• sigana

Känner lite sorg trots en eg lyckad förlossning..

Vet inte riktigt hur man ska formulera det...

Våra pojkar föddes i v 36+0. Förlossningen gick väl rel snabbt, 6 timmar tog det från att vi kom in. Personalen var ju jättegullig, men jag kände mig lite frustrerad över att jag var tvungen att ligga på rygg i sängen mesta delen av tiden ( fick stå lite på knä emellanåt). Det var för att de annars lätt tappade kollen på tvilling 2, så självklart var ju det viktigast.

Jag tog mig igenom förlossningen utan några större problem, dock tog epiduralen bort kraften i krystvärkarna, så trots syntocinondropp fick tv 1 förlösas m sugklocka. Det gjorde fruktansvärt ont, men huvudsaken var ju att de fick ut honom. Han var frisk och fin, jag fick upp honom på bröstet och hade honom där i kanske 5 min? Kändes mer som 30 sek... Sen tog de honom ( tror sambon fick hålla honom då en stund) eftersom de ville att jag skulle komma igång med att krysta ut tv 2. Det tog 30 min, och jag kände mig ganska sliten då. Ut kom han, men jag hann inte ens se honom innan han var borta. Jag minns att jag fick fråga vad det blev för kön...

Båda barnen försvann sen iväg och kvar låg jag för att bli ihopsydd ( hade gått sönder en hel del, även om BM svarade att "det inte var så farligt" när jag frågade), jag duschade och fick sen åka rullstol bort till neo där jag äntligen fick se mina små barn ligga i en liten värmesäng...

Jag tittade en stund, men de sov så jag ville/tordes inte väcka dem, så jag la mig i vårt rum och sov en stund vilket var ganska välbehövligt.

Sen tyckte både jag och sambon att allt var så jättebra under tiden vi låg på neo ( 12 dgr), personalen var verkligen underbar, stöttande och hjälpsam på alla sätt. Barnen sov på övervakningsrum, eftersom den ena beövde CPAP till en början och sen hade EKG, mm övervakning samt att de sondades.

Jag fick en infektion i bristningen, det sprack upp och jag åt ab. Jag mådde riktigt risigt, kändes som värsta influensan, frossade och orkade inte mkt. Kändes då väldigt tacksamt att det fanns personal som tog hand om barnen när jag inte orkade.

Kuratorn gick omkring och frågade om nån hade nåt de ville prata om, men jag tyckte att allt var jättebra.

Men efter ett halvår ungefär har det kommit mer och mer smygande på mig.... Jag känner mig så himla ledsen över allt i början. Jag vet inte varför egentligen, men jag känner mig så snuvad på allt det där underbara... Att få mysa med barnen i famnen direkt efter att de kommit ut - bara få vara samlad vår nya lilla familj och känna lyckan... Jag gråter när jag ser såna scener på TV, för jag har inte fått uppleva det...

Samtidigt är jag ju enormt tacksam att pojkarna fick så bra vård - rätt beslut togs, de klarade sig bra osv.
    Men ändå - jag minns inte mycket av förlossningen, det känns som en fylledimma. Och jag har fortfarande ont av att jag aldrig fick säga hej till Viggo när han fötts. Jag var inte det första ansikte han såg...
    Likaså tiden på neo så hade vi bara upp dem när de skulle matas. Kändes inte på riktigt som att de var mina barn på nåt sätt...

De funkar ju fint nu, känner inte att de har några anknytningsstörningar, de är glada, sociala, mammiga pojkar, men jag... vet inte vad det är som stör mig egentligen... Och inte vad jag ska göra för att komma över det...

Blev lååångt det här... Men kanske nån som känt/känner likadant som kan säga nåt klokt?

• Svar på tråden Känner lite sorg trots en eg lyckad förlossning..
  • Mamma till viljestark dotter

Inte är det väl försent nu att få svar på det du undrar! Har lovat mig själv att inte gräva så mycket i varför det blev som det blev. Men om jag nu nånsin blir gravid igen så kommer jag att ställa läkarna till svars!

Precis som du undrar jag om det var nödvändigt att bära ut dottern direkt utan att jag fick se henne. Hade förstått om hon varit livlös och inte andats, men så var det inte! Hennes APGAR var 9-10-10 så så dåligt mådde hon inte. En liten skymt ovanför skynket hade räckt långt! Eller om sambon fått komma in med henne några sekunder efter "stabilisering" så jag fått ge henne en puss. Istället dröjde det 12 timmar innan jag fick "första kontakten".

Här har man kämpat för att över huvud taget bli gravid, varit inlagd på sjukhus i flera veckor, varit så sjuk pga hf, blivit tvungen att bli snittad och sen inte ens fått se sin bebis direkt. Inte undra på att man känner sig snuvad!!!

Mkt svammel från mig också, men det är skönt att skriva av sig ibland!

