• Squirle

Fler utlandsgravida?

Undrar bara om det är fler än jag där ute som inte riktigt har uppnått föräldrastadiet ännu utan fortfarande är gravida i utlandet? Jag bor i Mexico sedan två år tillsammans med min sambo och vi väntar nu vårt första barn i slutet av december/början av januari (vi håller tummarna för det senare :)). Det är jättekul samtidigt som det är skrämmande. Det är inte mycket som är som i Sverige här när det gäller att vänta/föda barn. Bl.a finns det inga psykoprofylaktiska kurser eller annat för att förbereda sej för Dagen D.

Jag har följt tråden "Utlandsgravida - Numera utlandsföräldrar" med intresse men det skulle vara kul att "prata" med andra som fortfarande väntar barn i utlandet.

• Svar på tråden Fler utlandsgravida?
  • Squirle

God morgon (middag, natt) alla glada gravida!

Hihi till skillnad från din bebis Cattie så är vår lille en riktig flasher. Han har varit mer än villig att visa upp sej vid varje besök.

Jag har inte så mycket släkt kvar i Sverige, som jag umgås med, men dom som jag har pratar mestadels engelska från hyfsat till bra. Trots det vill jag att han lär sej svenska, om inte annat för det sk kulturarvet. Och som ni skrev att det är gratis och antagligen hjälper i framtiden för att lära sej ännu fler språk om han vill.

Viktoria i Spanien skrev 2007-09-27 22:06:04 följande:

Jobbigt sedan när ni får med er moderkakan och ska begrava den i trädgården och sånt sen..hihi Ja ja, mitt råd är att du skriver ner allt du går igenom för du kommer att skratta gott åt mycket i efterhand.
    Ja det låter verkligen spännande. Vi har i alla fall bestämt oss för att inte spara navelsträngen i byrålådan. tihi

Jag gillar det där med hacerse la sueca. Har inte hört uttrycket här dock. Kanske inte finns tillräckligt mycket svenskar ännu. Men det är ju alltid kul att införa något nytt :D. Tyvärr pratar jag inte mycket spanska (jag vet. efter 2 år borde jag ha lärt mej tycker man) så jag använder sambon som översättare de gånger det behövs och jag vet att han buffrar mycket jag säger eftersom jag förstår mycket mer spanska än jag pratar. Fast ibland har det nog varit tur som när jag idiotiskt nog sa något om religion till hans mamma och mormor. Jag brukar vara väldigt försiktig med det ämnet och var glad efteråt att han inte översatte ordagrant.

I ett tidigt skede funderade vi på att åka till Mexico City men sambon tyckte det var en relativt dålig idé då vi skulle bo hos hans föräldrar (som är underbara)och enligt honom skulle vi bli helt överkörda med goda råd, släktingar, pussar på magen etc etc. Nu känns det som det kanske skulle ha varit värt det men nu har dom istället bestämt sej för att komma hit! Inklusive en bror som redan har köpt biljett. Så det blir familjefest i vilket fall som helst. Men här i mitt hus är jag i alla fall i kontroll. Hoppas jag... tihi
  • Squirle

Hej hopp.

Igår fick vi en rejäl överraskning. Vi hade pratat om att ha dopet i Mexico City eftersom hela sambons familj finns i närheten och det är enda sättet för hans mormor att se nykomlingen. Vi har en vecka ledigt runt påsk men de flesta kyrkliga ritualer ligger nere då eftersom det är sörjetid. Enda möjligheten var lördagen innan palmsöndagen för att stämma med vår ledighet. Så vi bad sambons mamma att kolla om en speciell, jättefin kyrka var ledig då (jag vill ha en gammal kyrka inte en sån där ny och modern) och det var den. Skulle "bara" kosta 2000 pesos! (kanske inte låter som så mycket med svenskt perspektiv men det är det) Och vi måste boka snart eftersom den är väldigt populär. Gulp tyckte jag och tänkte att vi har ju gott om tid att hitta något annat. Bebisen är ju inte ens här förrän i årskiftet. Men tydligen tyckte släkten att den lille förtjänar det bästa och igår ringde dom och berättade att ett par fastrar kommer att betala för kyrkan. Jag blev så glad och rörd att jag nu nästan har glömt bort den där lilla detaljen med födseln tihi.

