• anna med bullen

Tre-språkiga barn?

Är det någon som har eller känner någon med tre-språkiga barn? Vi kommer eventuellt bo i Kanada (den engelskspråkiga delen), pappan har franska som modersmål och vill prata franska med kommande bebben. Jag är svensk och vill att han ska kunna svenska också, då vi kanske kommer att bo här. Funkar detta?

• Svar på tråden Tre-språkiga barn?
  • siamusen

vi pratar svenska, engelska, franska med barnen. Barnen förstar alla tre spraken och säger ord pa de tre spraken..sa visst funkar det.

• Viktoria i Spanien

Vi har också tre språk, jag pratar svenska med Junia, Rogge (pappa) pratar katalanska med henne och mig och på dagis är det katalanska och sedan pratar jag och delar av människorna spanska (nej, katalanska och spanska är inte speciellt likt, som danska och svenska ungefär).

Som det är nu reder sig Junia bra på katalanska och svenska, spanskan lär komma senare (fast hon förstår ok).

Tror att det viktiga är att man är konsekvent.

• campanilla

Jag har oxa 3-sprakiga barn. Jag ar svensk och pratar sjalvklart svenska med dem ( de 2 aldsta ar aven fodda i Sverige). Deras pappa ar portugis och pratar portugisiska med dem och vi bor i Spanien ( dar den yngsta ar fodd). Sa barnen gar i spanska skola och pratar spanska med alla sina kompisar. Sa dessa 3 sprak beharskar de i stort sett utan problem, det kommer ju nya ord hela tiden som de lar sig, men det gor det ju aven for svenska barn i denna aldern... Sa laser de engelska i skolan, sa de ar inne pa sitt fjarde sprak. Tyvarr ar engelskan inte sa superbra har dar vi bor men nar jag kanner att det borjar bli dags att de lar sig ordentligt, sa far ju jag hjalpa dem...

• anna med bullen

Skönt att höra att det verkar funka! Kul. Det är ju aldrig fel med många språk.

• joasia

så bra att det verkar fungera med tre språk. Vi väntar precis vårt första barn och har funderat mycket på hur vi ska göra med våra tre språk (engelska, polska och svenska). Hur har det fungerat rent praktiskt med språken? när började era barn prata jämfört med barn med bara ett språk?

• campanilla

Med mina barn har det varit valdigt olika... Den aldsta borjade prata lite senare an andra barn i sin alder, men da var han motoriskt tidig istallet (borjade ga nar han var 9 manader). Den mellersta borjade prata normalt och han var oxa ganska tidigt motoriskt sett. Den yngsta som fatt 3 sprak pa en gang, har pratat i massor men ingen forstar, men nu borjar hon fa klam pa de olika spraken. Svenskan har hela tiden dominerat for henne, men nu kommer aven de andra spraken. Sa tappade hon de andra helt under sommaren da vi var i Sverige i 2 manader, och da fullkomñigt exploderade hennes svenska.

• lachica

Vi har också tre språk - svenska, spanska och engelska. Min son som är tre är senare i språkutvecklingen än sina jämnåriga, men han förstår de tre språken perfekt och är bra på att prata rätt språk till rätt person. Sen räcker inte alltid orden till, och då tar han till det språk han kan bäst i respektive situation. Dottern är bara 17 månader och hon började prata tidigare än brorsan, hon pratar nog ungefär lika mycket eller lite mer än hennes jämnåriga. Vi har alltid varit superkonsekventa - jag svenska, pappan spanska och engelska mellan mig och pappan samt på dagis. Spelar ingen roll om det är andra runt omkring, jag pratar alltid svenska med mina barn.

Nu kommer vi antagligen att flytta nästa år och kommer att få ytterligare ett språk - detta gör mig lite orolig. Skulle gärna eliminera t.ex. engelskan ett tag men det är ju kommunikationsspråket mellan mig och pappan.....

• Madicken

Vad kul att det finns så många språk i er familj.
    Mina barns syssling pratar japanska, svenska, engelska och spanska flytande. Hon är 6 år.

Pappan pratar svenska, mamman spanska, föräldrarna pratar engelska med varandra och de har bott i Japan.

