• ewamarie

*Jag skall på tjejmiddag på fredag, skall

Jag skall på tjejmiddag på fredag, skall bli urkul!! Meeeen så är det ju så att jag BIM:ar på lördag... hur hade ni gjort?? Hade ni testat på fredag morgon eller hade ni helt enkelt gått på tjejmiddagen och drukit vin och väntat och sett och tanten dyker upp på lördag???

Alternativet att INTE dricka vin på tjejmiddagen finns liksom inte. Alla där vet att vi försöker och om jag inte dricker så kommer de att tro att jag är gravid. Om jag säger att jag inte vet och att det är därför så kommer de att tycka att jag är urlöjlig (alla där har barn och ingen av dom har haft svårt att skaffa så de har lite svårt att sätta sig in i vår situation)
    Snälla ni ge mig lite råd!!
    Tack

• Svar på tråden *Jag skall på tjejmiddag på fredag, skall
  • Angla

Jag hade för många år sedan testat innan. Men idag så hade jag inte gjortet och druckit vin. Man kan leva som vanligt tills man testar positivt. Så tidigt så delar inte du och barnet på något av det du äter. Så drick du och njut.

• Hattifnatt

Om det är en situation där du inte kan undvika att dricka vin, och det heller inte fungerar att bara smutta på vinet eller skylla på urinvägsinfektion och antibiotikabehandling/bilkörning, så hade jag nog testat innan jag hade gått dit.
    Ett negativt testsvar utesluter visserligen inte att du testar positivt ett par dagar senare, men då vet du att du inte kan på något sätt skada ett litet liv, och slipper oroa dig för det senare.
    Men, om du testar positivt, vill du berätta för dem redan då? Annars får du nog ändå fungera på en bra "ursäkt" för att inte dricka.

Håller hur som helst tummarna för att du får ett fint plus!
    Lycka till - och ha de kul på festen!

• Ivfgirl

Nu kanske jag uppfattas som rabiat men varför måste man hitta på en ursäkt för inte att dricka till en fest om man inte har lust att dricka? Man kan väl bara låta bli och så får vännerna säja vad de vill - det behöver man väl inte förklara?

Men när det är sagt så tror jag att jag hade druckit lite vin och njutit det, men bara för att jag själv ville och tyckte det var mysigt och inte för att det var vad andra ville förvänta av mig eller för att undgå frågor.

Hoppas middagen blir mysig

• UllaBella

Jag har varit med om denna situation flera gånger. (eftersom vi försökt få barn ett tag nu...) Jag har resonerat som så, att om jag har bim dagen efter eller är väldigt nära den dagen, så dricker jag inte!

Jag skulle inte kunna göra det, pga att jag skulle få dåligt samvete, om det skulle vara så att jag var gravid. Dessutom så känns det lite som att, jag är lika mycket gravid dagen innan bim, som självaste bim dagen, om jag testat positivt.

Jag säger inte att det är fel av dig att dricka lite, men det låter på dig som att du egentligen inte vill eftersom du tvekar!?!

Sen är det ju faktiskt helt okej att ha en "vit helg". Man måste ju inte dricka.
    kram

• Jola

Jag hade inte testat. Utan jag hade gått och jag hade druckit vin och försökt att inte tänka på det för en kväll. Det kan ju vara din sista vinkväll för ett tag framöver. Ha så kul.

• lilli2

Hej!
    Jag hade inte druckit. Jag menar, man tom ökar graviditetschanserna om man låter bli alkohol så jag tycker inte att det är något snack. Om tjejerna redan vet att ni håller på så kan du väl bara säga så, i så fall.
    Lycka till

• Peki

Jag förstår helt att det kan vara så att det inte finns att inte dricka vin på en middag. Dvs det är klart att man KAN låta bli att dricka, men alla kommer att förstå varför man inte dricker Om man aldrig säger nej till åtminstone lite att smutta på så måste det finnas en anledning till att man säger nej helt...

Jag hade gått och druckit vin. Jag tänker som Angla att jag lever som vanligt tills jag testar positivt. Jag har kommit fram till att efter att ha försökt i två år så kan jag inte fokusera allt i livet på barnalstring. Jag vill liksom hinna leva också

• lilli2

Hej Peki!
    Visst sjutton är det som du säger. Men jag blir så grymt galen på alkoholgrejen och att man liksom inte kan välja själv utan att det automatiskt antas att man är grevid eller sjuk.

Blä. Själv kör jag bil rätt ofta och eftersom jag är generös med skjuts så brukar folk inte vaa så angelägna om att jag ska dricka, MEN ÄNDÅ! Jag vill välja själv om jag ska dricka eller ej. Ibland undrar jag på fullt allvar hur nyktra alkoholister fixer det, med tanke på hur folk pressar en att dricka.

• clt78

Jag hade också druckit, har låtit bli många gånger pga BIM, men har insett att det är lika bra att leva som vanligt tills man testat positivt eftersom det kan ta MÅNGA år tills dess....

• ewamarie

Tack vad ni är söta som orkar svara!!

Efter mycket tänkande fram och tillbaka (och att jag kommit på att jag själv svarat på en liknande fråga tidigare och "sagt" att det går bra att dricka) så har jag nu bestämt att det blir fest och vin på fredag.
    OM, jag säger OM, jag nu skulle råka vara gravid så delar ju jag och bebisen ändå inte system då. Det är ju först några veckor senare som det sker.

• rara sara

Jag hade testat med morgonurinet på fredag. Alternativet för mej hade varit att inte dricka på lördagen.
    Jag va i samma sits som du för några veckor sen, skulle på tjejmiddag på lördagen men hade BIM på söndagen så jag testade med CB på lördagsmorgonen och det visade +.
    Lycka till och ha så kul med tjejorna!!

• pemi

Jag hade druckit vin till maten! Eller gjort som jag gjorde på vår påskfest. Då köpte jag alkoholfritt vin och hällde i en vanlig vinflaska, och sen drack jag "vin" som alla andra. Var ingen alls som reagerade. Finns både rött och vitt alkoholfritt, smakar inte riktigt som vanligt vin (lite sötare) så man kanske inte ska låta någon annan provsmaka.

Men det ÄR inte farligt att dricka vin tidigt i en graviditet. Vid vår förra ivf sa barnmorskan spontant att jag kunde dricka vin fram till testdag om jag ville.

Kram pemi

• ewamarie

Ja, jag behövde ju inte oro mig mensen dök ju upp igår

Så..... jäklar i min lilla låda vad jag skall dricka vin ikväll!!!

• Sezzan

Kramar om dig ewamarie!

Ha det nu kul med tjejerna, och nästa månad skrämmer vi iväg den där tanten när hon är på ingång!

Svar på tråden *Jag skall på tjejmiddag på fredag, skall