• Nillax

Squirle, vad bra det later med dop i fin kyrka...jag skulle garna vilja ha vart dop i Svenska kyrkan i Sydney eller ev passa pa att ha dopet nar vi ar i Sverige i maj/juni....har inte riktigt diskuterat detta med sambon an.
    Min svarsyster ar ocksa gravid och hennes bebis ar beraknad 6 veckor innan henne sa vi delar pa slaktens uppmarksamhet vilket passar mig utmarkt
    Verkar som sommaren antligen ar pa vag- eller varen iallafall 28 grader och stralande sol idag- sa skont!
    Bushfire season borjade officiellt igar och redan har det varit en bushfire nara dar vi bor . Hoppas det inte kommer narmare.

• Squirle

Svenskt sommardop tycker jag låter härligt med gammaldags kyrka och naturen i nygrönska. Jag hade det lite i tankarna själv, men det här ska bli jättekul med hela släkten på den här sidan Atlanten närvarande och eventuellt med lite tur en del från Svedala. Dessutom blir han nu döpt katolskt vilket är mycket viktigare för min sambo än att han blir protestant är för mej. Hur har det funkat för er andra? Den däringa religionsbiten alltså...

Här väntar vi otåligt på att hösten och regnsäsongen ska börja i stället då det är supervarmt här på sommaren. Det ska bli skönt med temperaturer runt 25-30 i stället Jag håller tummarna för att bränderna håller sej borta från er.

Kram till alla magar där ute

• Alabama

Hejsan,
    Far man vara med har? Jag bor i usa med min man (amerikan) och vi vantar vart forsta barn i slutet av Januari. En liten tjej har vi fatt reda pa och hon sparkar och har sig, speciellt pa natterna...
    Ha det bra alla,
    Linda

• Sofiko

Kikar in fran "utlandsforaldrar-traden". Va mysigt att lasa om era bebis-magar och hur det gar till i de lander dar ni bor! Trots att min son bara ar 5 manader sa saknar jag gravid-tiden lite. Det var sa mysigt att ga och langta efter nagot sa fantastiskt! Ni har en underbar resa framfor er. Varje dag ar en ny upplevelse och denna karlek ar helt obeskrivlig. Kram till er och era magar.
    /Sofia

• Squirle

Hej Alabama! Jättekul att se dej här. En tjejbebis till i tråden alltså. Nu behöver vi lite fler pojkar tycker jag. Vi får väl se om Catties bebis behagar samarbeta någon dag. Är det någon som vill ha det som en överraskning förresten? Vi ville veta samma dag vi "plussade" (som det tydligen kallas. Jag hade bara streck på min test Flört).

Jo det är bra mysigt att längta men samtidigt så vill jag ha honom här NU! så jag kan ge honom pussar och kramar i massor hihi. Men självklart inte att han föds för tidigt. Vi hoppas dessutom också att han kanske väntar med att födas till efter nyår. BF är den första januari (eller därikring) så ett par dar extra hoppas vi att han håller sej inne i alla fall. För framtida festers skull...

Kul att du tittar in Sofiko. Vi kan nog alla behöva tips från veteraner som du Skrattande.

Någon som har bestämt sej för några namn ännu?

• Nillax

Valkommen Alabama! Vi vantar ocksa en liten tjej och hon sparkar minsann ocksa men nastan bara pa dagarna- hon ar redan valuppfostrad och later sin mamma sova

Min sambo ville nog helst ha en overraskning men jag ar sa nyfiken av mig sa overtalade honom och nu ar han glad att han vet.

Vi har en shortlist av namn men tror inte vi bestammer forran vi far se den lilla. Tyckte det var lite klurigt att hitta namn som later likadant pa bade engelska och svenska. Jag heter Pernilla och ar sa trott pa att stava det hela tiden sa jag vill garna ha ett latt namn. Hur tanker ni andra?

• Cattapult

Hej mina vänner!!

E ni beredda??

Vi väntar en liten prinsessa i början av nästa ar och vi ska döpa henne till Lily
    Det var ingen tvekan om saken:  It´s a girl!!!!

Jag är överlycklig och känner ännu mer närhet och iver över att fa träffa henne, men klart att hon ska bli färdigbakad först.

Fick in spjälsängen av grannen igar och har börjat tvätta saker till henne nu.
    Av grannen far vi även bröstpump, lekhage, babysitter o badkar, sa jag är verkligen glad och tacksam. Kostar ju att aka till sverige o föda... Maken kommer o ska vara där 6 v, barnvagn o babyseat ska köpas, biljetter o jag jobbar inte längre sa det blir lite kämpigt.

Som tur är sa har min syster en liten flicka pa 7 manader sa kläder behöver jag aldrig köpa :)

Hur langt har ni kommit i förberedelserna?
    Jag gör färdigt allt nu för jag aker i slutet av manaden och kommer tillbaka när Lily är född.

