• anjasmamma

    Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(

    Idag hände det som inte får hända! Om vi säger så här...
    I fredags sövdes Anja och hon fick äntligen byta bort sin peg mot en knapp. Detta "ingrepp" gick jättebra och det har fungerat bra i helgen också.
    Nu ikväll låg Anja på sin lekmadrass på rummet och jag var i köket alldeles intill. Anja var lite smått orolig/gnällig, men det brukar hon kunna vara vid den här tiden så jag tänkte inte så mycket på det. Jag stökade på i köket en stund och går efter kanske 10 minuter in till henne (jag kan se henne hela tiden från köket)Hon har dragit upp tröjan och jag reagerar först på vad naveln ser konstig ut och långt upp sitter den också. FAN, det är ju knappen som är borta!!
    Knappen ligger längre upp på magen och där är inte alls någe vatten kvar i ballongen. Alltså är knappen trasig efter bara fyra (4) dagar! Snacka om bra första intryck av knappisvärlden, not!

    Jaja, vad göra? Vi har inte fått hem vår extraknapp ännu och har inte fått lära oss i hur man sätter en ny. Tack och lov har vi här i närheten en familj vars barn också har knapp (i ett samhälle på 1500 pers!!) Jag ringer i alla fall dom och de har två extraknappar hemma. Pappan slänger sig i bilen och åker till oss och lyckas med nöd och näppe trycka i en ny. Och samma storlek hade de också trots att det skiljer 5 år mellan barnen... Annars hade det väl varit att kasta sig i bilen och åka de 10 milen till akuten.

  • Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(
  • nr3

    men du, vad jobbigt!konstigt ni inte fått lära er om detta!!min dotters som hon hade, den blev lixom lösare, satt inte lika tight intill magen då vattnet började sina i ballongen.då fyllde jag bara på lite nytt.hoppas det håller fint för er nu!
    ps!OM den går isönder igen så smörj toppen på den m lite lite idomin salva eller dyl å för in den försiktigt igen (eller en ny när ni lärt er!)fråga gärna något om du undrar. min dotter hade sin i 6år

  • anjasmamma

    Ja, visst har jag väl fått nån lättare genomgång, men enl dom var det ytterst ovanligt att det hände. Men att man kan trycka tillbaka den trasiga sa som sagt den andra familjen.

    Nä, när detta var så nytt fick man lite smått panik. Nu vet jag hur man ska göra och att man kan få ta i lite för att få den på plats.

    En annan sak jag tänkte på var att i frdags sövdes hon för man ville gå ner med kamera på insidan för att se att den hamnade rätt... Var tydligen ngt som var lite trångt/tajt när hon bytte peg för en månad sedan... Kommer den rätt nu då tänkte jag!

  • Emmixen

    Men nej, sån otur! Jag har haft min knapp i över ett år och det har aldrig hänt! Vet en tjej som är 16 år eller nåt och har haft typ hela livet och det har aldrig hänt.. Men det kan liksom hända vem som helst. Ren tur att ni hade "knappkompis" i närheten som ställde upp! Annars vet ni ju att det bara är att stoppa i den trasiga knappen igen, även om det tycks vara läskigt. Bara skölja av den och se så det inte hänger lösa "ballongrester" och sedan stoppa i och hålla fast. För vad jag förstod så var ballongen trasig? I början har man ju ganska ont, men sedan _ska_ det ju inte göra ont att byta. Att det gjort det på mig är en annan femma och säkert inte så vanligt... Ni fick en dålig start (det fick jag också fast på andra vis) men jag är nästan säker på att det kommer lösa sig! Det är SÅ bekvämt med knapp! Kram!


    - www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • anjasmamma

    Emmixen: Jag letade efter knappistråden men den var stängd...

    Ja, knappen är trasig men bara ett yttepyttehål som inte syns, men efter en stund kan man se en vattendroppe på utsidan stor som en kvarts knappnålshuvud.
    Japp tur att här finns en "knappkompis" (bra ord) men ganska häftigt ändå med två barn på en sådan liten ort som här...
    Bara bra med dig?

  • Bonny
    JillyBilly skrev 2007-10-09 20:14:40 följande:
     så hålet växer inte igen.Men när den var ny så sa läkaren åt oss att om knappen skulle åka ut så stoppa i vad som helst i hålet. En penna, ett finger, en glasspinne. ja vad som helst. Magsyran tar bort risken för infektioner och om hålet växer igen är det en helt ny operation som väntar.Det vi också kunde göra var att stoppa i knappen igen och sen tejpa över den så den satt fast. Alltså om den fortfarande gick att använda. Nu vet jag inte vad era läkare sagt, men hör med dem. Och se till att få hem extra knappar. För även om ni inte vet hur man gör, alltså med kuffningen (fylla ballongen) så kan ni som sagt stoppa in den ofyllda ballongen och sen tejpa över, så det inte växer igen.
    Hejsan! Min Linus har haft knapp i ca 1år och 9 månader... Fick sin när han var 6 månader...
    Har nu bytt många ggr men en gång när vi bytte knapp var vi som tur var inlagd på barn2 av annan orsak.  men i alla fall efter ca 30 min upptäckte jag att all mat rann ut...
    Knappen var trasig....den hade åkt ut. fick som halv panik men till vi hade fått tag på ny knapp så tryckte vi tillbaka den gamla efter rengöring och koll att de inte var några lösa delar, Knapp ssk sa ta nästan vad som helst att stoppa i hålet men ta aldrig en penna Skulle nog inte heller ta en glasspinne pga att dom oftast är gjorda av trä och är platta, tex, kan man ta och klippa av en bit på kopplingslagen man har när man matar.  

    nått måste dit omg, för hålet läker igen på ca  2 timmar sa dom men har läst någonstans att efter 6 timmar ca måste de till en ny op för att få in en ny knapp,

    magsäcken är ju som en muskel så den läker snabbt i hop hålet. när man tar bort knappen så sätter man ju bara ett duoderm bandage över,

    Läste på ett ställe detta " Stomat drar mycket snabbt ihop sig, det kan röra sig om 30 minuter till en timma. Det kan då bli svårt att sätta in en ny Knapp/gastrotube. Om bytet dröjer, tejpa för säkerhets skull fast den gamla Knappen/gastrotuben så den sitter säkert på plats i stomat. Åker PEG ut är det viktigt att snarast sätta en provisorisk slang i stomat.

