• Tressey

Jag talar för unga föräldrar

Hejsan. jag är en tjej på snart 17 som funderar allvarligt på att skaffa ett litet knyte, som jag då vet inte är någon docka utan ett annat liv som behöver 24 timmars uppmärksamhet och att jag då inte kommer att få tid att vara ute och supa eller resa särskilt mycket. Eller som vissa nu säger, jag förstör mitt liv. Jag undrar hur det känns för era barn om de skulle få veta att de har förstört erat liv, till er som säger så. Det finns de som faktiskt skiter fullständigt i att vara ute och festa eller resa o.s.v, och allt de vill är att skaffa ett barn med någon som de verkligen älskar och som älskar en tillbaka. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i mer än två år, jag är 90 och han är 83. det funkar väldigt bra, men p.g.a att folk hela tiden talar om för mig att jag är för ung för att klara av ett barn så börjar jag att tro på det. jag blir osäker på mig själv, vilket jag inte var tidigare. Kanske är det så att jag mestadels är feg p.g.a de "äldre och erfarna" som trycker ner mig och så många andra "unga mammor". Jag känner verkligen jättemånga som fått barn när de varit i min ålder och det har gått hur bra som helst. världen är full av fördomar, verkligen. Men då vet jag även väldigt många "äldre" föräldrar som inte klarar av ett barn. Det går inte att sätta en ålder på det här, utan jag tror att det har med psyket att göra. när man själv känner sig redo.

• Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar
  • Tressey

Ja, vi får väl se hur det blir framöver då.

• fairyfloss

Alexiaa skrev 2007-10-22 12:49:36 följande:

fairyfloss- Du har rätt när du säger att man kan bli en bra förälder när man är ung och man har fortfarande möjligheter.Men tror många, talar inte om dig, som får barn när de är unga har det ganska kämpigt.Många utbildar sig inte, tar ett jobb de blir nöjda med och lever rätt så uselt och sedan kanske ångrar sig när man ser hur andra har det.För saker och ting är mycket svårare när man har barn, man är inte fri på samma sätt!För folk som inte bor ihop med den andra förälderna kan det vara lättare då man är "fri" de dagar man inte har barnet och kan ta igen vissa saker.Men annars kan det nog vara svårt att plugga när man har småbarn osv, visst fixar många det men många yngre gör nog inte det helt enkelt!Inte säkert äldre människor heller gör det, men många tonårsmammor man ser har det rätt jobbigt.
    Jo det är klart. Men det är nog svårt att ha barn helt enkelt .
  • fairyfloss

TS: Skaffa barn när du känner att det är HELT rätt, och du känner att du kommer orka och vilja ta hand om och försörja en individ i 18 år så blir det nog bra!!

• fairyfloss

Det som är viktigt att förstå är ju att barnet inte kommer förbli bebis heller . En bebis är ju alltid mysig, men sen har man en 6årig som vill ha en hundvalp och en häst och en ny klänning och en ny bil .

• Bebis Anna

Jag kan börja med att jag har aldrig träffat på någon i min omgivning som kännt att oooohh jag skulle velat vänta med att skaffa barn så jag skulle kunnat leva mitt liv, haft en bra utbildning m.m. Ändå har flertal i min släkt fått barn runt 22-25 år. vi prata om de för några veckor sen och den som fått barn senast i vår släkt dvs jag tänker på mina farbröder som fick min kusiner. då var den äldsta mammam 27 år när hon fick sitt första barn, resten har fått i tidigare ålder. Den äldsta som fick barn hon vid 27 års ålder hon är förtidspensionär, och en annan har utbildat sig efter 30 till psykolog och arbetar som det (vilket är jätte bra att göra i senare år så man har livserfarenhet)
    och alla har medellönsarbete men alla har fasta arbeten och vad jag vet trivs dom med sitt liv.
    Det sägs att det är dom födda 1970-talet som först skaffar sig en karriär och sedan barn, och oftast efter 30års ålder. Och att nu när det är dags för 1980-talisterna att få barn så går de ner i åldrarna för de nya är att ha barn och karriär. vi får vänta och se om 10 år hur de utvecklat sig.
    Men jag fick min dotter 1månad innan jag fyllde 22. och har börjat jobba nu, till våren ska jag plugga heltid, för jag är så trött på jobbet, vill utveckla mig vidare. Men jag ser studierna som ett jobb, jag kommer vara där 8-15-16 varje dag för jag vet att är jag hemma så får man inte tiden att plugga på samma sätt. så allt kommer jag göra i skolan i den mån det går. Vi försöker skaffa oss ytterligare ett barn, mina studier är enbart 1 termin, och sen när de barnet har blivit stor nog för dagis så ska jag söka till högskolan. Jag kan inte se ett enda fel med hur jag valt att leva mitt liv, men folk som möter mig säger att jag är så ung m.m. men herregud, jag har typ kommit lika långt i livet som många i samhället, dvs fast anställning inom vården, men dessutom ska jag plugga vidare, det är jävligt mkt mer än vad många i de här samhället gör. Dessutom har jag MÅL i livet, och jag har självförtroende att kunna säga att JAG SKA KLARA DOM!!!
    Jag tror faktiskt inte att jag skulle viljat ha utbildning först och sedan barn, jag har min fasta tjänst, oavsett vad som händer så har jag någonstans att vända mig, men ett arbete inom vården är inget framtidsyrke i mina ögon, ett väldigt bra arbetsplats som ger en motivation till att plugga vidare. Jag vill dessutom visa min dotter att det är viktigt med utbilning. Att känna att man kan nästan bo och leva precis som man vill, bara man kämpar för att nå det.
    som sagt plugga är aldrig försent, men helt klart får jag hålla med om att man bör ha någon slags ekonomisk säkerhet, och heller inte bo hos sina föräldrar när man får barn är ju ett plus. Lycka till alla! tro på er själva och gör de ni känner för. ETT BARN FÖRSTÖR ALDRIG ENS LIV!!
    Iallafall jag skulle aldrig vilja vara 90 år och komma ihåg att jag så gärna ville en sak men gjorde inte de för alla andra utomstående tyckte si och så.

