• Ayya

Någon som har hundrasen Cane Corso?

Berätta gärna hur de är.

• Svar på tråden Någon som har hundrasen Cane Corso?
  • Yrslan

Har en blandis shar-pei, cane corso. Ringde en uppfödare av cane corso som berättade för mig om rasen, de är kampi dem. Inga nybörjar hundar,enligt henne kan hanarna bli vaktiga mot tikar eller mattar när de blirt könsmogna. Tycker själv att de är jätte fina. Min blandis däremot har väll en valnöt till hjärna, är hur snäll och mjuk som helst. Han är en familjehund av stooora mått att han har kamphund i generna har han inte fattat men som ägare har jag aldrig heller kampat med honom. Dvs aldrig lekt med dragleksaker etc eftersom man ALDRIG ska trigga detta beteende då man har kamphund/terrier i rasen. Däremot kan jag utan problem ta ifrån honom något som han hämtat men inte får ha.

• Yrslan

Förlåt stavar som en kratta, seeega fingrar

• Snoddis

Hejsan!

Jag har en underbar Cane Corso, du kan kika in i mitt bildgalleri om du vill. Måste bara skriva lite för jag såg att föregående hade skrivit att det finns kamp i dem och det finns inte. De söker väldigt sällan bråk, men backar inte om någon "bjuder upp" . Är en dominant ras men väldigt förarkänsliga och väldigt lättlärda. Kan man lite om hundar så är det inte en svår ras. Har haft många olika hundar och detta är den absolut mest lättlärda och lätthanterliga hund jag haft. Han är världens snällaste och går ihop med dom flesta andra hundar som inte vill bråka. Andra hanhundar som är aggressiva går ju naturligtvis inte. Men han har flera hannar som kompisar.

Detta är ju en stor dominant ras dock, och man skall ha hundvana om man ska ha en sån men det gäller ju alla större hundar.

Han älskar människor och framförallt barn!! Här springer grannarnas ungar in och leker med honom på gården hela tiden och det älskar han. Jag har lärt honom att han inte får hoppa för han är ju så tung så han kan kuta omkring bland en hel hop ungar o spela fotboll och busa.

Han är väldigt mild och försiktig och perfekt med små barn och valpar.

Lydig går ofta lös med honom och han går aldrig från mig, kopplar bara när jag möter andra hundar annars får han gå fot när vi möter andra människor ifall de blir rädda, men han bryr sig inte om folk om inte vi stannar och pratar och jag säger varsågod hälsa.

Joggar i löparspår lös med honom,han springer brevid fast harar kutar förbi....

Enda nackdelen jag hittat med denna ras är att de dregglar väl lite.....

Idag hämtar vi vår andra Cane Corso en liten tik på 4 månader, skulle aldrig vilja ha en annan ras nu när jag haft en CC.

Har haft allt från små hundar till stora som schäfer och rottweiler tidigare.

Fråga gärna om du vill veta mer, jag är som sagt en Cane Corso älskare i stora mått....

//Åsa

• Röda

Tjusiga, maffiga vovvar. Intressant att ta del av en ras jag inte kände till.

Hur kan en ras ge dominanta personligheter? Varierar inte sådant mellan individer? Och kanske förväntningar på vad rasen representerar?
    Kan det vara en utställningskonstruktion kanske?
    Papillon ger ofta intryck av att vara en ras med stort domansbehov.

• Ayya

Kul att få lite svar. Tycker det är en väldigt vacker hundras och anledningen till att jag frågar är för att en kompis är på G att skaffa en sådan hund, en tik.

Blev lite nervös när ni skrev att den var en kamphund. Men jag letade och letade på nätet och hittade inga belägg för det någonstans.

• Snoddis

Ayya: Nej du kan vara lugn det är ingen kamphund....

Vi har precis fått hem vår lilla tikvalp och hon är så duktig så.. 

Dom är helt underbara familjemedlemmar milda och lyhörda och vänliga... till och med katten börjar tycka det är helt ok med en valp som är lite mer busig än hon är van med. Vår stora Corso och hon bara gosas och myser men den lilla vill gärna busa och det är sådär kul....

Lilltjejen har redan lärt sig att man inte hoppar och man ska ta det lugnt runtomkring småbarn... och att man får busa med dom lite större barnen.

En härlig ras som man får mersmak av.....

• Ayya

Oki... låter som en kanon ras...

• ErfarenCCägare

Cane Corso är inte lätta att träna och borde ej vara förstagångs hund, dreglar ganska mycket och de flesta snarkar. Är man erfaren av större hundar som kräver en fastare hand så är det en perfekt hund för en :)

Svar på tråden Någon som har hundrasen Cane Corso?