• Anonym (Vill Somna)

Stilnoct, någon med erfarenhet?

Lägger detta säker helt fel så det inte handlar om missbruk, men jag vill vara anonym.

Jag har nästan jämt haft svårt att somna, men sen jag fick barn så har det bara blivit värre. Kan bara inte sluta ligga o lyssna på mitt barn så att han verkligen sover. Har prövat me det mesta de rekomenderar för att man ska somna lättare (utan tabletter)

Nu har jag fått Stilnoct 5 ml, ska ta första tabletten ikväll.
    Är det nån som har några erfarenheter, funkar dom att somna på?
    Är så trött att bara få sova ca 3-4 tiummar och ligga o vrida och vända på mig som en tok.

Har läst att många verkar tycka att stilnoct är knark, är det verkligen så illa?

Har blivit rekomenderad att ta 1-2 tabletter i ca 4 veckors tid, men uppehåll på helgerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 17:37:31:
    Får väl förtydliga att min son är 8 månader gammal och inget spädbarn som ska matas flera ggr per natt. Han sover till runt 4-5 om nätterna och äter då o sen somnar.

• Svar på tråden Stilnoct, någon med erfarenhet?
  • Anonym (Vill Somna)

Pappan jabbar kväll så han kommer hem vid halv ett och har fått strikta regler om att inte väcka mig när han kommer o lägger sig samt att ha extra koll på lillen inatt. Nej nu ska jag plocka undan lite o sen gå o lägga mig o ta en tablett. Får väl se imorrn hur det har gått. Hoppas på att för engångs skull slippa ligga o vrida och vända på mig nu.....Go natt på er

• Verkligen

God natt. Tror oxå du kommer sova gott.. Och jag blev extremsugen på stilnoct..Helt sjukt..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Ahdela

Stilnoct är super, MEN låt din man ta hand om erat barn på natten när du äter dem.
    Om man inte är van vid sömntabletter kan man bli totalt "borta" i huvudet av dem och det är inte att rekomendera att "vimsa runt" sömndrucken på dem och ta hand om ett barn.

• Anonym (Vill Somna)

Fan vilken skit.......inte hjälpte dom!
    Låg likförbaskat i över två timmar o vred o vände på mig i natt, o vaknade flera ggr om natten. Ja 5 ml var inget för mig, har ju fått tillåtelse att ta två så att det blir 10 ml så det får bli imorrn kväll. Ikväll blir det inga för jag ska upp vid 4 inatt och åka iväg.

• Yxskaft

Stilnoct gör att jag sover som en kattunge. Jag saknar dom faktiskt. För jag somnar (efter ett tag. jag hallucinerar dock en 20minuter först) och sover som jag vet inte vad. Och vaknar utvilad och pigg dagen efter. Jag saknar det.

• Anonym

Stilnoct är en "benzodiazepinliknande" medicin som kan vara vanebildnande. Jag tycker du ska äta dem med förstånd och under en kortare tid. Det är ju viktigt att du får sova också för annars blir du dålig av att inte sova tillräckligt. Så ta du tabletterna men var vaksam om du börjar måsta öka dosen.

Detta är en ganska populär medicin i missbrukarkretsar vad jag vet.

Hoppas du kan sova inatt.

• Yxskaft

Stilnoct är ganska snabbt vanebildande. Men om man själv har förstånd och kan uppmärksamma när man börjar bli berodende så brukar det räcka med några dagar för att man ska vara tillbaka på 0 igen. Iaf för mig.

Nu har jag så pass svåra sömnbesvär att jag äter mina piller oavsett vad det är tills dom i princip är slut och tar smällen efteråt. Om jag inte får ut 30-askar för då brukar jag ha uppehåll var tredje dag.

• Verkligen
    Yxskaft skrev 2007-10-04 23:09:54 följande:
    Stilnoct är ganska snabbt vanebildande. Men om man själv har förstånd och kan uppmärksamma när man börjar bli berodende så brukar det räcka med några dagar för att man ska vara tillbaka på 0 igen. Iaf för mig.Nu har jag så pass svåra sömnbesvär att jag äter mina piller oavsett vad det är tills dom i princip är slut och tar smällen efteråt. Om jag inte får ut 30-askar för då brukar jag ha uppehåll var tredje dag.
    hoho.. Jag är inne på min sjunde vecka utan dom.. Det är JOBBIGT.. Jag kan fortfarande inte somna på kvällarna och sover som en kratta.. Så i mitt fall har det inte vart lätt att vänja av sig..
    Sen när det ligger 300 st på apoteket å väntar gör det ine lättare..
  • Yxskaft

Jag tar bara ut tio-askar åt gången. Känner att det blir bäst så helt enkelt.

Men klart att det är jobbigt. Men det är ju jobbigare när man HAR än när man helt enkelt inte har något val.

