• Snirkel

Väntat på underhåll från Österrrike sedan 2004.

Mitt ex bor i Österrike men "glömde" adressändra när han flyttade dig på 90-talet. Eftersom han stod skriven hos sina föräldrar och inte uppgav någon inkomst så betalade han inget underhåll för sin dotter. 2004 talade jag om för försäkringskassan att han flyttat så de kontaktade honom och beslutade att han skulle börja betala underhåll från och med juli 2004. I första läget skulle vi komma överens om en summa och när det inte funkade stämde jag honom i mars 2005.

I juli 2006 ringde fk och sa att mitt juridiska ombud i Wien hade varit i kontakt med exet. I april i år ombads jag att redovisa alla mina inkomster, boendekostnader och kostnader för min dotter jag haft sedan juli 2004 vilket jag gjorde.

När det är fastställt hur mycket han ska betala i underhåll så ska han betala retroaktivt fr.om juli 2004. Jag yrkade på 3000 men fk tyckte det var för lite så de höjde det till 3500 kr. Nu har detta malt på så länge att han är är skyldig närmare 140 000 kr om underhållet fastställs till 3500.
    Hur jäkla lång tid tar sådant här? Någon som har några erfarenheter?

• Svar på tråden Väntat på underhåll från Österrrike sedan 2004.
  • soffi86

håller tummarna för dig! men tyvärr tar sånt ofta lång tid, tur att det är inom EU iallafall! kram

• Snirkel

Men hur lång tid är lång tid? Börjar misstänka att dottern hinner ju bli myndig och flytta hemifrån innan det är klart...

Svar på tråden Väntat på underhåll från Österrrike sedan 2004.