Jag är sa lycklig!!

Stora kramar fran Röda Havet
    Cattie & Lily

• Alabama

Hejsan alla,
    Jag tycker Lily ar ett jattefint namn Cattie och grattis till lilla prinsessan. Det spelade ingen roll for mig om vi tog reda pa konet eller inte sa jag lat min man bestamma. Han ville forst inte veta men andrade sig i mitten av ultraljudet. Vi har bara haft ett namn som vi kan komma overens om: Isabel. Sa jag tror det blir det, fast om hon kommer ut och absolut inte ser ut som en Isabel far vi val andra oss.

• Nillax

Grattis Cattie- annu en tjej alltsa Lily ar supersott och Isabel ocksa.
    Jag tror vi har bestamt oss for 2- antingen Ellie eller Freya men vantar att bestamma helt tills vi far traffa henne!
    Vad kul att aka hem till Sverige snart- maste vara mycket att fixa med redan nu. Min syster har ocksa en liten tjej som ar 5 manader sa jag har ocksa klader som redan vantar!
    Synd att de ar sa langt borta bara. Min lilla systerdotter kommer vara ett ar nar jag traffar henne for forsta gangen.

• Cattapult

Hej alla glada!

Valkommen Alabama!

Jo detta med dop har jag ocksa funderat pa
    Min man ar katolsk, men han bryr sig inte sa Lily far bli protestant tills hon blir gammal nog att avgora vilken kyrka hon vill tillhora.

Har en kompis som brukar komma ner och dyka har och som ar prast.
    Skulle garna se att vart barn blir dopt i Roda havet och kul att gora nagot med sina vanner har, och inte alltid i sverige.
    Men visst ar det mysigt med svensk sommar...

Ja ja! Det ar ju ett par manader kvar!

Vad gulligt av fastrarna Squirley! Sant betyder sa himla mycket.

Jo Nillax, vart namn skulle ju klinga lite enkelt pa arabiska ocksa, sa det dilemmat kanner vi till hihi! Tycker att det kanns sjalvklart att ta hansyn till landet man bor i eller iallafall att det funkar pa engelska, om man bor utomlands. Min systers lilla heter Majken och jag alskar det namnet, men ni anar sakert hur konstigt alla har tycker det ar och tror att det ar Majkel och det blir nog lite drygt att allltid behova forklara sitt namn.
    Darmed inte sagt att inte man kan valja nordiska namn, men det ska helst kunna uttalas.
    Freya ar kanon fint och kanns exotiskt. Vi var pa G med Ellen sa Ellie gillas skarpt!
    Killnamn som jag tycker ar fina ar
    Marius
    Elliot
    Jan    *svenskt som tusan, och coolt om man bor utomlands*
    Emrick
    Vincent

Ja ja! Nu ska jag ut och ata lokalmat med en kompis. Imorgon ar det Aid, muslimernas storsta hogtid och pa sondag ska jag pa en egyptisk forlovningsfest. Maste kopa oronproppar, dom spelar musik sa hogt att klockorna stannar. Harligt att fa ta del av kulturen

Trevlig helg!

Cattie / hotMama 2be

• sten

Hello ladies ...

Bra initiativ! Har fortfarande inte riktigt insett att jag gatt fran "utlandsgravid" till "utlandsforalder". Det har ju bara gatt tva veckor! Da fick vi var lovelylovely son Noah har i Bryssel.

Trots mycket oro innan om allt fran valdigt utlandsgravidspecifika saker som sprak (jag kommer att glomma all franska nar jag ska krysta!) och forsakring (vi har precis fatt fakturan fran sjukhuset) till klassiska gravidfarhagor, har allting gatt FANTASTISKT bra.

Forlossningen gick pa tva timmar och varldens basta team var med mig. Det ar sakert samma for manga av er att man har sin "egen" gynekolog och sjukgymnast med sig in pa forlossningen. Nar de kom var det som en fest, roligt och familjart. Sedan fick vi stanna pa sjukhuset i fem dagar, tills vi kande oss helt trygga och redo att aka hem.

Det var mina tva cents. Lycka till allihopa.

• LAMadde

Hej tjejor. Hoppar in hos er Är gravid med första bebben, BF i April. Bosatt i Orange County, CA i USA med min amerikanska karl. Träffades under en sem. resa i Grekland och nu har jag bott här i lite över 2år..

