• Karpet

Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?

Min dotter, 11 månader, har nu varit förkyld i 8 dagar och haft hög feber 39,5-40 grader sedan i fredags. Imorse ringde jag läkare som gav mig rådet att inte komma in under dagen, men om feberninte gått ner något under dagen kunde jag ringa honom vid 18-19-tiden så skulle han titta på henne då.

Det är första gången hon har haft så hög feber, och första gången hon har haft feber mer än en dag så jag är lite nojig. Skulle ni bara ta det lungt och vänta ut febern hemma eller skulle ni ge er ut till doktorn? Ni som inte skulle åka till doktorn, hur många daga skulle ni vänta?

• Svar på tråden Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?
  • Emlan1

Jag håller med Muminmamman, allmäntillståndet är avgörande inte tempen. Bjud på mycket isglass och avvakta. Femdagarsfeber är väl en klassiker i den åldern?

• Trollungarnasmamma
    Emlan1 skrev 2007-10-01 14:07:02 följande:
    Jag håller med Muminmamman, allmäntillståndet är avgörande inte tempen. Bjud på mycket isglass och avvakta. Femdagarsfeber är väl en klassiker i den åldern?
    Finns det det med ? Förvånad
    ♥ Nova, vår lilla prinsessa 061107 ♥
  • Trollungarnasmamma
    Emlan1 skrev 2007-10-01 14:18:29 följande:
    Ja...hihi
    mycket man fortfarande inte vet
  • Karpet

OK, då får vi nog åka in ändå i eftermiddag, för hon är helt klart inte sig själv den största delen av dyngnet. Hon sover nu och har precis ätit en stor portion gröt så det går nog ingen nöd på henne just nu i alla fall.

siamusen skrev 2007-10-01 13:55:06 följande:
    Är hon slöare och annorlunda mot vanligt skulle jag aka in. Sa hôg feber brukar vara en bakterieinfektion enligt mina lâkare och da kan det ju vara bra att fa antibiotika.Skadar ju inte att kolla i vilket fall som helst.
  • Trollungarnasmamma
    Karpet skrev 2007-10-01 14:23:16 följande:
    OK, då får vi nog åka in ändå i eftermiddag, för hon är helt klart inte sig själv den största delen av dyngnet. Hon sover nu och har precis ätit en stor portion gröt så det går nog ingen nöd på henne just nu i alla fall.
    Hoppas hon kryar på sej!
  • Karpet

Jag har ingen glass hemma, tyvärr.

Jag visste inte heller att femdagarsfebern fanns. Tredagars har jag ju hört talas om men då ska de väl få prickar också, och det har hon inga.

Med tanke på att hon varit förkyld i över en vecka, fast då pigg ändå, så är det nog någon hemsk bakterie som ligger och pyr i henne.

Emlan1 skrev 2007-10-01 14:07:02 följande:
  • Trollungarnasmamma
    Karpet skrev 2007-10-01 14:25:07 följande:
    Jag har ingen glass hemma, tyvärr. Jag visste inte heller att femdagarsfebern fanns. Tredagars har jag ju hört talas om men då ska de väl få prickar också, och det har hon inga. Med tanke på att hon varit förkyld i över en vecka, fast då pigg ändå, så är det nog någon hemsk bakterie som ligger och pyr i henne.
    När febern börjar gå ner kommer prickarna, Nova såg inte klok ut, dagen efter hade hon ingen feber men desto mer prickar!!
  • Karpet

Jaså, är det så det funkar? Ja, idag är hon ju inne på tredje feberdagen så det kan ju fortfarande visa sig vara tredagarsfebern. Är det något jättevanligt som de allra flesta barnen får?

NovaRos skrev 2007-10-01 14:26:46 följande:
    När febern börjar gå ner kommer prickarna, Nova såg inte klok ut, dagen efter hade hon ingen feber men desto mer prickar!!
  • Trollungarnasmamma
    Karpet skrev 2007-10-01 14:29:20 följande:
    Jaså, är det så det funkar? Ja, idag är hon ju inne på tredje feberdagen så det kan ju fortfarande visa sig vara tredagarsfebern. Är det något jättevanligt som de allra flesta barnen får?
    Vet inte, men det är juh vanligt iaf men inte alla som får det! Nova fick feber tisd men var då inte så hög, på fredagen hade den sjunkit som på tisd & då kom det lite prickar, så den högsta febern tror jag hon hade dagen innan alltså på torsdagen, men det är säkert olika!
  • siamusen

Hon kan ju bli trött av febern ocksa iofs och barn kan ha hög feber utan att det âr nagot, men jag skulle kolla upp det ända.

• goldcoast

Man ska alltid kolla upp efter ett par dagar varför barnet har feber.

men en sak glöms oftast bort..
    Att feber är BRA att ha.

Ge feber nedsättande bara om barnet är mycket taget av att ha feber eller verkar ha ont.

Ge alvedon/panodil till natten.

Klä inte på barnet. Blöja och t-chit eller kortärmad body.

Låt barnet sova i bara blöja sen bara påslakanet på sig. Inget täcke i.

Vädra lägenheten/huset medans barnet sover så det blir svalt.

Vädra sovrummet en stund innan det är dags att sova.

Men som sagt det är viktigt att söka läkare efter några dagar.

Krya på sig!!!

• Karpet

Febern hade gått ner från 39,9 till 39,2 efter att hon hade sovit nu på eftermiddagen. Så jag ringde läkaren igen som sa att han inte tyckte att det var nödvändigt att vi kom in ikväll eftersom det verkar som att det går åt rätt håll. Vi fick en tid till imorgon förmiddag som förslag istället så jag tog den istället så åker vi in då om hon inte blir ännu bättre under natten.

• Karpet

Nu har vi äntligen varit till doktorn och fått veta vad det är för fel. Hon hade en massa småsaker. En liten öroninflammation, en liten ögoninflammation, en virusinfektion som verkar ha blivit följd direkt av en annan, därför hon har haft hög feber så länge och sedan har hon ju också hosta och är snorig.

Tack alla för era tips i alla fall.

• Steffanos

Tråkigt att höra, hoppas allt gick bra till slut. Jag använder www.sjuk.net för att få tips på vad man själv kan göra vid olika åkommor.

Svar på tråden Hur länge skulle ni låta era barn gå med hög feber?