• Hannish

Är öl bra för mjölkproduktionen..?

Har hört att öl skall vara bra för mjölken, alltså att man får mer. Någon som vet om detta stämmer?! Måste det vara lättöl, alltså med alkohol i, eller funkar det med alkoholfri öl. Om det nu inte är en myt...

Eller har ni andra tips på att få mer mjölk. Förutom att amma, det vet jag ju ser till att det kommer mer mjölk. Min son är 1 månad och jag är tvungen att ge honom ersättning vissa dagar då mjöken inte räcker till. Vill så gärna att det skall räcka med min mjölk. Men skönt att det finns ersättning, det viktigaste är ju att han är mätt och nöjd!

• Svar på tråden Är öl bra för mjölkproduktionen..?
  • Ipomea

Jag har bara hört att lättöl eller egentligen svagdricka är bra om det krånglar med amningen i början.. När det liksom låser sig.. Tror inte att produktionen ökar.
    Det är nog tyvärr bara att amma vidare. Annars kan du pumpa med en elektrisk pump. Det stimulerar i alla fall mig (fast jag har redan för mycket prod.. ha ha. Tänk om jag kunde skicka iväg lite till dig!)

• Emeliee

På BB tjatade en BM på mig om lättöl och även svagdricka blandat med mjölk.
    Jag drack lättöl ett par kvällar i rad men inte fick jag igång någon mjölkproduktion för det

♥ Milton ♥ 061205
  • jmmm

De finns ju amningste, sen är det viktigt att dricka mycket. Försök att få ett par lugna dagar, drick mycket, ta de lugnt, ligg mycke i sängen o bara njut av ditt barns närhet o amma tätare dessa dagar så kan produktionen öka. Lycka till

• Jalica

På neonatalavd. så rekomenderade dom mig att dricka lättöl eftersom även min mjölk inte alltid räcker till...

• Barndietisten

Jag har fått lära mig att det är en myt att öl hjälper mjölkproduktionen. Men att dricka mycket överhuvudtaget är viktigt. Ofta dricker barnet nästan en liter per dag, och då förstår man hur mycket extra dryck man själv behöver få ner.

• Hannish

Hmmm, lite olika "direktiv" alltså. Men det är klart, det är gott med en öl till maten ibland, så får väl ta det då och då

jmmm
    vad är det för amningste du skriver om? Har inte hört talas om det.

• Mysan87

Att njuta i allmänhet så mycket det går av allt möjligt tänkbart, som mat, dryck, sömn, vila, musik, ens barn, partnern, vännerna, naturen, tror jag är det bästa när det gäller att producera!

• Amanda84

Jag fick igång mjölkproduktionen rejält av en 33 cl lättöl. Fick tips om att dricka den samtidigt som jag låg i ett ganska så varmt bad. Det fullkomligt strömmade ut till den milda grad att jag nästan tyckte att det var äckligt.

• Amanda84
    Amanda84 skrev 2015-02-20 23:35:55 följande:

Jag fick igång mjölkproduktionen rejält av en 33 cl lättöl. Fick tips om att dricka den samtidigt som jag låg i ett ganska så varmt bad. Det fullkomligt strömmade ut till den milda grad att jag nästan tyckte att det var äckligt.

Jag kan väl tillägga att jag inte har en aning om ifall det berodde på placeboeffekt, ölen, badet, det faktum att jag stressade ner eller en kombination av alltihop, men det fungerade.
  • Cingie

Jag drack lättöl under en ganska lång tid med mitt första barn och jag tyckte det hjälpte men jag kan ju inte svära på att det va på grund av ölen som produktionen ökade. Men det kan ju vara värt ett försök.

• Unemjatti

Har testat Stillte amningste, med fänkå, Anis och Kummin, tycker det funkar bra. Beställde från Apotea. Morgonen efter jag druckit en öl till maten så har brösten varit proppfulla så jag upplevde att det fungerade. Jag fick mindre mjölk ett tag men jag tror det dels var för att mensen kom tillbaka.

Utöver ovanstående så försökte jag verkligen inintensivamma och även pumpa till förbannels. Viktigt också att njuta, släpp allt och äta vad du vill. Nu har jag fått igång det igen så lillan har så det räcker och blir över. Men hon fick ersättning där ett tag när det sinade.

• Ztarduzt

Finns någon dryck som liknar öl men inte är öl? Tål inte öl och får andnöd av det.

• Cingie
    Ztarduzt skrev 2015-02-22 21:26:03 följande:

Finns någon dryck som liknar öl men inte är öl? Tål inte öl och får andnöd av det.

Testa svagdricka. Smakar pyton om man frågar mej men det sja hjälpa på samma sätt som öl.
Svar på tråden Är öl bra för mjölkproduktionen..?