• ewamarie

*Hur många av er, oförklarligt/ofrivilligt

Hur många av er, oförklarligt/ofrivilligt barnlösa har fått pergotime för att ge ÄL en extra "puff"???
    Försök nummer 17 misslyckades precis och jag funderar på om man kan be läkaren att få pergotime utskrivet även om man har ÄL. Har ju hört att en del fått det.
    Hur många är ni? och hur har resultatet blivit? Gravida eller resultatlösa???
    Hoppas på många svar!!
    Ha en underbar dag!!

• Svar på tråden *Hur många av er, oförklarligt/ofrivilligt
  • ebben

Man bör ju kolla spermakvaliten först!! För annars hjälper ju inte pergon........
    Förövrigt hade jag ingen ÄL o åt pergo i 2 år till o från,nu är sonen 8 månader,o jag är gravid på nytt ,utan pergo.........
    Sök läkare! O be att få kolla upp både dig o mannen!! Lycka till!

• Peki

Håller med ebben. Kolla så att spermiekvaliteten är OK först.

Jag har fått Pergo trots ÄL. För min del fick jag en biverkning som det inte pratas så mycket om och det var att ÄL-sekretet "försvann". Det förändrades och blev segt. Utan ÄL-sekret blir det ju inte så många graviditeter tyvärr...

Det är inte helt ovanligt tyvärr så om du får Pergo är ett tips att hålla koll på sekretet. Halloj här på forumet har bättre koll på det där.

• Atlas

Hej! JAg fick Pergotime utskrivet efter MA förra sommaren o på tredje enkelkuren blev jag gravid.
    Lycka till!
    Atlas v.23

• ewamarie
    Redan gjort!! Hela utredningen på mig och sambon redan avklarad . Vi står i kön till IVF, men eftersom jag hört om andra som fått pergo trots att de har ÄL och pigga simmare, för att som sagt "puffa på" ÄL lite
  • ewamarie

råkade jag trycka lite för fort på enter nu eller??? Japp!!!

... så tänkte jag kolla hur det är. Är det många som fått det??
    Kan man ringa sin gyn och kolla om han ka skriva ut??

Tack alla för svar och hoppas självklart på fler!!!

• Centurion

Peki: Kollade du själv detta med ÄL-sekretet? Nu sist hade inte jag heller något sekret så vitt jag kunde se Vääääldigt otrevlig biverkning måste jag säga *urk*

• Peki

Jag gjorde ingen koll. Jag hade ingen aning om att den biverkningen fanns innan jag fick höra det från Halloj i 30+-tråden. Hon hade gjort test som visade på inget ÄL-sekret och fått reda på att det inte är helt ovanligt.

Jag började tänka och insåg att jag inte hade något ÄL-sekret, bara massa konstiga jättetunna flytningar. Så det är helt egen diagnos men jag är så säker man kan bli själv på att det stämmer. Inte blev jag gravid och mådde jag dåligt av tabletterna. Eftersom jag redan har egen äl så förstod jag aldrig riktigt meningen med att äta dem.

Ibland verkar det som något läkarna tar till för att känna att de gör något, inte för att det finns bevisat bättre resultat för de som redan har egen ÄL. De man läser om som blir gravida verkar mest vara de som inte har egen ÄL.

Fast det känns ändå bra att ha provat. Innan blev jag väldigt sur och stött på de som tyckte att man inte ska ta pergo om man inte måste. Jag kände att det är klart att jag ska pröva allt som går! Nu har jag fått chansen och kommit fram till samma sak själv

Så ewamarie, för att avsluta detta låååånga inlägg så tycker jag att du ska be att få prova Pergo, men håll ögonen på ÄL sekretet. Sedan kan du själv bestämma om det känns bra eller inte. Lycka till

• Vela81

fick problem med mina cykler efter att jag slutade med p-piller i mars förra året. fick diagnosen PCO i oktober-04 och åt första kuren pergo i början av nov -04. testade positivt den 30/11-04 och är nu i v 22 så för min del behövde jag den "extra" puschen för att det skulle ta sig...

