• Middernacht

    Holländare i Sverige

    Undrar om det finns flera här som bo i Sverige men är Holländsk? Eller svenskar som bo i Holland? Jag är Holländsk och flyttade till Stockholm i 2005 för att bo med min svenska sambo och är nu 21 veckor gravid med vårt första barn..

  • Svar på tråden Holländare i Sverige
  • fiefje

    sinter klaas har vi inte firat i år. men det blir nog kanske att vi firar det nästa år.

    cleopatra
    så är det för mig med, det är inte direkt själva holland jag saknar, mer kompisarna

  • elinvd

    Det va läääänge sen jag firade sinter klaas. Gjorde det mer när jag va mindre. När jag gick i Holländska skolan i Lund.


    cleopatra2 skrev 2007-12-18 13:37:00 följande:
    Var i Holland kommer ni ifrån??
    Jag kommer från Rotterdam
    Don't let other people determine your future
  • Middernacht

    Tja!

    Jag är från Kaatsheuvel... jo precis, bredvid 'de Efteling'

  • Parel

    Är det någon kvar här? Min sambo är holländsk och vi bor där just nu, men är sugna på att flytta till Sverige.
    Han vill gärna få kontakt med fler holländare i Sverige.
    Finns ni kvar? :)

  • sambomedbarn

    Hej parel! Hur gamla är ni? Vilken stad har ni tänkt flytta till? Min särbo bor i Holland och tanken är att han ska flytta hit till hösten. Vi har varit ett par i tre år. Vi kommer bo i Göteborg. När ska ni flytta hit? Har ni barn? Jobb? Kan din sambo svenska? Min sambo förstår svenska men kan ej prata det ännu.

  • Parel
    sambomedbarn skrev 2013-04-29 19:15:47 följande:
    Hej parel! Hur gamla är ni? Vilken stad har ni tänkt flytta till? Min särbo bor i Holland och tanken är att han ska flytta hit till hösten. Vi har varit ett par i tre år. Vi kommer bo i Göteborg. När ska ni flytta hit? Har ni barn? Jobb? Kan din sambo svenska? Min sambo förstår svenska men kan ej prata det ännu.

    Hej, vi är 21 och 34 år gamla, vi har planer på att flytta till Västmanland eller Dalarna eftersom det är de trakterna jag kommer ifrån, vi har inte bestämt när vi ska flytta, jag studerar på högskola och han har ett bra jobb här, men inom 5 år har vi sagt i alla fall. Vi har inga barn ännu då jag fortfarande känner mig lite ung för det men vi vill ju inte vänta för länge heller eftersom han är 34. Tanken är väl lite att i samband med graviditet/barn flyttar vi till Sverige eftersom barnomsorgen är billigare och mer omfatande i Sverige. Min sambo förstår mycket att läsa på svenska men inte lika mycket att höra det och han kan i princip bara presentera sig på språket så det är något vi också vill jobba på in flytt till Sverige blir aktuellt.
  • Meddelande borttaget
  • MasseB

    Jag är Nederlandofil. Jag har bott en kort stund i Holland och saknar landet oerhört. Språket, kulturen, den nederländska historian. Det finns få saker som gör mig nostalgisk men att lyssna på musik på holländska eller höra holländska talas är underbart.

  • Wouter

    Hej! Jag är från Holland och flyttade till Halmstad för 5 år sen. Jag känner inga holländare här. Finns det fler holländare i närheten?

  • snickardotter

    Hej hej!
    Min sambo är nederländare, jag är svensk och vi bor tillsammans i Den Haag sedan 2 år. Vi har bestämt oss för att flytta hem till Sverige, till Södermanland beroende på var vi kan få tag på jobb. Några bra ledtrådar?

    Vi söker främst jobb till min sambo som högre management möjligen inom fordon/motor. Han kan nästan ingen svenska ännu så jag googlar för fullt efter jobb med Nederländska. 

    Jag är så otålig och vill bara flytta tillbaka! 

Svar på tråden Holländare i Sverige