• Heahog

Varför fick du en prematura?

Enligt läkarna jag hade på Huddinge universitets sjukhus, är inte rökning under graviditet orsak till prematur förlossning. På deras hemsida länkas det till en artikel på vårdguiden, där inget om rökning nämns heller.     Jag fick höra att min son föddes prematurt pga svaghet i livmoderstappen & stress.
        I andra artiklar osv omnämns rökning som en av de främsta anledningarna, men jag har bara träffat en annan rökare som fött prematura..           Så hur kom det sig att ni fick prematura barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 18:44:26:
    Skulle vara jätteintressant att få veta om ni rökt/snusat innan graviditet, under men slutat när ni fått plusset, fortsatt röka/snusa hela grav, slutade röka i samband med grav men började snusa eller ingetdera.

Alla säger ju att rökningen är den största orsaken, men snuset är farligare på ett sätt iom att det är starkare nikotin & de flesta verkar ha haft andra orsaker än nikotinintag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför fick du en prematura?
  • Zoohaj

Har diabetes, fick havandeskapsförgiftning, njurarna pajjade, blodtrycket skenade... Gick fort så akut snitt i v.29+1.

Snusade innan men slutade samma dag jag plussade. Har inte börjat igen och har inga planer på att göra det heller.

• Lillejag

Sonen föddes i v35+6 med akut kejsarsnitt pga minskade fosterrörelser. Anledningen till de minskade rörelserna vet vi inte.

• cloudberry79

Jag har missbildning i livmoderhalsen, har förlorat ett barn och fick en son den 18 oktober, född i 28+3 efter två veckor sängliggande med betablockerare och bricanylinjektioner.

Äntligen här! Vidar 20071018
  • tinaw

4 havandeskapsförgiftningar, 3 prematurer, varken röker eller snusar och har aldrig gjort.

• Sara o Freja

Gjorde fostervattenprov...sent. sen gick mitt vatten.. v. 31. Rökte inte men kanske stressa med jobbet lite..

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Freja ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Dionadel

Fick proppar i moderkakan och han slutade växa i magen. Blev förlöst i v29+2.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • jelikas

fick hf så efter 5 dagar på sjukhus fick jag göra ett katastrofsnitt.
    mina blodprover såg inte alls bra ut plus att jag hade skenande blodtryck.
    sonen föddes i v 36+2
    rökte aldrig men stressade en hel del i slutet

• ElinOlsson

Hjärtformad livmoder.
    1:an i v 31+3
    2:an i v 37+4
    Kommer det fler bebisar tros den ligga kvar fullt ut, då livmodern nu varit uttänjd 2 ggr.

• Storck

Min Jamie föddes 5v för tidigt. Jag fick värkar å eftersom han låg i säte så blev det akut kjejsarsnitt.

• Kazeer

Vattnet gick av okänd anledning i vecka 32+3. Första målsättning att inte föda inom 2 dagar, sedan innan v 34 därefter v 36. Sängläge i 14 dagar på sjukhus, sedan "leva som vanligt" (nästan) i 10 dagar hemma. Därefter igångsatt förlossning i vecka 36+1. Ultraljud visade att barnet inte växte lite för lite för att läkarna skulle vara nöjda. Nu är Gustav 8 månader och han har inte haft några bekymmer alls sedan han föddes.
    /K

• Guwios

Hade GBS (urinvägsinfektion ) och fick en liten kille i v 34+6

• ellenwesterlund

Jag snittades i v 36+0, pga havandeskapsförgiftning och för att jag väntade tvillingar. Han som skulle ut först låg i säte.

Men att de tog ut dom i v 36+0 var nog mest pga av hvandeskapsförgiftningen.

• SweetPearl

Jag har diabetes, men det var inte därför dottern föddes i vecka 36+0.
    Utan jag fick havandeskapsförgiftning och som diabetiker har man ju lättare att få havandeskapsförgiftning.

• Picazzo94

Jag var oerhört pressad och stressad på jobbet, hade haft en UVI som troligen varit obehandlad under en lång tid, det är ju lite svårt att upptäcka dem bara genom symtom, sonen hade förhöjda infektionsvärden när han föddes, min livmodertapp är troligen försvagad då min mormor och min mamma har fött prematurt alla graviditeter utom en pga det. Men man kan inte säga säkert vad det var som gjorde att han kom redan i v 29+1, troligen lite av varje.
    Kunde ibland röka en cig då och då men det var max 10 stycken under hela graviditeten och har nog ingen betydelse ( tror jag iaf)

• Mimmis74

Elsa kom i vecka 35+0 pga hf och Elsas tillväxt i magen, hon växte inte som hon skulle, det blev lite akut snitt.

(¯`°?.¸ ღ Mitt hjärtegryn Elsa ღ ¸.?°´¯)
  • ninaboel

Jag tror att vändningsförsöket på onsdagen satte igång lite stress hos både mig och bebben så att hon tittade ut på söndagen  

Men jag vet inte om det var det, jag och mina syskon har också varit tidiga. Fast nog tänker jag att ett vändningsförsök är påfrestande för den lill* där inne. Plus att jag blev lite stressad när det inte lyckades och fick springa på bckenröntgen och extra ultraljud och ha massa tankar i huvudet...

Svar på tråden Varför fick du en prematura?