• Lucyinthesky

Privat eller allmän mödravård?

Går ni hos den allmänna mödravården eller privat?

Jag ringde till en privat kvinnoläkare (visserligen var hon inte så hjälpsam när vi sökte hjälp för utredning, men hon ska faktiskt vara bra) så verkade de besvärade över att ta hand om gravida. De sa att läkarbesöken kunde de ta men de kostade pengar.
    Men då är det väl lika bra att gå till den allmänna så man går till samma ställe??

• Svar på tråden Privat eller allmän mödravård?
  • förortsmamma

Bor ni i sthlm? I så fall kan jag rekommendera några.

• Miss Lau

Varför vill du gå hos en kvinnoläkare och inte hos en "vanlig" bm?

• snöstjärna71

En normal graviditet sköts ju av en barnmorska, inte av en läkare. Det är barnmorskor, inte läkare som är experter på det normala i graviditeten. Om barnmorskan upptäcker något avvikande remitterar hon/han till läkare för uppföljning av just det. Men även personer med komplicerade graviditeter har "sin" barnmorska.

Utomlands vet jag att läkarna är mycket mer inblandade i kontroller av gravida än de är här i Sverige. Jag är själv läkare och tycker det svenska systemet är jättebra. Vi har jätteduktiga barnmorskor. Mäta mage, lyssna på hjärtljud, informera och svara på frågor som kommer upp, det är inte läkarjobb tycker jag.

• Lucyinthesky

Ja jag har ingen aning eftersom det är min första graviditet, har bara hört att många går hos privata.

Men då ringer jag till den allmänna.

Tack för svaren!

Svar på tråden Privat eller allmän mödravård?