• Snowstorm

Hemskickad från sjukhuset under förlossningens start??

Måste bara fråga hur det funkar i andra länder. Bor i Sverige (förhoppningsvis inte länge till,flyttar till Australien nästa år .

I Sverige när förlossningen sätter igång, är det väldigt vanligt eller typ standard att bli hemskickad om man ínte är öppen typ 3-4 cm o värkarna inte tillräckligt regelbundna o ofta. Har själv BF i slutet på nov, och oroar mig lite att man ska få bli hemskickad.

Hur funkar det där du bor?? Även om man bara är öppen 1cm, får man stanna på sjukhuset då,eller hur funkar det?

• Svar på tråden Hemskickad från sjukhuset under förlossningens start??
  • sessanrosa

med min mellersta så kom vi in till förlossningen med värkar ,dock inte så starka, men eftersom vi bor ganska långt ifån motala som bb låg då, så fick vi gå på stan ett tag inte åka hem,,,,

• bebben Elias mamma

Jag födde mina två barn i Spanien och så fort jag kände värkar så åkte jag in, jag hade inte ens börjat öppna mig när jag blev inskriven, men fick stanna kvar ändå, och det var skönt. Förste tog 12 timmar och andre 2 timmar, men även om det tar lång tid så känner jag mig tryggare av att vara inlagd, så de kommer och kollar till en och lyssnar på bebisens hjärta. Man vet ju heller aldrig hur lång tid det tar, det är så olika från kvinna till kvinna.
    Skulle bli galen om jag blev hemskickad och inte kände mig trygg med det.

• Ragnar

Jag bor på Island och jag blev inte hemskickad. Fast vi bor en bit från sjukhuset. Bor man i stan antar jag att det är annorlunda.

• Tuntalisa

Jag bor i schweiz. Här far man stanna om vattnet har gatt (vilket var mitt fall) annars sa bedömmer de fall till fall. Nagon har berättat att har man regelbundna värkar far man stanna.

• Glad i hågen

Jag bor i Norrbotten och blev hemskickad tre gånger utan att de kollade hur öppen jag var, med orden at "det är bara början" och att det skulle kunna ta flera dagar. Jag kom ändå tillbaka en fjärde gång bara en timme efter senaste besöket, och började då krysta och var helt öppen. Fick emd andra ord fixa hela fas 1 och två själv och assisterades i själva slutskedet...

Ett tips är att stå på sig och säga att man vill ha smärtlindring. Det frågade dom mig gång på gång, men eftersom jag trodde det var så tidigt skede så avböjde jag. Och så länge jag inte behövde smärtlindring tog de inte in mig.

Så nästa gång, då jädrar ska jag se till att begära lustgas så tidigt som möjligt! Sen kan man ju komma på att maninte vill ha den när manväl är innanför dörrarna

• Glad i hågen

Man kan också begära att få vänta på patienthotellet, det gjorde vi, och då är man ju nära fastän man inte är inskriven på förlossningen.

• Missvampiria

Vi åkte in på natten efter att jag haft värkar i 17-18 timmar och nu tyckte att det började göra riktigt ont. Var rädd att vara hemma för länge och inte hinna in till förlossningen i tid... Väl där inne undersökte dom mig och jag hade inte öppnat mig någonting, livmodertappen var endast lite avkortad! Så vi blev hemskickade igen och väl hemma hade jag så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. 4-5 timmar senare vägrade jag vara hemma längre så vi åkte in igen, då var jag öppen 6 cm och blev äntligen inskriven! Det dröjde dock 14-15 timmar till innan sonen tittade ut
    Födde på USÖ i Örebro.

• swh

Hej, bor i Australien norr om Melbourne. Väntar vår Liten i början på november. På sjukhuset dit vi hör så vill de gärna att man stannar hemma så länge man kan, eller som de sa "tills varmvattnet tar slut". Många har ganska långt att åka och de vill gärna att man ska komma in i tid. Men om man bor när som vi gör så är chansen/ risken att man får åka hem igen ganska så stor. Men de bedömer självklart från fall till fall.

• Annaïck

Min dotter är född på Karolinska och vi fick åka hem i väntan på de magiska 3-4 cm. Jag tyckte det var skönt att vara hemma och ville inte "promenera runt i korridoren" på sjukhuset som var alternativet. Jag tyckte det var tillräckligt jobbigt att sitta i väntrummet med annat folk då jag hade värkar. Nej hellre duscha varmt hemma och ta det lugnt, kolla på mina favoritserier osv.

• supersickan

Jag bor med ganska långt från BB. 5 mil i från. Jag blev inte hemskickad. Mina värkar var ganska svaga till att börja med, men tilltog ganska snart efter att BM hade vart o kännt ppå mig.

• Nillax

Jag bor i Sydney Australien och har vill de ocksa (precis som hos swh) att man stannar hemma sa lange man kan och kommer man in for tidigt och bor nara sa blir man hemskickad men Australien ar enormt sa har man nagra timmar till sjukhuet eller sa sa far man stanna. Manga som bor "in the outback" aker till narmaste storre stad (kanske 1000km) flera veckor innan fodseln och hyr nagot/ bor pa hotell till bebisen kommer.

• Rutiga Rutan

Jag bor i nordvästra England och jag blev hemskickad när vattnet gått för värkarna hade inte startat. När jag sedan kom in nästa dag var jag 2cm och då fick jag stanna kvar om jag ville. De föreslog att jag skulle åka hem men det ville jag inte så då fick jag stanna.

Svar på tråden Hemskickad från sjukhuset under förlossningens start??