• Bebis Anna

inom vården menade jag typ äldrevården som vårdbiträde/undersköterska

• fairyfloss

Bebis Anna: Bra sagt!!! Score for the young parents .

• Alexiaa

Det är väl knappast något krig mellan yngre och äldre föräldrar...
    Jag var själv ung när jag fick barn och är en ung förälder, men vill inte sig mig som en ung förälder utan som en förälder.

När man känner att man kan ta hand om ett barn och framförallt har ekonomin är det väl helt okej!
    Men man måste nog verkligen inse att det inte bara är gulligt...

• Bebis Anna

alexiaa- där har du rätt, jag vill heller inte sig mig som en ung förälder utan en förälder, önska att många i denna samhälle kunde tänka så, istället för "men oj så ung hon måste vara, och redan har barn o allt, det kommer inte gå bra för de barnet" istället kunde dom tänka "se där, där kommer en förälder med barn"

och det är verkligen inte gulligt alla gånger, man är på gränsen till akut psykiskt sjuk emellanåt känns de som hehe :)

• BeccaS
    Bebis Anna skrev 2007-10-22 20:34:06 följande:
    alexiaa- där har du rätt, jag vill heller inte sig mig som en ung förälder utan en förälder, önska att många i denna samhälle kunde tänka så, istället för "men oj så ung hon måste vara, och redan har barn o allt, det kommer inte gå bra för de barnet" istället kunde dom tänka "se där, där kommer en förälder med barn"och det är verkligen inte gulligt alla gånger, man är på gränsen till akut psykiskt sjuk emellanåt känns de som hehe :)
    Håller med till tusen
    Den 2/7-2007 kom vår lilla guldklimp William
  • Alexiaa

Jo, precis...men tror många unga föräldrar just vill ses som en ung förälder för helt plötsligt har den en titel då.
    De vet inte vad de vill göra med sina liv och skaffar istället barn, väldigt många gör inte det men en del man märker i samhället verkar resonera på det sättet.

Men jag ser varken en fördel att vara ung förälder, men ser ingen fördel att vara äldre förälder heller.
    Så länge man har ekonomi förståss och vet litegrann hur man vill bli som person och hur man vill vara.

• fairyfloss

Jag tycker det är ett krig .

Det verkar som vi har samsats lite här inne. Det spelar ingen roll om man är ung eller gammal, det viktigaste är att man är en bra förälder . Eller vad säger ni?

• En Dum En

Det viktigaste är att man kan försörja sina barn tycker jag och inte skaffa barn och förvänta sig att skattebetalarna ska stå för notan.

• Alexiaa

fairyfloss- Vad menar du med krig?
    Det finns välidgt många fördomar emot äldre föräldrar också...

Jag ser mig inte som ung förälder, varför skulle jag vilja se mig som det! Jag är en förälder precis som vilken annan som helst.

• fairyfloss

Alexiaa: betyder att jag skojade . Självklart är det inte nått krig

Svar på tråden Jag talar för unga föräldrar