• Verkligen
    Yxskaft skrev 2007-10-05 13:23:06 följande:
    Jag tar bara ut tio-askar åt gången. Känner att det blir bäst så helt enkelt.Men klart att det är jobbigt. Men det är ju jobbigare när man HAR än när man helt enkelt inte har något val.
    Jag får en burk med 300 st varje gång.. Sen det här med intervall verkar dom ha missat.. Men ett tiopack äter jag på en kväll. Jag vaknar mitt i nätterna och äter dom.Men jag ska nog hämta ut dom och göra mig av med dem. Så slipper jag tänka mer på dom..:D
  • Yxskaft

Haha, du kan skicka hit dom om du inte vill ha dom

Jag har som mest bara legat på 15mg och jisses vad livat det har blivit då. Då jag var beroende på zopiklon tidigare så vill jag verkligen inte vara beroende av någonting igen så jag försöker vara noga med uppehåll.

• Verkligen
    Yxskaft skrev 2007-10-05 13:42:10 följande:
    Haha, du kan skicka hit dom om du inte vill ha dom Jag har som mest bara legat på 15mg och jisses vad livat det har blivit då. Då jag var beroende på zopiklon tidigare så vill jag verkligen inte vara beroende av någonting igen så jag försöker vara noga med uppehåll.
    Haha... Nej usch.. Egentligen behöver jag äta dom eftersom att jag sover ca 3 timar per natt som det är nu. Så jag har fått helt sjuka problem med att stava och läsa och koncentrera mig, antagligen för att huvudet är trött.. Men det ska nog bli bra. Jag vill inte fortsätta missbruka dom, hela mina dagar var dimmiga.. Först gör man helt sjuka saker mitt i ruset, sen får jag minneslckor dagen efter..Inte bra..
  • Yxskaft

Man kan se mycket roliga saker iaf
    Jag har som biverkning att jag ALLTID hallucinerar i 20minuter innan jag somnar. Jag vet inte varför men det tar alltid ett tag för mig att somna ändå.

• Anonym

En kanonmedicin att sova på, tyvärr väldigt beroendeframkallande, bra ej blanda med alkohol då flippar man och kan lätt betee sig som en idiot. skulle undvika överhuvudtaget börja med dom jag..

• Knastroll82

Jag hade stora sömnsvårigheter under en svår depression jag gick igenom för c.a 2 år sedan och fick då stilnoct. Kombinerade dessa med Effexor antidepresiva och propavan sömntabletter.

Trots att jag hade en mycket hög dos (30 mg stilnoct + 50 mg propavan) sov jag max tre timmar per natt och hade övrig tid hallucinationer och minnesluckor. Har ring till folk, diskat och dammsugit mitt i natten utan att jag vetat om det, har trott jag sovit... (grannarna och vännerna var ju mindre nöjda med det)
    Hallucinationerna var dock lustigast... Hade en natt stora, tjocka, mörkbruna larver i sängen och fåglar som flög runt i taket...
    Min sambo trodde jag var helt klar när jag var vaken men borta. Pratade med honom helt som vanligt men sade konstiga saker, hämningarna försvann så jag hällde ett glas juice i ansiktet på honom utan anledning...

Eftersom alla reagerar olika på medicin och du har så läg dos så prova och se om det hjälper, men bli inte rädd om du börjar se konstiga saker... Ta det lugnt och se till att du har din sambos stöd och regelbunden kontakt med din läkare.

• Anonym (!!!!!)

Jag har Stilnoct, 10 mg :) Dom fyller sin funktion om du sköter det rätt på sätt, alltså ta den en halvtimme innan sänggåe och sen bums i säng. Stilnoct är suverän. MEN, då gäller det att man går och lägger sig också för annars får det motsatt effekt och du blir speedad istället, iallafall jag ;) Jag kan vandra fram och tillbaka ganska länge. Jag blir som en vandrande zombie som gått vilse :p Jag borstar alltså tänderna, kissar och sen tar jag tabletten och lägger mig. Jag och många andra blir märkbart påverkade om det inte sköts på rätt sätt. Men jag är super nöjd och sover bra :)

• Anonym (!!!!!)

Som andra har skrivit så får jag också hallucinationer av Stilnoct :p Jag hör barn som skrattar, jag hör röster som pratar med mig osv :D

• Anonym (anon)

De funkar utmärkt på mig såtillvida att jag somnar som en belåten bebis, inga hallucinationer eller andra biverkningar har jag märkt av trots sporadiskt bruk i 6-7 år. Däremot är det ju en insomnings,- snarare än sömntablett och jag vaknar ibland igen efter några timmar.

Är lite rädd för tillvänjningsfaktorn personligen men propavan etc ger mig en brutal dagtrötthet så..kör vidare på stilnoct men använder den bara i nödfall.

• Smilla75

Jag fick börja med stilnoct av samma anledning som TS när min dotter var lite. Jag ammade även då. Det fungerade bra. Jag har bytt till Imovane senare då min läkare tyckte Stilnoct var alltför beroendeskapande men den är bäst. Sov gott!

Svar på tråden Stilnoct, någon med erfarenhet?