• Carla77

Vad är rimligt att ge en 13-åring i månadspeng?

Vad ger ni era barn i månadspeng, biologiska som bonus?
    Min bonus får 200 kr hos sin mamma.Och detta startade nu förra veckan. Då ska bonusen själv finansiera mobil och kläder....Vette fanken hur det ska räcka? (Tidigare har hon inte fått månadspeng hos sin mamma.)
    Vi gav henne ca 100 kr och då är hon hos oss varannan helg.Och då har vi fyllt på mobilen och köpt kläder. Vi har oxå haft som motto att ska hon få pengar så ska hon hjälpa till hemma.
    Nu vill hon förhandla upp sin månadspeng hos oss och vi är öppna för förslag!

• Svar på tråden Vad är rimligt att ge en 13-åring i månadspeng?
  • Hemmakär

Min 13-åring får 400 kr, det ska då räcka till nöjen och godis, typ bio och spel mm.
    Kläder och mobil betalar jag. Vill han t ex ha någon tröja som jag anser är onödig så får han hjälp till att betala en del av den.

• adams morsa

Nödvändiga kläder + rimlig mobil kostnad tycker jag föräldrarna ska stå för.

Vill däremot barnet ha fler kläder, skor eller dyl. så får dom spara ihop till de själva, likväl som en jätte dyr mobilkostnad så får dom hjälpa till att betala själva.

Annars tycker jag bara att månadspengen ska finansiera nöjen, gå på stan med tjejkompisarna och liknande.

Men 500 kanske, 125kr i veckan borde man väl klara sig på tycker jag. Är det sen något speciellt så får man ju skjuta till lite pengar, tex kalas, klassresor och sånt.

(undrar hur mamma tänkt, vad köper man kläder och mobil kostnad för 50kr i veckan)

• mamma37

12-åringen får 300:-
    13-åringen får 400:-

• adams morsa

Det där med att tjäna extra pengar genom att som nån skrev tvättafönster, bilar, klippa gräs och sånt låter som en jätte bra grej.

• Alle
    Linda1976 skrev 2007-09-24 09:27:50 följande:
    200:- till nöje räcker inte heller långt. 200:- till nöje på en hel månad, är verkligen ingenting! Bio idag kostar ju typ 100:-
    Jovisst. MEn min tjej gör inte sånt så ofta ännu, så vi står för den kostnaden.
    När det börjar bli mer omfattande så får vi ta en omförhandling .
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pikku Enkeli

När jag gick på högstadiet (slutet av nittiotalet) så fick jag välja på 500kr som skulle räcka till allt utom kläder eller att få hela barnbidraget (på den tiden 850kr tror jag) och då fick jag betala även kläder.

• Kryztina

200:- i månad vår våran 9-åring och våran 11-åring (inte mina eg. utan mina bonusar). då ska de i stort sett bara köpa sånt de egentligen inte behöver (nöjen,leksaker, tidningar o dyl.). jag tycker nog 200 kr är lite mycket (särskilt för 9-åringen)då de inte ens behöver köpa sitt eget lördagsgodis för pengarna. men detta bestämdes av biomamman och min sambo... jag tycker dock att 200 kr är för lite för en 13 åring som dessutom ska köpa kläder för det . När jag var 14 fick jag barnbidraget (då 750 kr).

• Triss i Damer

500 tycker jag är rimligt. Och då är de till nöjen godis, tidningar mm. Mobil och kläder tycker jag föräldrarna ska stå för. Men då bara de nödvändigaste.

• Carla77

Tack för alla svar! Ja vi vet inte heller hur det ska räcka med 200 kr till kläder och mobil...Men det är ju bonusens avtal med mamman...
    Men ska vi ge lika mkt, mer eller mindre? Bonusen är här två helger i månaden.

• minrasmus

Men iställe för att ge henne pengar kanske ni kan köpa någon tröja eller fylla på hennes mobil. 200 kr i månaden kommer ju aldrig räcka till att köpa kläder o tanka mobil och nöjen för.
    Tycker inte ni ska överdriva med att ge henne pengar, hennes mamma får ju antagligen underhåll av din sambo och barnbidraget så egentligen är det ju hon som ska stå för de mesta kostnader.

När jag var 13 fick jag 500kr i månaden som skulle räcka till nöjen och kläder. Dyrare kläder som skor, jeans och jackor betalade min mammam.

Carla77 skrev 2007-09-24 14:11:50 följande:
    Tack för alla svar! Ja vi vet inte heller hur det ska räcka med 200 kr till kläder och mobil...Men det är ju bonusens avtal med mamman...Men ska vi ge lika mkt, mer eller mindre? Bonusen är här två helger i månaden.
  • arandjelina

Min 13 åring får 500 kr,kläder och annat köper vi.Om det är något han verkligen vill ha som jag tycker är för dyrt får han stå för en del av betalningen själv.

• Carla77

Ja vi ska fundera vad som är rimligt....
    Tycker det känns fel att hon får så lite men oxå fel att vi ska betala lika mkt om hon är här två helger i månaden..

• mamma37

Oj jag var nog lite slö och läsa TS

Min mans barn bor här varannan helg och de få inga speciella pengar av oss eftersom han betalar underhåll till henne och de kommer bara hit fredag kväll till måndag morgon så de får typ 40:- var till godis........
    Vi köper heller inga kläder.......

Det här är en överrenskommelse mellan föräldrarna......

Hoppas att detta svaret var lite mer uttömmande!!!

• kakmonstret123

Vad tänker modern med? Enligt mig är hela barnbidraget högst rimligt till en 13-åring plus ca 50 kr/h för att utföra hushållsnära tjänster såsom dammsuga hela huset, klippa gräsmattan, putsa fönsterna, tvätta bilen etc. Hårt arbete ska löna sig! Hålla rent och fint på sitt rum räknas givetvis inte in i detta.

• Ingram

500 kronor låter rätt rimligt, förutsatt att barnet inte betalar kläder och mobiltelefon själv...

Svar på tråden Vad är rimligt att ge en 13-åring i månadspeng?