    Varför de gick så trögt att sätta dit den igen är nog för att hålet (kanalen) inte hade läkt ordentligt, 
     
    oftast ska man ju byta efter 3-4 månader då brukar man få mer info och med sig extra knappar hem. när de är nära in op så vill dom väl oftast kolla att den har hamnat rätt igen eftersom inte kanalen har hunnit läka, de brukar ta ca 2 veckor

    undrar du om nått så fråga
    / www.familjeliv.se/hem/bonny/blogg.php / Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • nr3

    ibland var det precis som dotterns magsyra frätte sönder hennes,, fick aldrig riktigt svar på om det var så, dock. men hennes gick i sönder då o då oxå, ibland sa det bara POFF så var den ute.men det e väl när den går sönder snabbt. det händer inte om den är dåligt kuffad eller sipprar sakta sakta

  • Emmixen
    anjasmamma skrev 2007-10-09 22:33:00 följande:
    Emmixen: Jag letade efter knappistråden men den var stängd...Ja, knappen är trasig men bara ett yttepyttehål som inte syns, men efter en stund kan man se en vattendroppe på utsidan stor som en kvarts knappnålshuvud.Japp tur att här finns en "knappkompis" (bra ord) men ganska häftigt ändå med två barn på en sådan liten ort som här...Bara bra med dig?
    Finns ny knapptråd www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html Tror jag skickade länk till dig då jag startade men blir tveksam nu... Här har du den iaf, du är välkommen tillbaka!

    Då måste alltså vattnet sipprat långsamt ut.. Så typiskt!

    Jodå, det är ganska bra med mig. Har ont i knappen som vanligt, men det beror nog mer på att jag sitter så snett (skolios) att den liksom hamnar i ett "veck". Ska nog byta idag och är lite nervös eftersom det krånglat de två senaste gångerna (blivit för mkt kladd utanpå ballongen, såg du nåt sånt på Anjas?, så det gjorde ont att ta ut) och igår kväll råkade vi dra lite i slangen.. Visserligen inte mkt, men det gjorde ont.
    - www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • Hoppsan79

    Hej!
    Hoppas att det snart är dags för knapp, ska träffa kir dr 1 nov så vi får hoppas.

  • linlus

    Det har hänt mig med, panik i blåbärskogen, vi hade fått hem knappar men dom vart totalt osynliga i förpakningen med slangar och andra tillbehör så jag såg den inte, som tur var att vi hade en extra peg hemma så den fick Svärmor trycka in, tur att hon var hos oss, tills paniken hade lagt sig såg jag knappen så vara det att byta till den, tur att han sov hela tiden.
    Jag skulle kolla vatten i ballongen då den flög som en champange kork ut.

  • flowerLowa

    får man fråga vad en knapp är för någe? *nyfiken*

  • Rulltrappa

    har ingen erfarenhet av just barn med peg/knapp, men jobbar som personlig assistent åt flera vuxna brukare med detta hjälpmdel och om det händer något är det ju bara att åka upp till sjukhuset. det hör ju tyvärr till beredskapen. när det funkar funkar det jättebra och när det inte funkar kan man behöva hjälp. :(

    ps. om den åker ut pga av låg vattennivå är det ingen katastrof. det är oftast lätt att sätta en ny.

    sen ska man inte alltid lita på sprutorna, det har hänt flera gånger att de har visat för låg vattennivå , sen när vi har åkt till sjukhuset har de dragit ut rätt mängd.

    nu bryter jaf som fanh mot sekretessen, men eftsrom ingen vet vartv jag är orkar jag faktiskt inte bry mig. tjipp.

  • anjasmamma

    Rulltrappa: Fast här är det katastrof om vi måste till sjukhuset....tar minst en timme (10 mil) och på den tiden har det hänt mycket med hålet...

    FlowerLowa och annelisb: En knapp är en sorts sond, en stomi till magsäcken typ. Människor som inte kan äta får oftast en "knapp" på magen.

  • kerstin71

    Vi har också haft problem med vår knapp, kan känna igen det där någon sa om att den fräts sönder inifrån. Tror det kan bli så när man går på mediciner som ges via knappen också. Vi har bytt knappar 3 ggr sen i somras men vattnet försvinner...värst är ju om den ploppar ut på natten, hände oss för någon månad sen, då var det bara in till akuten eftersom vi inte fick i den själv.

    Gå ALDRIG någonstans utan extra knapp med, fattade jag inte i början men man lär ju sig.

    Markus har haft knapp sen han var 3 mån (nässond innan det) kommer troligtvis att ha knapp hela livet då han inte får svälja (felsväljer ner i lungorna) och har därför haft 10 lunginflammationer i sitt korta liv.

    //Anna


    stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
  • ALY538

    Gammal tråd, men jag har också knapp och skall byta den ikväll. Är jätteorolig!
    annan orsak?
    Men tur att det går över snabbt. Har aldrig varit med om trasiga knappar förut.

Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(