Första gången jag tillbringade en längre tid utomlands
( Frankrike, ca 17 mån.) var anledningen att jag åkte, att jag ville lära absolut det språket.
Denna vistelse gjorde, att när jag kom tillbaka till Sverige, var jag mycket rastlös och tyckte att den svenska livsstilen m.m var tråkig, och jag hade attityden att: Sverige kan man ju alltid komma tillbaka till, så bättre att utnyttja tiden nu för utlands erfarenheter, för senare kan det bli svårare, dvs när man blir äldre och ev. skaffar familj. Det var mina tankar.
Jag sökte och fick jobb i Schweiz, jobbade en längre tid i Hotellbranchen, lärde mej även tyska.
Det var då endast möjligt att arbeta i Schweiz under en period av 9 månader, vilket betydde, under en tid av 10 år, att jag hade varje år 3 månader semester.
Det blev mycket resande, vilket passade mej mycket bra!
Nu har jag varit här i Schweiz sedan 18 år. Jag är gift och vi har tvillingpojkar.
Ja det är mycket som är annorlunda här i Schweiz.
Det är inte samma umgängessätt, och eftersom det är ett så litet land med nästan lika många invånare som Sverige så blir det mer ?rörelse? liksom, det är inte lika ?kalt? och ?tomt? som i Sverige.
Alkoholpolitiken är ju inte desamma så det gör ju att det blir HELT andra umgängessätt.
ARTIGHETEN är viktig här. Det var det inte i Sverige av vad jag kan minnas?.??
Uppfostran av barnen?.Ja det blir ju både på Schweiziskt sätt OCH svenskt. Det är svårt att svara på om jag hade uppfostrat barnen annorlunda om vi bodde i Sverige! Menar du att om vi flyttat till Sverige när banrne fötts och levt i Sverige? Eftersom jag själv har förändrats väldigt mycket ? blivit osvensk i många sammanhang ? så är det möjligt att jag uppfostrat barnen på lite annorlunda sätt än vad jag hade gjort om jag aldrig bott längre tid utomlands!!!
Ja, nu fick jag väl med allt tror jag...