• tvåsmå

Australien- och Nya Zeeland-Föräldrar Nr2

Dags för en ny!

Hejsan alla Australienföräldrar!

Tänkte att vi som bor i Australien, är på väg att flytta dit, eller på väg tillbaka till Sverige, kunde samlas här och ge varandra tips och råd. T ex om områden att bo i, förskolor, skolor, shopping, lagar o regler, sjukvård, osv, osv, osv....... finns ju så mkt att tipsa och prata om!

Några sidor som kanske kan vara intressanta:

www.babycenter.com.au
    www.motherandbaby.com.au
    www.bellybelly.com.au
    www.parents.com.au

www.lilaussieprems.com.au
    www.kidsconnect.com.au
    www.choicefoodforkids.com.au

Här är ngr sidor med kläder och saker för barn som jag hittat:

www.babiesgalore.com.au
    www.babybrands.com.au
    www.babybunting.com.au
    www.babysgotstyle.com.au
    www.babyzonedirect.com.au
    www.bebeonline.com.au
    www.bucketsandspades.com.au
    www.chicmotherandbaby.com.au
    www.cookiesandcream.com.au
    www.ecochild.com.au
    www.ekidnakids.com.au
    www.kidscentral.com.au
    www.minifashionista.com.au
    www.mrtoys.com.au
    www.mybabywarehouse.com.au
    www.natureschild.com.au
    www.onlinetoys.com.au
    www.peanutgallery.com.au
    www.peedeetoys.com.au
    www.pumpkinpatch.com.au
    www.purebaby.com.au
    www.purpleturtletoys.com.au
    www.sydneysbabykingdom.com.au
    www.thehipinfant.com.au
    www.tenlittleindians.com.au
    www.thekidsstore.com.au
    www.toottoottoys.com.au
    www.toykingdomdirect.com.au
    www.toysandmore.com.au
    www.urbanbaby.com.au
    www.young-minds.com.au

• Svar på tråden Australien- och Nya Zeeland-Föräldrar Nr2
  • doris34

1722 skrev 2007-11-09 00:30:52 följande:

doris34: vet inte säkert men skulle absolut tro att de är bakåtvända för barn under 1 år.
    Tack för ditt svar. Har varit i kontakt med en biluthyrningsfirma & de säger att de har bakåtvända stolar.
  • skrumlan

HEj allihop!
    Jag är en ensamstående mamma till 3,5 årig gosse. Pappan är ifrån Australien. Vi är inte ihop men han kommer regelbundet och besöker oss, vi har även varit där. Har på sistone börjat tänka om vi skulle flytta till Australien så att far och gossen får mer daglig kontakt. Känner att jag inte har särskilt mycket i Sverige som håller mej kvar.
    Nu till frågan...........
    Hur klarar sej en ensamstående i Melbourne? Har inte hört om något barnbidrag eller bostadsbidrag? Får känslan av att det är "lättare" att vara ensamstående och iallafall känna sej mer självständig i sverige...
    Det här systemet med att samla 100 poäng för att få uppehållstillstånd, är det någon som har erfarenhet av det här?
    Hur är det att plugga på högskolenivå i Australien? Hade tänkt söka sjuksköterskeprogrammet.
    TAcksam för alla svar, tips och tankar.

• tvåsmå

Puffar upp lite för Skrumlans frågor så att fler kan svara!

Kommer inte ihåg hur man fick ihop sina poäng för uppehållstillståndet. Men gå in på www.immigration.gov.au så finns det nog en del information. Om ni har en relation till ngn i Australien (pappan även om ni inte bor ihop) bör det underlätta. Är inte säker dock på om du kan få permanent uppehållstillstånd om du ska plugga??? Kanske bara ett student-uppehållstillstånd på ett år som kan förlängas?

Vet inte hur det är med olika bidrag här, men tror att man som ensamstående får en hel del skattelättnader och dessutom bidrag med dagisavgifter.

Att studera kostar pengar här, olika på olika universitet. Men det finns studentlån (tror de flesta tar det) och olika bidrag. Gå in på respektive universitet och kolla om finansiering.

• tvåsmå

Var på Guldkusten i helgen... hade glömt att det var schoolies week fortfarande där... Som tur var hade vi inte bokat boende på surfers utan på Main beach. Skönt med solen och stranden! Bodde precis vid stranden med fantastisk utsikt! Hur ska man kunna lämna detta?

Åkte förbi IKEA (dom har ju flyttat nu...upptäckte vi när vi stod på parkeringen där ikea låg förut) och handlade en massa svensk julmat och godis! Mums!

Mindre flugor här nu, men det har varit nästan plågsamt mkt under våren, har ni andra också haft det?

• tvåsmå

Aussies och Kiwis! Vart har ni tagit vägen?

• skrumlan

1722: HEj, och tack för att du svarade på mina frågor. När vi var i Brisbane över jul förra året så blev det ett självklart besök på IKEA. Men gossens farmor och farfar var inte särskilt impade av vare sej julmust eller djungelvrål.

• fairyfloss

Nån som bor i Melbourne? Vi ska flytta dit om typ... en vecka eller nått .

• tvåsmå

Hej på er, vi är tillbaka i Sverige nu... lääängtar tillbaka till Oz såå mkt...

• fairyfloss

Flytten blev uppskuten igen. Saknar Melbourne så mycket men det är tydligen svårare att hitta lägenhet än vi trodde. Blä på det.

• doris34

Hej allesammans!
    Nu är det 1½ vecka kvar innan vi åker. Har bara en fråga gällande gröt och mjölkersättning. Kan man få tag i mjölkersättning i vanliga mataffärer? Vad heter det, vilka märken.
    Gröt, vad heter det, porridge? Vilka märken finns?

• tvåsmå

doris34: Det finns flera sorters mjölkersättning för olika åldrar upp till 3 år, även kravmärkta (Organic). Dock är de flesta enbart i pulver. Vi använde ett som heter Karicare Gold, för den innehåller mest av omega-3. Men det finns många bra. Det finns ett märke i färdigblandat S26 tror jag den heter. Heinz har gröt med olika smaker kravmärkt. Finns i babyhyllan i varuhusen (nära blöjor, ersättning, etc).

Ha det så kul!

• doris34

1722: Tack så mycket för ditt svar.

Pulver blir bra vad gäller mjölkersättning. Det är det vi använder här hemma.

En annan fråga bara. Går det att få tag på välling eller är det bara vi i Sverige som använder det?

Jag har inte riktigt introducerat det till min dotter än, men det verkar som om hon kräver mer mat än tidigare, så jag kanske får göra det. Men vill helst inte innan vi åker.

• tvåsmå

Välling finns inte i Australien eller NZ vad jag hittat/känner till, tror många använder just mjölkersättning (Formula) på samma sätt som vi här använder välling.

Svar på tråden Australien- och Nya Zeeland-Föräldrar Nr2