Jag kan börja med att jag har aldrig träffat på någon i min omgivning som kännt att oooohh jag skulle velat vänta med att skaffa barn så jag skulle kunnat leva mitt liv, haft en bra utbildning m.m. Ändå har flertal i min släkt fått barn runt 22-25 år. vi prata om de för några veckor sen och den som fått barn senast i vår släkt dvs jag tänker på mina farbröder som fick min kusiner. då var den äldsta mammam 27 år när hon fick sitt första barn, resten har fått i tidigare ålder. Den äldsta som fick barn hon vid 27 års ålder hon är förtidspensionär, och en annan har utbildat sig efter 30 till psykolog och arbetar som det (vilket är jätte bra att göra i senare år så man har livserfarenhet)
och alla har medellönsarbete men alla har fasta arbeten och vad jag vet trivs dom med sitt liv.
Det sägs att det är dom födda 1970-talet som först skaffar sig en karriär och sedan barn, och oftast efter 30års ålder. Och att nu när det är dags för 1980-talisterna att få barn så går de ner i åldrarna för de nya är att ha barn och karriär. vi får vänta och se om 10 år hur de utvecklat sig.
Men jag fick min dotter 1månad innan jag fyllde 22. och har börjat jobba nu, till våren ska jag plugga heltid, för jag är så trött på jobbet, vill utveckla mig vidare. Men jag ser studierna som ett jobb, jag kommer vara där 8-15-16 varje dag för jag vet att är jag hemma så får man inte tiden att plugga på samma sätt. så allt kommer jag göra i skolan i den mån det går. Vi försöker skaffa oss ytterligare ett barn, mina studier är enbart 1 termin, och sen när de barnet har blivit stor nog för dagis så ska jag söka till högskolan. Jag kan inte se ett enda fel med hur jag valt att leva mitt liv, men folk som möter mig säger att jag är så ung m.m. men herregud, jag har typ kommit lika långt i livet som många i samhället, dvs fast anställning inom vården, men dessutom ska jag plugga vidare, det är jävligt mkt mer än vad många i de här samhället gör. Dessutom har jag MÅL i livet, och jag har självförtroende att kunna säga att JAG SKA KLARA DOM!!!
Jag tror faktiskt inte att jag skulle viljat ha utbildning först och sedan barn, jag har min fasta tjänst, oavsett vad som händer så har jag någonstans att vända mig, men ett arbete inom vården är inget framtidsyrke i mina ögon, ett väldigt bra arbetsplats som ger en motivation till att plugga vidare. Jag vill dessutom visa min dotter att det är viktigt med utbilning. Att känna att man kan nästan bo och leva precis som man vill, bara man kämpar för att nå det.
som sagt plugga är aldrig försent, men helt klart får jag hålla med om att man bör ha någon slags ekonomisk säkerhet, och heller inte bo hos sina föräldrar när man får barn är ju ett plus. Lycka till alla! tro på er själva och gör de ni känner för. ETT BARN FÖRSTÖR ALDRIG ENS LIV!!
Iallafall jag skulle aldrig vilja vara 90 år och komma ihåg att jag så gärna ville en sak men gjorde inte de för alla andra utomstående tyckte si och så.