• ewamarie

Ringde till kliniken precis för att kolla om jag kunde få Pergo utskrivet. FIck prata med barnmorskan och hon sa att de inte skriver ut om värdena är bra. Om man däremot ligger lite på gärnsen så kunde de skriva ut... men jag låg inte på gränsen så det blev tji där.
    Man blir ju lite deppig ju
    När man börjar tänka på "en lösning" så vill man ju testa. Sen så spelar det ju ingen roll om läkaren säger nej på goda grunder... man blir ju ändå lite deppig

• guldplutt

Jag fick Pergo trots egen ÄL med bra värden. Det kunde ge ÄL en "extra skjuts", hette det. Nu har jag dock ätit fyra kurer utan resultat. Inget fel är hittat alls, men vår läkare vill iaf att jag ska äta två kurer Pergo till innan hon vill ställa upp oss i IVF-kö. Känns lite meningslöst... men vår läkare verkar tycka att vi har all tid i världen på oss, trots att jag fyller 35 i år och vi har försökt i ett och ett halvt år utan att lyckas. Hon pratar om att det egentligen "ska" ha gått två år innan man får ställa sig i IVF-kö. Vi verkar alltså ha motsatt problem med läkare, din vill inte skriva ut Pergo, och min vill inte sätta upp oss i IVF-kö!

• ewamarie

Gulplutt: Varför är det så olika?? Man blir ju tokig!! Kan inte bara alla få "samma" svar??

Vad två år??? Vad märkligt?? Det är ju kö på LandstingsIVF. Det hinner ju gå två år då ju Vad deppigt

Vi fick brev från HS att vi var upsatta i kön nu "det är för närvarande ca 1,5 års väntetid, om kvinnan hinner fylla 39 innan ni kommit fram i kön kommer vi tyvärr tvingas plocka bort er från kön"
    Nu är det ju faktikst "gott" om tid för oss, jag är ju bara 30.. men jag förstår din "stress"... 35-39 åren går ju bara!!

Varför kan man inte bara få bli gravod???

• Anne69

Min ÄL är precis som den ska men för att ge den en extra "puff" fick jag också Pergo. Tyckte först att det lät jättekonstigt men hittade en PM från Sahlgrenska i någon av trådarna här på FL som visar att Pergo är förstahandsbehandling vid oförklarlig infertilitet.

Man ska dock se till att spermierna blir kollade först. Trots att min man bara har 10% normala spermier gav de mig Pergo. Om det funkar? Vet ej....BIM 14/4.

• Liten Leo

Jag fick Pergo utrskrivet för 6 mån av min BM fast jag hade ÄL och utan att min man var utredd. Och utan uppfäljning av VUL.

Men det gav ingen graviditet.

Senare visade utredningar hos IVF att inga fel hittas hos mig och min man. Men jag tycke ändå att BM borde ha utrett mer innan hon skrev ut Pergo.

• Yasmine

Hej,

Jag har fått pergotime fast jag har normal ÄL. Vi håller på med inseminationer och läkaren ville vara säker på att det blir stora äggblåsor.
    Kram

• mopo

Jag har också fått Pergo trots att jag har helt normal ÄL. Vi fick välja om vi ville fortsätta som vanlig med bara Pergo eller om vi samtidigt ville gå vidare med annan behandling. Vi valde inseminationer under Pergokurerna. Remiss är skickad till IVF om det inte skulle ta sig.

Har precis avslutat min första Pergokur och jag har MASSOR med ÄL-sekret. Mycket mer än vanligt faktiskt. Så det är nog lite olika det där.

• malin väntar

Jag har fått Pergotime för att förstärka ÄL. Blev inte gravid efter första kuren. Har precis avslutat den 2:a och inväntar ÄL på ons el tors.

• malin väntar

guldplutt!

Min läkare säger att det räcker att jag äter 3 kurer, mer än så är onödigt. Vi går direkt till IVF, om jag inte blivit gravid.

• JooCee

byt barnmorska! ring aurora kliniken i sthlm, dom brukar vara tillmötesgående. Säg som det är att ni har bra värden o allting men att det ändå inte funkar, och att du för din egen lugnhetsskull skulle vilja testa att ge din ÄL en extra skjuts!

Svar på tråden *Hur många av er, oförklarligt/ofrivilligt