• kamratis

Pokemon-oinsatt mamma...

Är det någon som skulle vilja berätta för mig lite om pokemonkorten. Min son har precis börjat intressera sig för dem, men varken han eller vi kan något om dem.

Han har med sig sin kortbunt till skolan, och kompisarna vill gärna byta kort med honom. Hur vet man vilka som är "värda" något. Man vill ju inte att han ska bli lurad, bara för att han inte vet kortens värde. Vet inte kanske är det omöjligt att svara kortfattat på detta?! Är mycket tacksam för svar och tips!!!

• Svar på tråden Pokemon-oinsatt mamma...
  • Julias mamma

Det står ngn typ av ranking på baksidan har jag för mig...
    Och man skall nog läsa av krafter...den ena kan ta den andra osv..

Men man skall nog vara extremt intresserad och kolla alla program för att fatta....jag gör det inte

• kamratis

Tack julias mammma! Ska kolla mer noggrant på korten i morgon om jag kan tyda något. Vet inte var de är nu, han brukar gömma undan dom, så inte lillasyster hittar dom!! hi,hi,hi.

• Julias mamma

*skrattar*..du kommer inte att fatta ngt ändå
    Men kolla 4:an på lördag morgon mellan 8-9 ngngång...

• kamratis

julias mamma: Ha,ha antar att du har rätt!!! Ska prova tv-tipset! Tack igen!

• Cezi

Jag kollade lite på min sons Pokemon kort, han inte så många men jag tror inte heller barnen vet HUR man spelar med som utan de tittar säkert bara på själva "gubben" om han är häftig och vad det står för nummer där...jag tror i allafall att det kort som har högs damage är det bästa...hos grabbarna...om man ska ta nånting..

Sen finns det ju Yu-gi-yu korten, där ser man ju vilka som är bäst, de är lite silvriga och har hög attackpoäng och skydd. Min son har något över 100 sådana kort, det finns spelplan och allt sånt till men vi har tillsammans hittat på ett spel med dom.

Och allt står ju också på engelska..

• isasdream

Angående pokemon kort. barnen VET ilka som är värda mer pengar än andra. TRO MIG!.

MEN de man köper i 5 eller om det är 10 pack på leksaksaffärer och kiosker osv är det inget direkt värde i. däremot kan man köpa på mer inriktade spelbutiker och då kan pokekorten kosta allt från 10 kr till 300 kr STYCK! så köper barnen kort på sådan affär så skulle jag reka er till att ej låta era barn byta kort.

Min tioåring har benkoll på detta.. men han vet oxå at kort han köp lite dyrare får han ej byta bort och de kort han köpt på vanlig leksaksaffär och dyligt, där får han enbart byta bort dubletter.
    dumt att byta så jag försöker hålla just det på mkt låg nivå då en 10 åring ibland ångrar sig och kanske blir ledsen.

till skolan har han ej med korten.

• mjuffpuff

jag kan lite om pokemon

har glömt det mesta men jag kan ge pytte-tips iaf

längst ner på korten (iaf de gamla- blå baksida med ljusblått runt röd/vit pokemonboll) i hörnet, finns antingen en svart prick, en kantig sak eller en stjärna. pricken betyder att kortet är vanligt och de finns det många av, kantiga saken betyder att det inte finns lika många av dem, stjärnan betyder att de är lite mer sällsynta

(tror jag)

om det är utvecklingen till en pokemon måste han ha den för att kunna spela, bilden på den förra finns uppe i vänstra hörnet. vissa pokemon är bättre än andra, dels över deras skills och resistance och dels för hur många elementkort man beöver för att använda atackerna. är det en vit boll med stjärna i, betyder det att du kan ta vilket du vill. är det en röd boll med eldflamma måste du ha eldkort för att kunna använda pokemonen.

sen har de olika levels men det har jag ingen aning om hur man gör me

för att sätta ihop en bra lek måste ni tänka igenom ganska noga eftersom dte ska passa med energi korten, basic pokmons, utvecklingen och sk hjälpkort eller vad det är, de är kort med lite text på där det står vad man kan göra. tex. ta bort energikort från motspelarn eller heala sin pokemon lite och tar bort skada och lite sådant..

hoppas det hjälper lite

• kamratis

Tack alla ni som svarat! Jag kan bara konstatera att detta är en helt ny värld att försöka sätta sig in i! En inte helt enkel värld! Önskar att man hade ett barns inlärningsförmåga!

Tack igen för era förklaringar och tips!

• MammaLottisGottis

Jösses håller man på med Poke´mon fortfarande. Min son är snart 11 och han började med "hockymon" när han var tre.

Kan ganska mycket om pokemon jag oxå....namn och sånt hehe
    Charisar, Jigglepuff, Bullbasar och Picasu..........

Finns det pokemonbollar fortfarande?

• Pokemonklubben

Pokémon ger ut nya kort 4 gånger om året och de trycker upp olika antal kort av varje sort. För att veta hur vanligt kortet är tittar man på symbolen som finns längst ner till höger på kortet. Det står först några siffror tex 17/154. Det betyder att det är kort nr 17 av 154 kort i just den utgåvan. Efter siffrorna kommer det som är intressant och det är en symbol.

Punkt betydet att kortet är Common och dessa finns det mest antal av. I ett Boosterpack på 10 kort brukar 4-5 st vara Common.

Diamant (ser ut som ruter i en vanlig kortlek) betyder att kortet är Uncommon och dessa finns det färre antal av. I ett Boosterpack brukar 3 st vara Uncommon.

Stjärna betyder att kortet är Rare och det ska vara minst ett Rare i ett Boosterpack. Rare finns det dock olika sortet av som tex folierade kort som kallas Holofoil Rare eller Ultra Rare som tex Pokém EX-korten.
    Här är en länk till en guide på engelska:
    warsawpokemon.com/PDF/Determine_Rarity.pdf

Sedan finns det ett pengavärde i korten beroende hur eftertraktade de är av spelare eller samlare. Vanligaste sättet att få veta detta värde är att kolla med Troll & Toad i USA. På deras hemsida kan man söka på kortets namn och få reda på vad det skulle kosta att köpa det hos dem. Här är länken till deras sidan:
    www.trollandtoad.com/

Om man sedan är intresserad av kortspelet Pokémon så kan man börja på denna sida:
    pokemonklubben.se/

Vill ni veta mer så fråga gärna!
    Stefan på Pokemonklubben.se

• Min P

Jag vet hur man spelar det,är ett ganska kopmpliaerat spel och det finns massa fakade kort. Det står CP i högra hörnet och det sejer lite hur stark en pokemon är.

Spelet är ganska kompliserat o jag tror inte så många 20 tal's barn vet hur men apelar. Dom spelar det bara för Pokemon Go.

Olika pokemon är olika populära också så om det bara handlar om att byta kort är det lätt att lära sej. Man spelar som ett "kort spel" med dom o det är väldigt kompliaerat. Men jag tror inte barnen spelar det så.

Ursäkta för en väldigt rörig text ????

Svar på tråden Pokemon-oinsatt mamma...