Hur är det att få barn när man är 19/20 ekonomiskt osv?
Är bara nyfiken :)
Är bara nyfiken :)
Jag fick min son när jag precis fyllt 20. Jag hade jobbat ungefär 50-75% under ett är men var sjukskriven 4-5 månader av graviditeten så då sa dom på fsk att eftersom jag inte arbetet 12 månader räknades det inte så jag fick lägstanivån. Jag har börjat misstänka att det här kanske inte stämmer och att det bara var en tokig hanläggare. För sjukskrivning borde väl inte påverka?
Aja, Jag får ut typ 4400 på fp efter skatt, sen barnbidrag 1050, bostadbidrag 2400. Min kille pluggar och jobbar och får mellan 4-6000 i månaden. Så tillsammans då 13000 kanske. Hyran är 5000. Så det fungerar jättebra.
Jag hade precis fyllt 20 när min son föddes i 050804. Jag hade jobbat minst heltid från de jag tog studenten tills jag blev sjukskriven i jan-05. Vilket gjorde att jag fick en bra fp. Min sambo hade/ har ett bra jobb så ekonomiskt har vi klarat oss bra.
jag e 20, min man 23 - vi har 2 barn
vår ekonomi såg väldigt dålig ut när vi fick barn så vi har varit tvungna att söka hjälp från soc, men nu klarar vi oss utan dem - får se hur länge då min man pluggar - får han inge sommarjobb kan det bli tajt igen - men vi ska försöka spara... vi klarar oss på 15,000 i månaden gott o väl.
allt är så individuellt ändå! men skiter det sig finns soc, och man ska inte skämmas att gå dit - så länge det är tillfälligt! även ifall en o annan moraltant säger annorlunda
Jag började jobba 1 månad efter studenten 2004 och taxerade det året 80.000:-
2005 taxerade jag 250.000:-
2006 taxerade jag 280.000:-
I år betydligt mkt mindre, har i princip bara jobbat halvtid under hela gravidieten och gick på HP redan i v.28.
Min sambo har tjänat ca 10:-/timmen mindre än mig men kommer nu om ca 4 månader få en löneökning på 25:-/timmen (han går som lärling och om ca 4 mån gjort tillräckligt många lärlingstimmar för att få ut 88% av lönen)
Jag är inte heller fullbetald, ligger på lönesteg 2 och lönesteg 1 tjänar 12:- mer i timmen. Men jag klarar mig så bra med min lön ändå och den avtalsenliga löneökningen varje år att jag inte känner för att jobba upp mig på steg 1, det betyder ju även mkt mkt tuffare arbetsuppgifter.
Vi fick barn när vi va 20 år.
Vi hade okey ekonomi. Råd emd det man behöver men inget överflöd.
jag hade jobbat 2 år innan och hade inte så jättehög FP men tillräckligt. Han har eget företag.
Vi har två nyare bilar och bor i villa.
Då fick vi ut ca 20 000 tillsammans, nu 30000kr/mån.
jag tyckte dt var jättekul.,,, massa ork och roliga saker,,, jag var bara 19 år... det bästa som hänt mig OAVSETT ekonomi...
Jag var sjutton när jag fick min första, dessutom ensam. men hade alltid så jag klarade mig och kunde även lägga undan en liten peng varje månad. men dock hade jag mina föräldrar som köpte mycke saker ink kläder åt honom.
Jag fyllde 20år 4 månader innan vår son föddes, pappan var då 22 år.
Vi hade jobb båda två så vi klarade oss bra ekonomiskt, och vi hade båda jobbat så pass länge att vi fick fp baserad på sgi:n.
jag var 18 när vi fick vår första o gubben var 22 han hade fått fast jobb påen industri här i stan o några månader innan elias kom så hade vi fått tag på en större lägenhet , bodde i en 1 innan. jag hade hoppat av gymnasiet sista året pga stress så jag hade inga pengar alls under den tiden. men gubben tjänade helt okej så vi klarade oss , sen när elias kom så hade jag ju föräldra penningen o barnbidraget plus hans lön så vi ha´de så vi klarade oss. sen kom lillasyster 2 år senare då hade jag läst under grav tills 2 månader innan hon kom eftersom kursen var slut då, har nu den lägsta nivån oxå men barnbiraget o flerbarns tillägget blir det så man klarar sig o vi lägger undan varje månad eller ja det drar från kontot till varsitt spar konto till barnen o vi kan iunna oss saker. nu har gubben fått nya skift på jobbet oxå så det ger lite extra pengar. nu hade vi turen att han fick fastjobb oxå o att vi fick större lägenhet men för oss har det gått hur bra som helst iaf.
Jag jobbade heltid som arbetsledare innan jag fick Ellen. Så nu får jag ut 500 kr om dagen. Typ 12,13 tusen efter skatt. Men jag tar inte ut full föräldrapenning. Jag vill vara hemma så länge som det går. Min sambo jobbar heltid och drar in 20 ungefär. Plus pokerlirande på sidan om. Så vi klarar oss mer än bra tycker jag. Kan tilloch med spara undan en och annan tusenlapp i månaden.
Hur det är är ju väldigt olika. Men för mig var det inga problem, jag var 19 när jag fik min dotter. Hennes pappa jobbar 100% jag jobbar ca 70 %. Vi har inga lån eller avbetalningar, men vi har ändå en hyffsat ny bil och bor väldigt barnvänligt och bra.
jag är 19år, fick min dotter för 9dagar sedan.
hittills har det funkat bara fint, tog studenten i somrars, och har jobbat hela sommaren och fått pengar till massa barnsaker, vagn mm. som behövs. sambon har heltidsjobb och får därför högre föräldrapenning än mig, men det funkar jättebra.
vi ska försöka dela dagarna rakt av och vara hemma lika mycket, och om amningen fortsätter att fungara så bra som den gjort hittlls så ammar jag henne fullt i sex månader, sen kan jag börja jobba.
för oss funkar det prima!
Har varit vikarie i 1 ½ år när jag ska ansöka om Hp. Men hur mycket får man ut?? vad beror det på?
gravid87a: Hur mycket du får ut i HP beror på vad din SGI ligger på (Sjukdomsgrundande inkomst) när du fått din HP ansökan beviljad av försäkringskassan får du hem ett papper där du fyller i din årsinkomst och din årsarbetstid sen räknar försäkringskassan ut din SGI. HP ersättningen är lika ersättning som föräldrapenningen och betalas ut 7 dagar i veckan.