• schnatte

Vår dotter (18 månader) blir trespråkig också. Jag pratar tyska med henne, min man kinesiska och sinsemellan pratar vi svenska och så har hon börjat på dagis alldeles nyligen och börjat med svenskan på riktigt.
    Hon har börjat prata när hon var 12 månader och tyskan var starkast från början. Det är så intressant att följa hennes språkutveckling!! Småbarn är fantastiska, vad de kan!

• Jojjann

Våra barn får också tre språk just nu. Vi pratar båda svenska, vår nanny pratar spanska och på dagis och runt omkring är det engelska. Båda barnen pratar mest svenska än så länge eftersom jag varit hemma ganska mycket. Min son ligger lite före i språkutvecklingen jämfört med jämngamla och hans tvillingsyster ligger på medel. Precis som lachica pratar jag aldrig annat än svenska med barnen oavsett vem som är i närheten.

Vi skall eventuellt också flytta nästa år och då kan det bli ett språk till vilket jag är lite kluven inför. Blir nog så att vi släpper spanskan eftersom det ändå inte är något vi pratar i familjen, men det känns lite synd för de förstår ju spanska utan problem just nu.

• Gladabarnensmamma

Hopplahej! Kul med fler trespråkiga! Jag tror att vår grabb blir 3-språkig: Vi bor i den fransktalande delen av Kanada och min gubbe + hans 2 barn talar franska, jag talar svenska & tillsammans pratar jag & gubben till 80% engelska. Jag pratar bara svenska med lillfisen & hans första ord är absolut på svenska, men dagmamman talar franska och kommer snart "ikapp", så just nu ligger engelskan lite i bakgrunden. Grabben är snart ett år och brukar titta konstigt på oss när vi pratar engelska men jag tänkte att jag & gubben kan "läsa böcker" på engelska + resp. modersmål för att flika in lite engelska i konversationer direkt med honom (annars är det bara jag & gubben som pratar engelska). Ojdå, det här låter kanske liet rörigt... grabben blir förresten (förhoppningsvis) storebror i mars!

• laven

Funkar jättebra. Vi har 3 språk "från början" i vår familj, vilket utökas till 4 när barnen börjar skolan (franska som 4e språk). Det går jättebra.
    Vi bor också i Canada.... Det är inga problem alls. Dottern går nu i 2an och är jätteduktig på franska (och helt flytande på sina andra 3 språk).

• Pistou

Jodå, det funkar jättebra! Vår son pratar svenska med mig, engelska med sin pappa och spanska med sin farmor och gör tydlig skillnad på vem han ska använda vilket språk med. Han fyller 2 i november.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • schnatte

Jag kan förstå dem som skriver här att de är oroliga inför en flytt till ett 4:e språk. Min man skulle ju gärna vilja flytta och tycker det vore jättespännande med ett språk till. Jag tror också att det går egentligen, men är hellre lite försiktig. Det är ju inte ofta man träffar trespråkiga barn och så känner man sig lite annorlunda i många sammanhang och om man då tänker sig ytterligare ett språk... hm... jag är ju redan glad om vår dotter fixar de tre språken hon lär sig just nu. Men som jag skrev tidigare är ju barn fantastiska och har en så stor förmåga att lära sig många språk (inom samma språk säger ju folk olika till många saker ändå, så barnen tycker nog inte att det är konstigt att mamma säger ett ord och pappa ett annat osv.) och därför är det nog ingen fara med ett språk till. Men visst kan man "förlora" ett språk vid en flytt om man inte har det i familjen. Jaja.

• erimother

vi har 4 språk hos oss och det fungerar väldigt bra.
    Jag pratar eritreanska/svenska med dottern, pappa pratar arabiska/svenska, på dagis får hon svenska OCH engelska.

Julia förstår alla språken och kan svara i alla språken men föredrar svenska, vilket är helt ok för oss. Hon kan utveckla språken vid intresse när hon blir stor. Så gjorde jag och mina syskon, och det är helt naturligt.

• Cattapult

Oh vad skönt att höra! Disskuterade med mannen igar, eftersom vart barn ev ocksa blir 3 sprakigt.
    Bara att fortsätta pa den linjen alltsa.

Svar på tråden Tre-språkiga barn?