• zasu

Vad ska man göra ?

Behöver hjälp ! Håller på att bli tokig känner jag .
    Lever i en relation med min make, våran gemensamma son som är 1 år och min makes dotter som är 8 år . Är makens dotter som är bekymret ..hon vill inte lyssna på ngt . Allt man säger är fel, man får bara sura miner eller bråk o tjafs tillbaks . Det största som det handlar om just nu är städningen av hennes rum . Har aldrig sett ngn som haft så stökigt rum .. Det ligger grejer o skräp o kläder över HELA, verkligen HELA golvet ..går inte att gå in i hennes rum utan att trampa på ngt . O så här har det sett ut i 3 månader nu . Varje gång hon ska städa så blir det ett jäkla tjafs .. gråt och tandagnissel .
    Samma sak idag, igen .. Men hon måste ta tag i detta så det blir ordning i hennes rum nån gång .. går ju omöjligt att komma in där med dammsugaren .

Jag håller på att gå upp i limningen känner jag ! Vill ha det städat o fint omkring mig . Man kan inte alltid få så när man lever i en familj har jag upptäckt .. men det här tar faktiskt priset, det finns gränser .
    Vill bara fly här hemifrån just nu känner jag . O det känns inte kul ..

Känns som det är makens övergripande ansvar att ta tag i det här .. han har försökt .. men han får då höra saker som att hon ska ta sina saker o flytta till sin mamma, osv . Förstår att det känns tungt för honom ..
    Jag vet inte om jag ska handla o göra ngt ? Var in där en sväng i eftermiddag o röjde upp alla kläder hon hade på golvet + lite skräp som jag slängde .. Nämner man ngt om städning för henne så blir hon bara sur o tvär .

Jag vill inte vara här när det är så här .. Vill inte bjuda hem ngt hit, skäms för röran som är .

Tips på vad man kan göra ? Hur ska jag som styvmamma bära mig åt ?

♥ Sara, mamma till buslurpan Max född 060606 ♥
  • Svar på tråden Vad ska man göra ?
  • Ninde81

Jag har själv en dotter som är 7 år och de e samma här..dom e sura och tvära i denna ålder..dom små tonåren sägs de väl.. :) vet hur frustrerad ja e varje gång de ska städas här..har gjort så att hon får inte ha några komppisar eller gå ut före hennes rum är städat..till sist får hon tråkigt utan kompisar och städar sitt rum..men inte utan att först ställa till me ett fint bråk..dom värkar få energi när dom stressar upp mamma..:)suck..men nog e dom ju söta barnen iaf..och lika mycke tycker man om henne fast hon e omöjlig ibland..

• pepsi max

Har en dotter som är 8 hon är oxå för det mesta sur och tvär. Och säger jag någon till henne så svarar hon ofta: varför?
    Gråter gör hon för intenting...och säger att jag är såå orättvis och älskar alla mer än henne. För att få henne att städa så hjälper det att ha en bestämd dag och är det inte städat blir det inget lördagsgodis. Min bonusdotter var ochså känslig och tvär, ringde till sin mamma ofta när hon var 7-8 år så jag tror att det kanske har lite har med åldern att göra. Inte roligt för dig att känna som du gör...har varit bonus till mina så länge så dom är som mina...

Du kan ju alltid stänga dörren till hennes rum, det gjorde min mamma när jag var dålig på att städa i en period.

MVH Anna

• Uca

i de olika utvecklingsfaserna för barn sägs de att de är minitonåringar vid 6-8 år, kanske inte så uppmuntrande att höra men det kan ge lite svar på varför man får sura miner, gråt och ett förfärligt uppförande vid vissa tillfällen.
    Ibland kan det vara svårt för barn att städa själva, de har inte samma överblick som vi vuxna och behöver därför hjälp med att städa.
    I många barns rum är det överflöd av saker och minimalt med plats, de har ingenstans att göra av alla grejer.
    Som tonåring tyckte jag att det inte var så viktigt att städa, det kunde väl mamma göra om hon tyckte det var viktigt, men kanske måste man stänga dörren och försöka glömma hur det ser ut...
    Framförallt tycker jag att du ska prata med tjejen, men inte just när du vill att hon ska städa utan kanske i samband med att ni gör något roligt, när hon kan berätta varför hon inte vill ha fint omkring sig och förklara din känsla av att det är stökigt. Troligtvis vill hon ju inte att du ska må dåligt.

Lycka till!

• zasu

Tack för era svar !

♥ Sara, mamma till buslurpan Max född 060606 ♥
Svar på tråden Vad ska man göra ?