Xtina:
Jag födde i Tyskland.
Först och främst så fick man inte skriva några önskemål eller så. Det enda man fick säga till om, var om man ville ha epidural eller inte.
Det värsta tycker jag var att jag inte fick någon information alls. Jag kände mig som ett stycke kött som låg där och inte fick ha någon åsikt alls.
Den enda bedövning de erbjöd var epidural, så det ska bli spännande att (om jag vågar föda vaginalt) att pröva lustgas.
Jag fick inte röra mig som jag ville, utan fick bara ligga ner på sängen. Jag kände att jag ville stå på alla fyra, men fick inte. Jag fick inte gå på toaletten hur jag ville och de rakade mig "därnere" vilket kändes rätt genant.
Sen fick jag plötsligt värkstillande dropp - vet inte varför. Efter någon timme satte de igång med värkstimulerande dropp igen. Det var flera som födde så personalen kom och gick hela tiden och ofta fick jag vänta länge med att få prata med någon.
När jag sen bad om epidural så fick de prova att sätta nålen 5 gånger!!!! innan den satt. Till slut ringde de en överläkare som fick komma och sticka mig.
Sen klippte de mig utan att berätta eller förvarna.
Under hela förlossningen så var min dåvarande man ytterst o-närvarande. Han somnade. Eller sa åt mig att vara tyst, det var "pinsamt" att jag lät.
Efter min dotter var född så hade jag henne hos mig i ca 2 timmar och sedan tog de henne till undersökning. Jag somnade och vaknade med ett ryck ca 6 timmar senare och visste inte var jag var eller var mitt barn var. Efter ett tag kom en sköterska och sa att jag inte fick min dotter innan hon vaknat.
Sen var jag den ENDA mamman som krävde att få ha mitt barn hos mig hela tiden, tom på natten. När ny personal kom, kom de in till mig och sa att "Så du är mamman som inte vill lämna ifrån dig ditt barn?".
Men hallå? Jag fick henne ju precis!!!
Jag låg på BB i 6 dagar och min man kom dit 2 ggr. En gång hade han med bullar - som han åt upp själv. Han kom inte med rena kläder som jag bad honom om.
När vi fick åka hem kom han 3 timmar för sent så vi fick sitta i en korridor och vänta. Sen skulle han till byggmarknaden, så vi fick sitta i hans jävla bil i 2 timmar till. Inte så kul första gången ensam med sin bebis.
Sen släppte han av oss utanför vårt hus, han hjälpte inte till med att ta in väskorna eller bebin.
Hemma: skit överallt. Matrester överallt. Smutsig disk. Alla gardiner nerdragna. Chips och annat på golvet. Obäddade sängar. Ingen mat eller dryck hemma. Det första jag fick göra var att städa och sen ta min bebis och gå och handla.
Sen på kvällen bad jag honom hjälpa mig ner med tvätten i källaren (hade blodiga kläder från BB), men det ville han inte eftersom det var "kvinnojobb".
Allt som allt var det en vidrig historia och jag är så glad att jag har skilt mig från den idioten.