• Peztis

Sigana, jag kan också känna att jag inte var riktigt med min son så mycket det första dygnet, var där en kort stund, försökte amma - det sket sig - men sedan ner till rummet och ugglade.
    Jag satt som i ett dis men jag mådde helt enkelt för dåligt för att orka och försökte intala mig om att sonen hade det bra, var övervakade konstant.
    På neo tyckte de att det var skoj med en bebis som inte var prematur utan bara behövde övervakning och mediciner.
    Lille skrutten...

• kapet

Du är inte ensam om det. Det är ok att sörja,prata.Man måste gå igenom det ,bearbeta för att må bra senare.
     Min första förlossning var katastrof
    Det tog 4 dygn,hade feber under förlossningen,barnet mådde inte bra (pulsen var väldigt hög nästan hela tiden),jag spydde, ryggbedövning funkade i bara 5 timmar för mig.Grabben togs ut med sugklocka och hamnade på neo i 10 dagar pga infektion.
    Jag hade GBS under graviditeten men de upptäckte inte det och det gick över till barnet.
    Två dagar efter detta kommer barnläkare och säger till os rakt ut:Grabben var väldigt illa och om vi inte upptäckt infektion så snabbt så skulle han dö.
    Vi satt bara där och tittade på läkare.Hur kan man säga så till nyblivna föräldrar?
    Det tog 2-3 min innan jag kunde säga ett ord.

• cruz

Din förlossning låter precis likadan som min: tvillingar, sugklocka och barn som de sprang iväg med innan man ens fick titta på dem. Sedan fick man sys i flera timmar (kändes det som iaf) och så slutligen neo med allt vad det innebär. Jag njöt inte riktigt av mina barn förrän de var en-två månader ca.

Den första tiden kändes som en transportsträcka av hårt arbete tills man fått barnen så stora att de fick vara utan sonder och fick gå och vägas på bvc som normala barn. Jag älskade mina barn från början men de kändes ju inte som riktiga barn den första tiden. Det var ju tex inte så lätt att ta upp dem och gosa med dem med alla sladdarna och larmen.

Precis som du tyckte jag att allting var OK direkt efter förlossningen. Det är först nu som mina frågor dykt upp och jag har lusläst förlossningsjournalen flera ggr men får ändå inte veta tex. varför läkaren ändrade sig i sista sekunden från att han tänkt rulla in mig till op för akutsnitt till att dra ut barn nr 1 med sugklocka, varför jag gick sönder så mycket, osv.

• Millsan

sörjer precis som du att jag inte fick min "drömförlossning"

Jag åkte in till förlossningen för att ta urinvägsinfektions prover (då jag tidigare ringde förlossningen för att jag hade lite ont o de trodde att det var det) o de berättade att jag va öppen 10 cm o skulle föda närsomhelst fick en chock hade ju inget med mej o va bara i v.31 efter 3 timmar kom lill killen o jag hann knapp säga hej innan de tog iväg honom o fick inte träffa honom fören 4 timmar senare... inga kort lr så från förlossningen har vi heller..

• Tygtiiger

Ett hett tips: LJUG ALDRIG när folk frågar "åååå är det så FANTASTISKT, var det inte UNDERBART när du såg honom, var det inte HÄRLIGT att föda barn!"
    Jag säger Nä. Och sedan förklarar jag hur det kändes för mig - som ett jobb som skulle göras och att jag aldrig blev förälskad i min son, men när han var ett par veckor insåg jag att jag älskade honom mer än något annat - klockan 4 på natten när jag dödstrött la ner honom i sin säng, tittade på mitt sovande barn och tänkte "Jaha, jag hoppas att du inte dör i natt för då gör jag det också" och sedan gick jag och la mig. Inget drama, bara ett konstaterande - och då insåg jag att föräldrakärleken är annorlunda än allt annat.

Vi blir så matade med att det SKA vara underbart, man SKA sväva på små moln, man SKA få en kick när barnet är ute - jag gläds med alla som har det så, men för många av oss är det annorlunda, och vi är banne mig inte några konstiga eller avvikande mammor för det. Om man INTE ljuger om att det är fantastiskt så får ju blivande mammor fler tankemodeller för vad som är normalt, och då tror jag att det är färre som sörjer en "förlorad" förlossning utan istället kan känna "så här var det för mig, och det var bra på sitt sätt!".

• Tygtiiger

Jag slutade vara avundsjuk på alla som får den där kicken när jag insåg att det var väldigt många trevliga, normala mammor som känt ungefär som jag - då blev det liksom OK och jag kunde vara ärligt glad när kompisar blev helt toppade av sina förlossningar. Jag skulle fortfarande gärna känna så själv, men jag tycker faktiskt att min variant är helt ok också

• Catja820

Hej!

Har känt och känner ibland likadant som dig... min dotter föddes 4 veckor för tidigt och hade gulsot. Fick sondas och ligga och sola nere på neo medan jag låg en våning upp på BB i två dagar innan vi fick flytta till ett familjerum på neo. Pumpade brösten då mjölken inte rann till och det var allmänt ståhej i 9 dagar då vi fick åka hem.

