• ewamarie

Hur har/hade ni gjort med träningen?

Tack vare IVF har vi nu lyckats bli gravida med ett syskon till vår fantastiska dotter. Jag jobbar som BodyPump, spinning samt core instruktör tre dagar i veckan. Och nu undrar jag hur jag skall göra....

När vi väntade M (via insemination) så var det först tvillingar, alltså en högriskgraviditet, och jag blev avrådd från att träna. När sen den ena slutade utvecklas så var det ju helt plötsligt en vanlig graviditet och jag skulle/kunde träna som vanligt. Jag valde dock att inte träna. Kändes liksom inte okej.

Nu funderar jag på hur jag skall göra denna gången. Innan vi lyckades så tänkte jag att jag självklart skulle fortsätta instruera även om jag blev gravid men nu känns det inte så självklart längre...

Var och jobbade igår och jag kan helt ärligt säga att jag kände mig nervös... Jag VET ju att träning bara är bra... men jag känner mig ändå orolig att något skall hända....

Hur hade ni gjort?? Fortsatt köra klasser terminen ut??? Eller hoppat över träningen och nöjt sig med vardagsmotionen man får när man har ett barn hemma???

Tacksam för alla svar och synpunkter

• Svar på tråden Hur har/hade ni gjort med träningen?
  • snuttan24

Hej
    jag hade nog tagit det lugnt med så intensiv träning de kritiska veckorna,har hört att man ska motionera men inte överdrivet och inte för mycket så promenader hade jag nog nöjt mig med.
    Lycka till!!

ewamarie skrev 2007-10-09 13:08:09 följande:
    Tack vare IVF har vi nu lyckats bli gravida med ett syskon till vår fantastiska dotter. Jag jobbar som BodyPump, spinning samt core instruktör tre dagar i veckan. Och nu undrar jag hur jag skall göra....När vi väntade M (via insemination) så var det först tvillingar, alltså en högriskgraviditet, och jag blev avrådd från att träna. När sen den ena slutade utvecklas så var det ju helt plötsligt en vanlig graviditet och jag skulle/kunde träna som vanligt. Jag valde dock att inte träna. Kändes liksom inte okej. Nu funderar jag på hur jag skall göra denna gången. Innan vi lyckades så tänkte jag att jag självklart skulle fortsätta instruera även om jag blev gravid men nu känns det inte så självklart längre... Var och jobbade igår och jag kan helt ärligt säga att jag kände mig nervös... Jag VET ju att träning bara är bra... men jag känner mig ändå orolig att något skall hända....Hur hade ni gjort?? Fortsatt köra klasser terminen ut??? Eller hoppat över träningen och nöjt sig med vardagsmotionen man får när man har ett barn hemma???Tacksam för alla svar och synpunkter
  • Modesty B

Tror du har svaret allra längt inne i dig själv! I och med att nu känner dig orolig för träningen så ska du nog ta det lite lugnt, eftersom du redan tänker att det "nog inte är bra".  Det finns ju inga vetenskapliga risker med att träna, men i och med din magkänsla då kommer du nog ändå inte kunna njuta och det skulle nog inte kännas som vanligt.
    Du behöver väl inte sluta helt, men kanske lite färre pass per vecka?

Lycka till!!!

/ Sjukgymnasten

ღ Isac ღ
  • Modesty B

Kan tillägga att jag instruerade själv samt tränade till v 30 ungefär, sen gick jag över på enbart promenader. Men jag hade aldrig tanken att det inte skulle vara bra för mig/oss o det är nog däri det ligger. Tycker man ska ta sin oro på allvar, för risken är ju annars att man kanske blir så arg på sig själv om man tex skulle börja få sammandragningar tidigt eller vad som helst.

ღ Isac ღ
  • Modesty B
    Muskot: Intressant!! Mer än 7 h /vecka- inte medelsvensson direkt!
    ღ Isac ღ
  • Modesty B

Inspite of the findings of this study, we do, however, think that it is too early to draw any public health inferences on this basis. Many positive effects of exercise are well established, and the findings of this study need to be replicated.

ღ Isac ღ
  • Modesty B

In a small prospective study, Clapp19 found no statistically significant difference in risk of miscarriage between recreational runners (n = 49), aerobic dancers (n = 39) and a control group of active women, who had stopped exercising before the time of conception (n = 29).

Som vanligt, några studier för, några emot....

ღ Isac ღ
  • Muskot

Precis - det finns säkert argument åt båda håll, som med det mesta Jag är egentligen väldigt lite insatt, men håller med Modesty B om att ta sin oro på allvar och gå på magkänslan.

• Fru hopplös

Vad har din läkare sagt?

Jag har ingen aning men hoppas o tror att man kan träna tex Pilates, Yoga, kortare spinningpass (och ta det lugnt!!) Jag har en riskgraviditet och har inte fått några förhållningsorder (än) vad gällande träning.

Fler i samma sits?

Svar på tråden Hur har/hade ni gjort med träningen?