!

• mammatillvictor

Fint skrivet vännen! Den dagen du är redo så gör du din resa, kanske tillsammans med dina föräldrar? Nu ska vi inte åka till din provins men du har ju tillgång till vår blogg och kan följa oss och se foton från vår resa i Vietnam! Tänker på dig gumman! Ska tänka extra på dig när vi är där. Kramar i mängder!

• Vardagspoesi
    Vietnammamma skrev 2007-09-11 15:27:19 följande:
    Fint skrivet vännen! Den dagen du är redo så gör du din resa, kanske tillsammans med dina föräldrar? Nu ska vi inte åka till din provins men du har ju tillgång till vår blogg och kan följa oss och se foton från vår resa i Vietnam! Tänker på dig gumman! Ska tänka extra på dig när vi är där. Kramar i mängder!
    Åh, tack! Vad gullig du är! :) Det värmer! Kommer verkligen ta åt mig era bilder sedan. :)

Alla andra familjer som adopterade barn från Vietnam samtidigt som mamma och pappa adopterade mig, som träffades där, som vi nu träffar var 3:e månad ungefär, har åkt på en återresa tillbaka, men som sagt så känner jag mig inte riktigt redo än, tror det blir en för stor "skräckblandad förtjusning". Kommer allra troligtvis åka med med familjen dit då, när jag väl åker.

Hoppas ni snart får RB, så ni får hämta er underbara Victor! :) Tack för din rara omtanke!

Kram Maria
  • Vardagspoesi
    Utlandssvensk skrev 2007-09-11 15:49:18 följande:
    Fint skrivet!
    Tusen tack! :)
  • lmwa

tack snälla maria för att du delar med dig, det var verkligen härligt att få ta del av din historia. kram

• Vardagspoesi
    lmwa skrev 2007-09-11 18:49:05 följande:
    tack snälla maria för att du delar med dig, det var verkligen härligt att få ta del av din historia. kram
    Tack själv! Det värmer att ni uppskattar det! :)
  • linamamman

Tack, Maria. Jättesnällt att du delar med dig av dina upplevelser. Vi ska åka till Sydkorea och hämta vårt barn fram emot våren.

• mammatillvictor
    mariasthlm skrev 2007-09-11 16:06:47 följande:
    Åh, tack! Vad gullig du är! :) Det värmer! Kommer verkligen ta åt mig era bilder sedan. :) Alla andra familjer som adopterade barn från Vietnam samtidigt som mamma och pappa adopterade mig, som träffades där, som vi nu träffar var 3:e månad ungefär, har åkt på en återresa tillbaka, men som sagt så känner jag mig inte riktigt redo än, tror det blir en för stor "skräckblandad förtjusning". Kommer allra troligtvis åka med med familjen dit då, när jag väl åker. Hoppas ni snart får RB, så ni får hämta er underbara Victor! :) Tack för din rara omtanke! Kram Maria
    Vet du gumman, att du känner skräckblandad förtjusning inför att resa tillbaka är inget ovanligt. Jag känner likadant för Ecuador. Jag hoppas att jag någon dag kommer känna mig mer redo att åka dit men gör jag aldrig det så så gör jag inte det. Det måste kännas rätt och ingen ska tvinga på en att göra denna resa men jag tror att man kommer att vara nöjd när man väl har tagit steget ut och gjort den. Men jag tycker det är så klokt att du väntar! Man ska följa sitt hjärta! Kram på dig!
  • Nericia

Jätte fint skrivet.

Jag är själv adopterad, kom till sverige när jag var 6 månader. Alltså för cirka 29 år sedan.

• Vardagspoesi

TACK allihopa för alla fina kommentarer! Det värmer :)

• Vardagspoesi
    Vietnammamma skrev 2007-09-11 20:16:12 följande:
    Vet du gumman, att du känner skräckblandad förtjusning inför att resa tillbaka är inget ovanligt. Jag känner likadant för Ecuador. Jag hoppas att jag någon dag kommer känna mig mer redo att åka dit men gör jag aldrig det så så gör jag inte det. Det måste kännas rätt och ingen ska tvinga på en att göra denna resa men jag tror att man kommer att vara nöjd när man väl har tagit steget ut och gjort den. Men jag tycker det är så klokt att du väntar! Man ska följa sitt hjärta! Kram på dig!
    Åh, vad skönt att höra! :) Hoppas jag väl kommer till en dag när jag är riktigt taggad och redo för att besöka "mina rötter". :) Det kommer vara så stort! Blir så glad att läsa dina inlägg, du gör mig så glad!  Kram!
  • Vardagspoesi
    mariasthlm skrev 2007-09-12 19:50:03 följande:
    Åh, vad skönt att höra! :) Hoppas jag väl kommer till en dag när jag är riktigt taggad och redo för att besöka "mina rötter". :) Det kommer vara så stort! Blir så glad att läsa dina inlägg, du gör mig så glad!  Kram!
    Oj, hihi! ;) Givetvis skulle det stå "Blir så glad AV att läsa dina inlägg" Jag skriver slarvigt!
  • gummisnoddas

Tack för att du delar med dig av dina tankar TS!! Blir tårögd av att läsa det du skriver i om din uppväxt och hur glad du är över ditt liv, och just du är du. Du resonerar och tänker väldigt moget för att vara 14 år tycker jag. Har vi här en framtida författare, livscoach, eller liknande kanske? Glad

Väldigt fint skrivet, du kommer att få en fantastisk resa den dagen då du känner dig redo. Jag hoppas att vi andra får ta del av dina tankar i fortsättningen också. Den dagen du gör den där resan, då kommer iallafall jag att sitta som klistrad framför din blogg /bok, om du väljer att berätta om dina upplevelser! /Fia

Svar på tråden Ibland tänker jag mer...