Känner idag att jag missade en massa då jag inte kunde ha min dotter hos mig dygnet runt den första tiden. Var orolig att hon skulle dö (fast det inte var så) och allt. Känner mig även snuvad på sista 4 veckorna som gravid och drömmer ofta om allt det här.

Var nog rätt stark då vi var på sjukhuset och efteråt, det är mest nu som jag går och ältar det som varit. "Tänk om... " finns hela tiden i bakhuvudet och jag är orolig när vi ska skaffa nästa barn, över hur det kommer gå då. Försöker att se framåt och inte blicka tillbaka... skriver av mig här på FL och försöker tänka positivt. Det är nog mina råd till dig!

Mamma till Engla 3/10-06
  • pritt

Även jag har "missat" min förlossningsupplevelse, då jag födde min dotter i V27 med urakut snitt för jag krampade av havandeskapsförgiftning.
    Jag fick inte ens en gång se min dotter på över 1 dygn, då jag var i fortsatt risk för kramp efter hon kom ut. Sen tog det en vecka innan hon fick komma ut och ligga på mitt bröst i två timmar.
    Det jag mest har saknat är magen, och inte få känna hennes sparkar och sådant.
    Jag tror man ska prata om det, men även att ta sig i kragen och komma vidare. Det viktiga är ju faktiskt att barnet blev fött, är friskt och helt.
    Men visst, man undrar hur en "bra förlossning" är ... kanske man får en chans till :)

• Spaceray

Sigana: Likadant för mig, alla gånger. Fick första dottern i v.28+6, fick inte se henne på flera timmar och fick inte hålla henne förrän efter flera dagar. Andra dottern fick jag se en snabbis men var helt borta själv. Med tvillingarna gick det dock ändå bäst på det viset, dom fick jag se och pappan fick hålla dom länge. men jag själv blev snittad, igen, och kunde bara kika på dom på avstånd.
    Jag sörjer, trots 4 underbara perfekta barn, en normal förlossning. Det är ju en sak som man verkligen vill uppleva här i livet.
    Jag blev först akutsnittad med första, sen igångsatt med andra då jag var jättedålig och snitt med tvillingarna.
    Jag vill så gärna gå hemma och vänta på att förlossningen ska sätta igång jag med, få känna hur det känns när det sätter igång naturligt. Vill jättegärna få ett friskt fullgånget barn och få vara frisk jag med och ta emot barnet direkt... men nu får vi väl se om man får nån chans till här i livet... 
    Kram till dig!!

• kaffe

Jag känner mej också snuvad på förlossningen. Min son föddes i v 31 + 0. Varför han kom för tidigt vet man inte riktigt. Kanske för att jag mådde illa under hela graviditeten..

Egentligen känner jag mej snuvad på både graviditeten, förlossningen och tiden efter lilla I föddes. Det är med blandade känslor jag tänker tillbaka på den tiden. Det som skulle blivit en mysig tid med förberedsle under graviditeten slutade med att jag låg med neddragna gardiner i sovrummet och spydde och mådde sämre och sämre ju längre graviditeten fortsatte.

När så lilla I föddes hade jag inte orkat köpa en endaste pryl. Den lilla energi jag hade kvar gick åt till att försöka få behålla åtminstonde någon liten tugga av maten. Krafter att boa och planera för bebis fanns inte.

När lilla I föddes låg jag inlagd på sjukhus. Vattnet gick för tidigt. Då det var helg och lite personal när jag kom in, var det ingen som direkt brydde sej om mej. Den enda information jag fick var att om förlossningen startade så skulle den stoppas. När värkarna sen kom var det för sent. 3 krystvärkar var det enda jag hann med sen var han ute. Jag hann inte ens fatta att jag födde. Jag trodde att det var förvärkarna som gjorde så djävulskt ont. När sen moderkakan fick opereras ut manuellt, trodde jag att dom höll på att stoppa värkarbetet. Att jag fått en son förstod jag inte. Inte heller att jag låg på operation och uppvak i flera timmar. När jag vaknade hade lille I hunnit flyttas till Neo och jag hamnade på förlossningen med min förvirrade man. Vi satt ensamma på ett rum och åt dom berömda mackorna efter förlossningen. Först flera timmar senare fick jag se min son en snabb skymt från sängen.

Lilla I låg på Neo i fyra veckor. Trots att han från första stund var frisk och välmående kunde jag inte förmå mej att känna lycka. jag var mest bedrövad över alla andra små sjuka barn som fanns på salen, och hade skuldkänslor över att lilla I inte drabbades av en enda komplikation.

När vi sen äntligen fick ta hem lilla I blev det inte heller riktigt som jag tänkt mej. Första halvåret hade vi stränga restriktioner på att vara hemma så mkt som möjligt med lilla I och undvika folksamlingar. Jag blev nästan lite nojjig och var livrädd att han skulle få någån infektion. Inte förrän han var över halvåret vågade (och fick) jag börja fungera som en normal baby-mamma.

Svar på tråden Känner lite sorg trots en eg lyckad förlossning..