Jag vet hur det känns...
Fastän vi inte gjort ivf själva ännu (blir start nästa cykel för mig) så vill jag nog ändå uppmuntra till det. För ofta så finns det nog ett "fel", eller en "orsak" kanske man ska säga, även om läkarna inte lyckats hitta den. Och vid ivf så kommer man ju förbi många av de steg där den felande länken kanske ligger. Men att börja "självmedicinera" med vitaminer och annat som enda åtgärd känns ju som att leta en nål i en höstack...
Vad man kan göra är väl att dels kolla upp om ni "missat" något i utredningen, utredning görs olika omfattande på olika kliniker. Och sedan kan ni ju testa insemination, då kommer man ju förbi äl-sekret-behovet, fast ni kanske har gjort PCT och vet att sekretet är fertilt!?
Annars är det ju IVF som återstår. Och där är ju chanserna mycket goda för de allra flesta. Och ibland är det ju först under själva ivf-behandlingen som läkarna upptäcker vad som "egentligen" är problemet.
Själv funderar jag mycket just nu på om mina ägg kanske är för hårda? eller om sambons spermier saknar det "enzym på huvudet" som krävs för att de ska kunna tränga in i ägget... men dessa frågor är ju omöjliga att besvara innan vi står inför befruktning under en ivf, då lär vi få veta om det var det som var problemet. Eller något annat. Och i ganska många fall antar jag att läkarna inte ens vid ivf lyckas få reda på vad som varit problemet.
Lycka till hur som helst!