Var på första besöket hos min OB.gyn i måndags och fick höra hjärtat slå.. så nu känns det mer 'verkligt'.. går och väntar på att dom ska boka in ett UL åt mig

• Squirle

Hej tjejer!

Var ett tag sen jag tittade in. Jag har börjat jobba! Himla bra timing när man är gravid i 7:e månaden va?Skrattande Men när man får ett erbjudande man inte kan säga nej till...

Välkommen LAMadde! Hoppas du får ett UL snart. Det var en fantastisk upplevelse att se den lille den första gången.

Yay Cattie! Lilltjejen tyckte väl att hon hållit er på sträckbänken länge nog vid det här laget Flört

Grattis Sten! Måste vara underbart att äntligen ha honom hos sej. Wow att ni kunde stanna på sjukhuset i fem dagar! Egen OB kommer jag ha men om det finns några sjukgymnaster här så har jag inte hört nåt om det ännu. Vi får väl se. Jag har gått från att vara skitnervös till att faktiskt se fram emot förlossningen. Ja inte smärtan och så men att det äntligen ska bli av.

Vi bestämde oss för katolskt dop utan några större diskussioner. Faktum är att han frågade mej det ca 3 veckor efter vi träffades, om det skulle vara möjligt eller ett problem ifall vi någonsin fick barn. För honom är det viktigt (katoliker med Original sin and all thatRäcka ut tungan. Fast det har visst påven avskaffat nu) trots att han är väldigt oreligös, men eftersom jag är en typisk svensk agnostiker så ser jag det mer som en fin tradition och ceremoni. Men han har fått lova att sonen inte ska bli påtvingad någon religon utan att han får välja själv när han blir lite äldre om han ska konfirmeras eller inte. Ibland konfirmeras barnen jättetidigt här och jag tycker nog inte att dom har så mycket koll på läget då.

Vad det gäller namn så har vi inte haft några problem. Vi ville också ha något som funkar på svenska och spanska och gärna engelska om det gick. Nu blev det Mattias vilket är svenskt och spanskt men inte helt engelskt. Men jag har alltid gillat det. Här är det annars jättevanligt att förstfödde sonen har samma förnamn som pappan men det ville ingen av oss så vi bryter familjetraditionen där. Däremot får han ett andranamn som är ursprunget till min sambos namn, så lite tradition blir det i alla fall.

Lily, Isabel och Freya är jättefina namn! Jag hade velat ha Freja om det blev en tjej men tyvärr har min handledare förstört namnet för mej genom att döpa sin hund till det Ledsen. Vi hade Sophie i tankarna innan vi visste vad det skulle bli.

Kramar från ett något svalare Mexico (32 grader idag)

E

• Cattapult

100 dagar kvar!!
    Är inte riktigt lika taggad inför förlossningen längre
    och blev uppdaterad om makens vanföreställningar igar kväll när han försiktigt papekade att visst skulle väl barnet sova i sitt eget rum när det kom?
    Jag fick ta ett djupt andetag och förklara att det blir väldigt jobbigt om hon vaknar 7 ggr (eller mer)per natt och vi ska amma eller byta blöja.
    Men hur ska vi göra da undrade han, jag kan inte sova utan aircon!!! Vi maste ju kunna leva ett normalt liv!!
    Jag sa att vi far lösa det med aircon och nä du kan nog inte förvänta dig att vi ska kunna fortsätta leva som om inget hänt när vi har ett litet barn.
    Oj oj oj! Jag far ga lite varsamt fram här nu känner jag, men jag sa ocksa att vi var tvungna att prata mer om det annars skulle han fa en chock.

38 grader halv 8 pa morgonen och jag njuter av det innan jag aker till Sverige.

• Granada

Tittar in frân utlandsmammors snacktrâd. Känns som det var evigheter sedan jag var gravid och grabben är bara 3 mânader haha.
    Cattapult: kul att se att allt gâr bra. Titta gärna in till oss ibland(och ni andra ocksâ om ni vill). Vi har faktiskt en eller tvâ gravida som hänger där. Ang AC. Min Alonso lâg inlagd efter förlossningen och pâ sjukhuset hade de AC hos barnen. Enligt dem skulle temp vara pâ 25 grader och sâ bädda man om dem sâ att det inte skulle dra pâ dem. Hade aldrig kunnat ha Alonso i ett annat rum. De vaknar titt som tätt pâ nätterna. Gâ upp fick jag göra ändâ den första mânaden för lillen bajsade efter varje mâltid bâde en och flera gânger. Gick typ 12 blöjor om dagen haha.

Svar på tråden Fler utlandsgravida?