Känner lite sorg trots en eg lyckad förlossning..
Vet inte riktigt hur man ska formulera det...
Våra pojkar föddes i v 36+0. Förlossningen gick väl rel snabbt, 6 timmar tog det från att vi kom in. Personalen var ju jättegullig, men jag kände mig lite frustrerad över att jag var tvungen att ligga på rygg i sängen mesta delen av tiden ( fick stå lite på knä emellanåt). Det var för att de annars lätt tappade kollen på tvilling 2, så självklart var ju det viktigast.
Jag tog mig igenom förlossningen utan några större problem, dock tog epiduralen bort kraften i krystvärkarna, så trots syntocinondropp fick tv 1 förlösas m sugklocka. Det gjorde fruktansvärt ont, men huvudsaken var ju att de fick ut honom. Han var frisk och fin, jag fick upp honom på bröstet och hade honom där i kanske 5 min? Kändes mer som 30 sek... Sen tog de honom ( tror sambon fick hålla honom då en stund) eftersom de ville att jag skulle komma igång med att krysta ut tv 2. Det tog 30 min, och jag kände mig ganska sliten då. Ut kom han, men jag hann inte ens se honom innan han var borta. Jag minns att jag fick fråga vad det blev för kön...
Båda barnen försvann sen iväg och kvar låg jag för att bli ihopsydd ( hade gått sönder en hel del, även om BM svarade att "det inte var så farligt" när jag frågade), jag duschade och fick sen åka rullstol bort till neo där jag äntligen fick se mina små barn ligga i en liten värmesäng...
Jag tittade en stund, men de sov så jag ville/tordes inte väcka dem, så jag la mig i vårt rum och sov en stund vilket var ganska välbehövligt.
Sen tyckte både jag och sambon att allt var så jättebra under tiden vi låg på neo ( 12 dgr), personalen var verkligen underbar, stöttande och hjälpsam på alla sätt. Barnen sov på övervakningsrum, eftersom den ena beövde CPAP till en början och sen hade EKG, mm övervakning samt att de sondades.
Jag fick en infektion i bristningen, det sprack upp och jag åt ab. Jag mådde riktigt risigt, kändes som värsta influensan, frossade och orkade inte mkt. Kändes då väldigt tacksamt att det fanns personal som tog hand om barnen när jag inte orkade.
Kuratorn gick omkring och frågade om nån hade nåt de ville prata om, men jag tyckte att allt var jättebra.
Men efter ett halvår ungefär har det kommit mer och mer smygande på mig.... Jag känner mig så himla ledsen över allt i början. Jag vet inte varför egentligen, men jag känner mig så snuvad på allt det där underbara... Att få mysa med barnen i famnen direkt efter att de kommit ut - bara få vara samlad vår nya lilla familj och känna lyckan... Jag gråter när jag ser såna scener på TV, för jag har inte fått uppleva det...
Samtidigt är jag ju enormt tacksam att pojkarna fick så bra vård - rätt beslut togs, de klarade sig bra osv.
Men ändå - jag minns inte mycket av förlossningen, det känns som en fylledimma. Och jag har fortfarande ont av att jag aldrig fick säga hej till Viggo när han fötts. Jag var inte det första ansikte han såg...
Likaså tiden på neo så hade vi bara upp dem när de skulle matas. Kändes inte på riktigt som att de var mina barn på nåt sätt...
De funkar ju fint nu, känner inte att de har några anknytningsstörningar, de är glada, sociala, mammiga pojkar, men jag... vet inte vad det är som stör mig egentligen... Och inte vad jag ska göra för att komma över det...
Blev lååångt det här... Men kanske nån som känt/känner likadant som kan säga nåt klokt?