• antitanten

Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?

En tjej som är 16 år och som träffar en 25-årig kille, är det fel eller helt okej?
    Då menar jag träffar inkl. har sex.
    Skulle vara intressant att höra åsikter om det.
    Tjejen är ju sk "byxmyndig" men jag tycker själv att det är fel.

Vad skulle ni som förälder till den 16-åriga tjejen tycka, göra, säga  osv ?

• Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?
  • carolinasfam

Jag är 18 min sambo 35. Vi träffades för ett år sedan, då var vi bara vänner. Min mamma har alltid accepterat honom. Han är det bästa som hänt mig någonsin.
    Men sen så har jag alltid varit mer mogen för min ålder än andra runt omkring, hade en tuff barndom mm. Men min familj har alltid stöttat mig, och att min mamma och sambo går så bra ihop gör att jag inte behöver tänka på åldersskillnaden lika mycket.

Om din dotter(?) är mogen för sin ålder och du känner att killen är bra för henne och inte bara ute efter sex eller ett luftigt förhållande, tycker jag att du ska försöka stötta henne och finnas där, sen måste man ju säga stopp som förälder också om man känner att det känns fel och att han inte är bra för henne.

Be att få träffa honom några gånger hemma os er, lär känna honom, innan du dömer. Det är så lätt att göra det för att det skiljer några år emellan.
    Jag är ingen expert, men man lär sig alltid själv av sina misstag, och det hade verkligen varit ett misstag för mig och min familj och jag och min älskade inte gett ett förhållande en chans.
    Hoppas allt löser sig och ni kan fungera ihop!
    Kram

• solstråle88

hej!
    träffade själv min sambo när jag va 16 och han 25, nu är jag 20 och han 29 år. Det låter ju mycket värre än vad det är och så här i efterhand så tycker man att det är stor skillnad när den ene är så ung, men när jag väl kommer tänka på att jag oxå va lika gammalså är det inget konstigt. klart att folk reagerar i så ung ålder men det löser sej nog och om det håller ett längre tag så kommer folk inte alls reagera längre. Om det är ok? måste ju svara ja eftersom jag va i samma situation.

• eldflugan

som mamma skulle jag nog inte vilja det för min dotter. Men jag har själv varit där o ska inte kasta sten i glashus. Dock va han väldigt omogen vid 25 så vi låg nog lika trots att ja va 16 :S Tog slut efter 18 månader.

• Dramaonline

Nja, jag tycker väl det är "rätt", men utan tvekan sätter det helt nya krav på den äldre, att vänta in den yngre, ta ansvar för att den yngre intes pressas att gå för fort fram, inte ställer för höga krav eller förminskar den yngres möjligheter.

• kaji

Jag tycker att det är okej. Själv var jag 14 år när jag träffade maken och han var 27 så jag vet ju av erfarenhet att det kan fungera hur bra som helst.

Det viktiga tycker jag när det gäller döttrarnas pojkvänner är inte åldern utan att de uppför sig schysst mot mina tjejer. Om de inte gör det är det väl iofs inte så mycket man kan göra åt även om man säkert skulle vilja strypa dem. Förbjuda tror jag inte på men prata går ju försöka om det skulle bli aktuellt.

• TyraPaloma

Jag skulle vara tveksam och lite på min vakt om jag var förälder.

Är båda vuxna tycker jag inte att ålderskillnad är särskilt relevant. Jag är 22 och min sambo 33. Hade jag däremot varit 16 och han 27 hade det varit mindre ok eftersom jag då inte var myndig.

Men det finns nog inget som är svart eller vitt. Alla är vi individer och att som 16åring vara ihop med en 25åring är ju inget olagligt.

• nilsen78

Min man är 19 år äldre än mig (jag 29 han 48) det funkar hur bra som helst, vi har varit tillsammans i snart 13 år, gifta i 9 år och har fem barn tillsammans.Ingen i vår närhet reagerar heller på åldersskillnaden....

• Darius

Jag skulle nog bara ha en undran om jag hade en dotter i denna situation - betyder detta att hon länkas av från studierna och flippar ur?

• 3mily

det beror helt på hur mogen din dotte är.

• Aprilia

Fungerar det, om tjejen mår bra och skolan funkar så borde det ju vara ok......25 är ju inte så gammalt ändå......även fast jag som 25-årig 2-barnsmamma aldrig någonsin skulle titta på en 16-åring om jag vore singel.

Men jag träffade min sambo när jag var 16 och han var 23 (nästan 24). Och det funkade ju bra, vi sågs mest på helgerna i början eftersom jag hade skolan och han hade sitt jobb

• Suri

Näää, det känns inte ok. Men jag vet att det händer. Livet.

Tänk om min 16 årige son kom hem och hade med sig sin 25 årige flickvän! Hua! Inget jag skulle önska direkt.

one people, one nation, one destiny
  • Delixa
    Hej!!

jag känner en tjej på 16år som är tillsammans med en man som är 47år gammal samt är hennes mamma i samma ålder som mannen, (Han har två barn i en ålder 13år samt 9-10 år något)
    Jag tycker det är underligt att en så ung tjej är tillsammans med en som kan vara hennes pappa,
    Och vad jag hörde av hennes mamma så är han i den ålder med,(Pappan)
    Jag skulle aldrig låta om hon hade varit min dotter vara tillsammans med en man på 47år,
    Jag kallar det för gubbsjuka och sen i den ålder är det ju inte myndiga föränn 18års gräns..
    Sen är det ju olagligt med!!
    Så jag är helt i mot detta tyvärr!!
  • SweeneyTodd
    Delixa skrev 2010-07-08 09:11:56 följande:
    Hej!!

jag känner en tjej på 16år som är tillsammans med en man som är 47år gammal samt är hennes mamma i samma ålder som mannen, (Han har två barn i en ålder 13år samt 9-10 år något)
    Jag tycker det är underligt att en så ung tjej är tillsammans med en som kan vara hennes pappa,
    Och vad jag hörde av hennes mamma så är han i den ålder med,(Pappan)
    Jag skulle aldrig låta om hon hade varit min dotter vara tillsammans med en man på 47år,
    Jag kallar det för gubbsjuka och sen i den ålder är det ju inte myndiga föränn 18års gräns..
    Sen är det ju olagligt med!!
    Så jag är helt i mot detta tyvärr!!
    Detta är inte alls olagligt retard. Man blir byxmyndig vet femton, det innebär att en femtonåring kan ha sex med en hundraåring om den personen skulle vilja det. 
  • Anette86

Det är väl okej sålänge killen är medveten om att hon kanske inte är redo för allt som han är rent förhållandemässigt. Flytt m.m. är ju inaktuellt, men om de 'bara har kul' är det väl inte så konstigt.

• Tyramyra

Hej!

Jag är själv 17 år och jag kan säga att det låter lite oroväckande att killen är 25 år men går för en sextonåring. Känns som att om han hade varit "helt klar i bollen" så hade han kunnat hooka en tjej i sin åldersgrupp.

Jag har sett vänners vänner som gör så, och oftast är killen en riktig looser och omogen, dvs allt står inte rätt till, och måste då söka sej till lägre ålder, då yngre tjejer vet ofta inte utbudet som finns, och har inte utvecklats på samma sätt i livet.

Han kanske är jättesnäll, men just sayin!

• Ruggugglan

Det beror väl på personerna. Men jag kan inte förstå vad en 25 åring ser i en 16 åring. De flesta 16 åringarna är inte särskilt mogna.

Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?